کد خبر ۱۰۱۵۹۳ ۱۷۲ بازدید انتشار : ۲۴ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۱۷
در نشست هم‌اندیشی «به‌وقت اربعین» مطرح شد:

آیا ایرانی‌ها می‌توانند در گردهمایی اربعین امسال حضور پیدا کنند؟!

رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ابهامات حضور زائران ایرانی در گردهمایی بزرگ اربعین 1400 تصریح کرد: بنای ما رفتن به مراسم اربعین در سال جاری است و سازوکارهای آن نیز در حال فراهم شدن است هرچند احتمالات و سناریوهای دیگر را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری فارس، دومین نشست هم‌اندیشی «به‌وقت اربعین» با حضور جمعی از عکاسان و مستندسازان اربعینی و با هدف بررسی و به‌روزرسانی بایسته‌های فرهنگی رسانه‌ای منطبق بر تحولات اجتماعی، سیاسی داخلی و خارجی جهت حضور مجدد عاشقان حسینی (ع) در مراسم پیاده‌روی اربعین 1400 در قم برگزار شد.

رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در سخنانی در این نشست اظهار کرد: اگر بخواهیم یک اربعین نورانی و الهام‌بخش، با نگاه تمدنی و جهانی داشته باشیم نیازمند هنر و هنرمندان به ویژه عکاسان و مستندسازان هستیم تا این نگاه را به عنوان یک نگاه قالب در جامعه نهادینه کنند.

وی با اشاره به تعبیر رهبر معظم انقلاب از گردهمایی بزرگ اربعین گفت: ایشان از اربعین به عنوان پدیده‌ای یاد می‌کنند که ظرفیت جهانی‌شدن دارد و آن را استمرار نهضت عاشورا می‌دانند.

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین احمدی از همایش بزرگ پیاده‌روی اربعین به عنوان یک عامل و پیشران مؤثر در ایجاد تمدن نوین اسلامی یاد و تأکید کرد: قطعاً برای رسیدن به این هدف نیازمند کنکاش و واکاوی بیشتری هستیم که استفاده از ظرفیت هنر، هنرمندان و اهل‌قلم و رسانه در این زمینه بسیار تأثیرگذار است.

وی استمرار اربعین و تسری آن در جامعه را نیازمند ایجاد یک مفاهمه در میان همه اقشار دانست و یادآور شد: محتوای اربعینی ظرفیت رسیدن به این نقطه را دارد و باید همه زوایا و اضلاع آن به درستی روایت شود هرچند ما در این زمینه عقب هستیم.

رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به نقش عکاسان و مستندسازان در روایت زیبایی‌های اربعین گفت: از ابتدای حضور ایرانیان در این عرصه، عکاسان و مستندسازان پیشتاز بودند و توانستند بسیاری از زوایا و زیبایی‌های اربعین را به تصویر بکشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ابهامات حضور زائران ایرانی در گردهمایی بزرگ اربعین 1400 تصریح کرد: بنای ما رفتن به مراسم اربعین در سال جاری است و سازوکارهای آن نیز در حال فراهم شدن است هرچند احتمالات و سناریوهای دیگر را نیز پیش‌بینی کرده‌ایم.

احمدی با بیان اینکه سلامت زائران برای ما بسیار مهم است، گفت: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت می‌گیرد بتوانیم یک اربعین الهام‌بخش و نورانی داشته باشیم که سبب نشاط معنوی جامعه شود.

وی با تأکید بر اینکه روز هشتم ذی‌الحجه برابر با 28 تیرماه فعالیت‌های اربعین به طور رسمی آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: برنامه‌های گسترده‌ای از جمله راه‌اندازی شبکه عبرات، رادیو اربعین، آماده‌سازی زیرساخت‌ها و ... در این زمینه پیش‌بینی شده است.

رئیس کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین در پایان تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود، ترانزیت زائران خارجی از طریق ایران نیز فعلاً منتفی است.

در ادامه این مراسم عکاسان و مستندسازان به ارائه دغدغه‌های خود پیرامون حضور در گردهمایی بزرگ اربعین پرداختند و پیشنهاد‌هایی در زمینه انعکاس هر چه بهتر و تأثیرگذارتر این مراسم ارائه کردند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/