کد خبر ۱۰۳۶۷۵ ۱۷۳۴ بازدید انتشار : ۱۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۲۴
گزارش تحلیلی؛

روایت یک دگردیسی از دولت خاتمی تا دولت رئیسی در قم/ مثلثی که مربع شد؟ + جوابیه حزب موتلفه استان قم

بر اساس اخبار به دست آمده احتمال انتخاب حجت الاسلام سید محمدرضا حسینی برای تصدی این جایگاه، قوت گرفته و در حال پیگیری است. آقای حسینی عضو هیئت رییسه تشکلی است که در سیاست‌ورزی به طور کلی راه خود را از جریان اصولگرایی جدا کرد و به حمایت از تمام اقدامات دولت روحانی پرداخت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، درحالی که تاخیر و تعلل در انتخاب استاندار قم به پای وسواس هیئت دولت در این خصوص نوشته می‌شد؛ با این حال برخی منابع از انتخاب فردی برای تصدی استانداری قم خبر می‌دهند که چه از لحاظ سیاسی و چه از لحاظ سوابق اجرایی، کمترین قرابت را با این جایگاه دارد.

بر اساس اخبار به دست آمده تا این لحظه، همه گزینه‌های پیشین تصدی استانداری قم به دلیل اختلافات جریان‌های انقلابی و اصولگرایی کنار گذاشته شده‌اند و احتمال انتخاب حجت الاسلام سید محمدرضا حسینی برای تصدی این جایگاه، قوت گرفته و در حال پیگیری است.

آقای حسینی عضو هیئت رییسه «جبهه پیروان خط و امام رهبری» است. این تشکل در سیاست‌ورزی تا آنجایی پیش رفت که پس از روی کار آمدن دولت روحانی، به طور کلی راه خود را از جریان اصولگرایی جدا کرد و به حمایت از تمام اقدامات دولت روحانی پرداخت. اما این تمام داستان «جبهه پیروان خط و امام رهبری» نیست!

دوقلوهای یکی شده

وقتی صحبت از «جبهه پیروان خط و امام رهبری» می‌شود نمی‌توان اسمی از حزب موتلفه قم به میان نیاورد. این دو حزب سنتی جناح راست قم یعنی دوقلوی پیروان امام و رهبری – حزب موتلفه با سیاست ورزی خاص و به اقتضای شرایط زمانی خود در قم، گاهی کاملا بر خلاف خط مشی مورد توقع اصولگرایان سنتی و به نفع جریان اصلاحات در رودخانه مواج سیاسی کشور شنا می‌کنند تا جایی که در این راستا توانستند جایگاه‌های عالی اجرایی قم در دو دولت حسن روحانی را نیز به دست آورند.

جریان دوقلوی موصوف که پس از سالها هماهنگی و همدلی شاید بتوان گفت یکی شده‌اند، یک قُل بزرگ دارد به نام «جبهه پیروان خط و امام رهبری» که گاهی خود را مجمع می‌نامد و با این عنوان بیانیه صادر می‌کند.

گاهی هم که اغلب در آستانه انتخابات چنین است تشکل‌های چند نفره دیگری را دعوت می‌کند و با عنوان «جبهه هماهنگی» فعالیت می‌کند. مرکز فعالیت این تشکل عمدتا در مجتمع طلوع مهر قم است که کانون فعالیت فکری و سیاسی رسمی تشکل مذکور به حساب می‌آید.

بدون شک راس اصلی این تشکل و آن مجموعه دو قلو، حجت الاسلام علی بنایی است که با شناخت دقیق از وضعیت و بافت فرهنگی اجتماعی قم به داشتن پسوند «قمی» در نام خانوادگی خود تاکید می‌کند.

وی با سیاست‌ورزی فعال خود و داشتن رابطین حوزوی نسبتا پرنفوذ، توانست سه بار در انتخابات‌های مجلس هفتم در سال 82 و انتخابات مجلس هشتم در سال 86 و انتخابات مجلس دهم در سال 94، فهرست مورد تایید جامعه مدرسین قرار گرفت؛ با این حال تنها در دوره هفتم و هشتم به مجلس راه یافت.

