کد خبر ۱۰۱۹۸۵ ۱۱۲ بازدید انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۱

رشد ۶ برابری سرمایه‌گذاری در شهر قم

محمدرضا معرفت در نشست خبری تشریح عملکرد ۶ ساله شهرداری قم، با بیان اینکه از سال ۸۱ تا ۹۴ مجموعا ۲۰ قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرداری منعقد شده است اظهار کرد: از سال ۹۴ تاکنون حدود ۲۷ قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرداری منعقد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)  به نقل از خبرگزاری فارس، محمدرضا معرفت در نشست خبری تشریح عملکرد ۶ ساله شهرداری قم، با بیان اینکه از سال ۸۱ تا ۹۴ مجموعا ۲۰ قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرداری منعقد شده است اظهار کرد: از سال ۹۴ تاکنون حدود ۲۷ قرارداد سرمایه‌گذاری در شهرداری منعقد شده است.

وی با تاکید بر اینکه قراردادهای ۶ سال گذشته شهرداری بیش از ۲ هزار و۳۰۰ میلیارد تومان ارزش داشته است افزود: سهم شهرداری حدود ۳۵ درصد و سهم سرمایه‌گذار از این پروژه‌ها ۶۵ درصد بوده که نشان از تحول حوزه سرمایه‌گذاری شهرداری دارد.

قائم‌مقام شهردار قم در امور سرمایه‌گذاری رشد ۶ برابری سرمایه‌گذاری در شهر قم را در ۶ سال گذشته مورد توجه قرار داد و گفت: سعی کردیم از تجربیات گذشته استفاده کرده و موانع سرمایه‌گذاری را برطرف کنیم و با جذب حمایت شورا و مدیریت عالی شهر قراردادهای متعددی را در حوزه سرمایه‌گذاری منعقد کنیم.

وی احداث ۶ جایگاه کوچک سوخت‌رسان، مجتمع خدماتی بهشت، مجتمع کهشکان غدیر، شهربازی بزرگ بوستان غدیر، پارکینگ طبقاتی تقاطع عماریاسر، چند پروژه تجاری و اقامتی در بلوار پیامبر اعظم را از پروژه‌های سرمایه‌گذاری اخیر شهرداری قم دانست و گفت: ارزش روز سهم شهرداری در این قراردادها حدود ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است؛ در واقع شهرداری در این پروژه‌ها حدود ۸۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری کرده که در بخش نقدشونده ارزش افزوده قابل توجهی داشته است.

معرفت با بیان اینکه مشارکت و سرمایه‌گذاری در شهرداری با دو نگاه ارائه خدمات ذاتی شهرداری توسط بخش خصوصی و درآمدزایی پیگیری می‌شود تصریح کرد: یکی از پروژه‌هایی که در حوزه سرمایه‌گذاری در دستور کار مدیریت شهری بوده احداث هتل 5 ستاره در شهر قم بوده که پیش از این نداشتیم.

وی با بیان اینکه شهرداری با تمام هتل‌داران به نام کشور برای ساخت هتل در شهر قم مذاکره کرده است افزود: با توجه به اینکه احداث هتل در مقیاس بزرگ با هزینه‌های سنگین اقتصادی نیست، اهرم‌های تشویقی در این خصوص در شهر قم پیش‌بینی شد که از آن جمله عدم اخذ هزینه زمین، بخشودگی عوارض و... بوده است.

قائم‌مقام شهردار قم در امور سرمایه‌گذاری افزود: در حال حاضر سه قرارداد هتل در بلوار پیامبر اعظم داریم که یکی از آنها هتل طوبی است که در مقیاس ملی بسیار ویژه بوده و حدود ۴۰۰ اتاق دارد. در حال حاضر در پروژه‌های هتل، بخش تجاری تعریف شده که شهرداری شریک بخش تجاری بوده و بخش اقامتی در اختیار سرمایه‌گذار خواهد بود و برای هتل‌های پنج ستاره پول عوارض و زمین از سرمایه‌گذار دریافت نمی‌شود که این شرایط در کشور بی‌نظیر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: آورده این مزایا این است که شهر دارای ظرفیت‌های ویژه اقامتی شده و اقتصاد شهر را متحول می‌کند؛ این پروژه‌ها جذب گردشگر و افزایش ماندگاری زائرین را در پی داشته و به صورت غیرمستقیم درآمد شهرداری نیز بالا می‌رود.

معرفت با اشاره به پروژه سرمایه‌گذاری ضلع شرقی حرم مطهر حضرت معصومه(س) تصریح کرد: در ۶ سال گذشته این پروژه در دستور کار شهرداری بوده و تلاش کردیم این وظیفه شهرداری را از طریق بخش خصوصی محقق کنیم؛ در برخی مذاکرات تا حدود زیادی جلو رفتیم ولی به سرانجام نرسید.

وی گفت: یکی از گزینه‌های پیش روی شهرداری ورود مستقیم و یکی از گزینه‌ها جذب سرمایه‌گذار است و در حال مذاکراتی هستیم و مطالعات در حال انجام است و امیدواریم به سرانجام برسد.

قائم‌مقام شهردار قم در امور سرمایه‌گذاری با اشاره به پروژه سرمایه‌گذاری سامان‌سازان تصریح کرد: شهرداری خود مطالبه‌گر این پروژه است و سرمایه‌گذار به تعهدات عمل نکرده و برخی واحدهای تجاری واگذار شده است. تنها راه حل این موضوع این است که دستگاه قضائی ورود کرده و آن را به سرانجام برساند.

وی با اشاره به پیگیری شهرداری برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی در قم تصریح کرد: در بسیاری از این مذاکرات با مشکل نرخ برابری دلار با ریال مواجه شدیم که تضمینی وجود نداشت و بیمه‌ها هم از این تضمین منع شده‌اند و به همین خاطر اتفاقی در این خصوص نیفتاد.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/