کد خبر ۱۰۱۷۲۱ ۲۳۱ بازدید انتشار : ۲۹ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۵
یادداشت اختصاصی قم‌نا:

آیا شورای شهر جدید هم مردم را «نامحرم» می‌داند؟!

شورای شهر منتخب قم از لحاظ عملکرد دست کم با شورای شهر تهران تا این لحظه با اختلاف فاحشی در موضوع شفافیت عقب مانده است. حال آنکه بسیاری از اعضای محترم ششمین شورای شهر قم «شفافیت» یکی از شعارهای آنان بوده است و این انتظار می‌رود که تمامی فعالیت‌های خود را به سمع و نظر مردم برسانند.

پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) | مهدی هواسی: درحالی که حدود دو هفته‌ دیگر ششمین شوراهای شهر و روستاها، فعالیت خود را آغاز می‌کنند ، با این حال برخی از شوراهای شهر با انتشار گزینه های مورد بحث خود برای انتخاب شهردار، شهروندان را از رایزنی ها و گزینه‌های مورد بحث آگاه نمودند.

در همین راستا شورای شهر منتخب تهران از حدود یک ماه پیش با اعلام علنی گزینه‌های مورد نظر خود برای تصدی شهرداری پایتخت، در حال گزینش و غربال‌ها در این خصوص هستند و بنا بر آخرین اخبار تا این لحظه از 12 گزینه باقی مانده نهایی درخواست شده است تا برنامه‌های خود را جهت اداره امور شهری تهران ارائه نمایند.

اما در قم داستان بسیار کند پیش می رود ، مصطفی ملایی، از منتخبان شورای ششم  قم و سخنگوی کمیته انتخاب شهردار قم از تشکیل کمیته‌ای هفت نفره در همین راستا خبر داد و در این خصوص تصریح کرد: این کمیته با انتخاب اکثریت اعضای منتخب ۱۳ نفره برای انتخاب شهردار تشکیل شده و روند انتخاب شهردار در حال بررسی می‌باشد.

سخنگوی کمیته انتخاب شهردار قم با اشاره به برگزاری چندین جلسه برای انتخاب شهردار قم، وظیفه‌ این کمیته را تعیین شاخص‌‌ها جهت ارزیابی گزینه‌های تصدی سمت شهردار، انجام ارزیابی گزینه‌های مطرح‌ شده و تطبیق هر یک با این شاخص‌ها عنوان کرد. وی همچنین تعداد گزینه‌های شهرداری قم را تاکنون ۲۱ نفر اعلام و خاطر نشان کرد که گزینه‌های دیگری نیز در حال بررسی می‌باشد.

با این حال نکته‌ای که در این بین در خور تامل می‌باشد؛ این است که شورای شهر منتخب قم از لحاظ عملکرد دست کم با شورای شهر تهران تا این لحظه با اختلاف فاحشی در موضوع شفافیت عقب مانده است. حال آنکه بسیاری از اعضای محترم ششمین شورای شهر قم «شفافیت» یکی از شعارهای آنان بوده است و این انتظار می‌رود که تمامی فعالیت‌های خود را به سمع و نظر مردم برسانند.

مشخصا در خصوص انتخاب شهردار آینده قم نیز این انتظار وجود دارد که اسامی گزینه‌های مطرح شده برای این مسئولیت مهم اعلام شود، تا کارشناسان و اصحاب رسانه به عنوان صدای شهروندان بتوانند گزینه‌ها را ارزیابی و در معرض نقد قرار دهند. البته شورای شهر تهران برآمده از یک لیست و شورای شهر قم بر آمده از دو لیست اصولگرا است و شاید این‌طور تصور شود که این موضوع باعث تعلل یا تاخیر در معرفی گزینه‌های شهرداری شده است.

با این وجود یقینا در سایه نقد و تکثر آرا است که جامعه پویا رقم می‌خورد و ضروری است که اعضای شورای شهر که با شعار «تحول» بر مسند اداره امور شهر قم نشسته‌اند با اعتماد متقابل به صاحب نظران، آنها را نیز در جریان تصمیمات‌ کلیدی قرار دهند. این عمل همچنین می تواند به برخی از شایعات و گمانه زنی ها پیرامون اعمال نفوذ افراد و گروههای سیاسی در اداره امور شهر پایان دهد.

گفتنی است بر اساس آیین ‌نامه اجرایی شرایط احراز تصدی سمت شهردار، مصوب هیئت وزیران مورخ 1397/39/25 شورای شهر جدید موظف است که یک ماه پس از رسمیت یافتن شهردار جدید را انتخاب کند و در صورتی که موفق به این امر نشود؛ یک سرپرست موقت اداره شهرداری را عهده‌دار خواهد شد. به همین خاطر نیز لازم است که منتخبان شورای شهر جدید، دست کم تا آغاز به کار رسمی شورای ششم نامزدهای نهایی خود را مشخص کرده و پس از ورود رسمی به صحن شورا در  فرصت باقی‌مانده نظرات خود را به شور بگذارند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/