از سیاسیون قم شاید کسی نباشد که نداند حامیان بنایی در جامعه مدرسین حجج اسلام آقایان سید محمد غروی و دامادش یعنی محمودرضا جمشیدی‌اند. شخصیت‌هایی که مانند حجت الاسلام محسن غرویان، همواره مورد توجه روزنامه 19 دی بوده و در مصاحبه‌ها و تیترهای این روزنامه همواره حضوری پررنگ داشتند.



حضور حجت الاسلام سید محمد غروی در کنگره پیروان امام و رهبری قم

حضور حجت الاسلام جمشیدی در کنگره پیروان امام و رهبری قم

روزنامه 19 دی و حجت الاسلام سید محمد غروی

اما قُل کوچکتر این گروههای سیاسی که دفتر آن در کوچه بیگدلی خیابان صفاییه قرار دارد؛ «حزب موتلفه اسلامی قم» است. ریاست «حزب موتلفه اسلامی قم» تا شهریور 99 با سیاستمدار خوشنام، باسابقه و شناخته شده قمی یعنی «مرحوم حاج محمد عرب» بود و البته بیشتر امور آن را محمدحسن ذاکری اداره می‌کرد. کاری که تا سال 86 در قم بر عهده مرحوم حجت الاسلام محمد خرسند امام جمعه سابق کازرون بود.

حالا پس از درگذشت مرحوم عرب، ذاکری عضو شورای مرکزی مجمع پیروان قم که از سال 97 در کنار بزرگان حزب موتلفه به عنوان یک عضو جوان به شورای مرکزی موتلفه کشور نیز راه یافته، عملا متولی امورات دبیری این حزب چند نفره در قم شده است.

ذاکری را می‌توان جوان بیش فعال این روزها در فضای مجازی قم و محافل سیاسی تهران دانست. در ماههای منتهی به شروع بیماری کرونا، ذاکری بخشی از محوریت جلسات تشکلی موسمی به نام «ابنا» را در دست داشت. تشکلی که تلاش فراوان کرد و امیدوار بود تا با بیرون آمدن نام «محمدحسین موسی‌پور» صندوق رای در عرصه سیاسی کشور، حضوری موثر داشته باشد؛ اما حتی با بیانیه رسمی مجمع پیروان هم این اتفاق نیافتاد.

 

شروع یک افول

تا اواخر دولت دوم سید محمد خاتمی و حدود سال 83 در جریان انقلابی قم که در ادبیات عمومی به آن حزب اللهی گفته می‌شود، شفافیت و دسته‌بندی روشنی به این معنا وجود نداشت که طیف سنتی مذکور از انقلابیون پیشرو قابل تشخیص باشند. اما اتفاقات سال 84 این دسته‌بندی را شفاف کرد و نهایتا بزرگان فعلی جریان اصولگرایی در قم در سال 86 از مجمع پیروان جدا شده و در سال های بعد شورای هماهنگی اصولگرایان قم را تشکیل دادند.

به طور مثال یکی از مهم‌ترین اتفاقات سیاسی قم که هر سال تکرار می‌شود سخنرانی‌های معروف دهه فجر در خیابان چهارمردان است. ده شب، ده سخنران، که تا سالهای متمادی در مسجد چهارمردان برگزار می‌شد و طیف سنتی موتلفه-پیروان هم در کنار سایر نیروها در آن مشارکت داشت.

در سالهای دورتر می‌توان نامهایی مانند آیت الله مصباح و آقایان علم الهدی، ذوالنوری، الهام، احمدی نژاد، حسین شریعتمداری، حسینیان و چمران را در زمره سخنرانان دهه های فجر قم مشاهده کرد.

اما حالا حداقل 15 سال است که این جریان راست سنتی، راه خود را از جبهه انقلاب جدا کرده و مراسم دهه فجر خود را در مسجد تاریخی امام زین العابدین (ع) برگزار می‌کند و در سالهای اخیر میزبان سخنرانانی همچون لاریجانی، پورمحمدی، باهنر و رحمانی فضلی برای سخنرانی بوده است.

روی کار آمدن محمود احمدی‌نژاد با این که تا حد زیادی موجب انسجام نیروهای حزب اللهی و انقلابی قم شد اما جریان راست سنتی قم، رفته رفته راه خودش را از دیگران جدا کرد که در این جدایی هم در رویکرد سیاسی که علاوه بر برنامه‌های دهه فجر، نماد آن در انتخابات مجلس و شورای شهر نمایان گردید و هم در رویکرد رسانه‌ای که نماد آن در تبلیغات رسانه‌ای مانند روزنامه 19 دی مشخص شد بروز پیدا کرد.

