کد خبر ۱۰۳۱۵۹ ۷۸ بازدید انتشار : ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۵
به همت انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (ع)؛

کتاب تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه،مفاهیم،نظریه‌ها راهکارها منتشر شد

کتاب «تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه، مفاهیم، نظریه‌ها و راهکارها» نوشته احمد فلاح‌زاده، به همت انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (ع) منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری مهر، کتاب «تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه، مفاهیم، نظریه‌ها و راهکارها» به کوشش احمد فلاح‌زاده در ۲۳۷ صفحه از سوی انتشارات دانشگاه باقرالعلوم (ع) منتشر شد.

ثبت تجربه‌های استادان با سابقه تاریخ شفاهی و الگوگیری از ایشان، انگیزه نگارش این پژوهش است. این کتاب چهارده مصاحبه از زبده‌ترین استادان تاریخ شفاهی را در خود جای داده است. گفتگوهای صمیمانه برای انتقال تجربه این اساتید در کنار سخاوتمندی این فرهیختگان در نقل یافته‌هایشان در ثبت رخدادها، از ویژگی‌های این اثر است.

تاریخ شفاهی یکی از مقوله‌های نو در پژوهش‌های راهبردی مورخان به شمار می‌آید. گستردگی تاریخ شفاهی و حجم یافته‌ها در کنار دسترسی آسان آن به رویدادهای نانوشته، به ضمیمه دقت در بایستگی‌ها، ویژگی‌ها، و روش‌های تاریخ شفاهی یکی از خصوصیات این سبک تاریخ نگاری و گردآوری اسناد است که آن را در شمار رشته‌های تاریخی جذاب نوین قرار داده است.

کتاب حاضر از مجموعه پنج جلدی «تاریخ شفاهی حوزه‌های علمیه»، چهارده کارشناس از باسابقه‌ترین شفاهی‌کاران کشور، ضمن بیان مفاهیم، برنامه‌ها، تجربه‌ها، بایستگی‌ها و دیدگاه‌های نظری، دست آمدی از یک دوره کاری خود را بر اساس اصل انتقال تجربه‌های کارآمد، ارائه نموده‌اند. به دلیل توانمندی تاریخ شفاهی در گردآوری منابع تاریخی نانوشته، فهم و تحلیل رویدادها در این مجموعه مصاحبه‌ها، تجربه مفیدی برای آغاز به کار تاریخ شفاهی حوزه علمیه قم به شمار می‌رود.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/