تاریخ روزنامه 19 دی را نیز که البته در ابتدا هفته نامه بود می‌توان بر همین اساس به دو دوره قبل و بعد از روی کار آمدن احمدی‌نژاد تقسیم بندی کرد.

در انتخابات سومین دوره شورای شهر قم در آذرماه 85 نخستین بار دو لیست جداگانه تا روز انتخابات و پای صندوق باقی ماند و نهایتا افرادی از هر دو فهرست در کنار مشترکین به شورا راه یافتند و در واقع نقطه شروعی برای افول اجتماعی و سیاسی طیف سنتی در دوره احمدی نژاد رقم خورد.

اتفاقی که اسفند سال 90 در انتخابات مجلس نهم با شکست علی بنایی در رقابت با احمد امیرآبادی در کسب کرسی سوم قم در مجلس تشدید و با شکست کامل فهرست پیروان امام و رهبری در انتخابات شورای شهر چهارم در خرداد سال 92 تکمیل شد.

اما این تازه آغاز ماجرا بود. انتخابات پرماجرای سال 92 برای قمی‌ها، نتایج و جریان شناسی متفاوتی از کل کشور داشت. هم در شورای شهر و هم در ریاست جمهوری.

اضافه شدن ضلع سوم و تشکیل رسمی مثلث

تا اینجا یک نفر در کنار ایستاده و به صورت غیررسمی صرفا مشاوره سیاسی و اقدام رسانه‌ای این جریان را به عهده داشت. او که بعدها رسما به عضویت شورای مرکزی مجمع پیروان قم در آمد، مرتضی داستانی مدیر روزنامه 19 دی قم است که مدعی است روزنامه نگاری را ابتدای انقلاب و در کنار بزرگان انقلاب همچون شهید بهشتی آموخته است.

در هفته‌های پیش از انتخابات سال 92 اتفاقات جالبی در مجتمع فرهنگی سیاسی طلوع مهر قم رقم خورد. با تدبیر اتاق فکر این باشگاه سیاسی و با رصد دقیق اوضاع و احوال اصولگرایان، طلوع مهر میزبانی از چند کاندیدای این جناح مانند آل اسحاق، ولایتی و حتی قالیباف را شاهد بود ولی در نهایت و در بیانیه رسمی خود از ولایتی اعلام حمایت کرد.



میزبانی و حمایت رسمی از دکتر ولایتی توسط علی بنایی - مجتمع طلوع مهرسال 92


مرتضی داستانی در نشست خبری انتخاباتی دکتر ولایتی – مجتمع طلوع مهر اردیبهشت 92

در انتخابات شورای شهر نیز ماموریت بستن لیست پیروان امام و رهبری قم به داستانی سپرده شد و او پیش از فرا رسیدن انتخابات برای اعضای این لیست برنامه‌هایی مانند برگزاری نشست خبری، دیدار با هنرمندان و دیدار با علی لاریجانی را پیش بینی و اجرا کرد و در این بین اضلاع رسانه ای دیگر اصلاحات همچون جماران، خبرآنلاین و خبرگزاری ایلنا نیز به کمک او آمدند.

اما این کهنه کار عرصه سیاست پیش بینی نمی‌کرد که حتی یک نفر از فهرست او به شورای اسلامی قم راه پیدا نخواهند کرد.

مرتضی داستانی در نشست خبری اعلام فهرست پیروان امام و رهبری
 برای انتخابات شورای اسلامی شهر سال 92

دیدار اعضای فهرست پیروان امام و رهبری برای شورای شهر قم در انتخابات سال 92 با علی لاریجانی
قبل از انتخابات / حجت الاسلام حسینی در کنار لاریجانی

جبران مافات

انتخابات سال 92 برگزار شد و روحانی به پاستور رفت. از فردای انتخابات رنگ محبوب روزنامه 19دی بنفش شد و تیترها و مطالب‌اش گرایش جدیدی پیدا کرد. در همان روزهای ابتدایی، اصلاح طلبان شاخص قم و داستانی که حالا مدعی بود در ستاد انتخاباتی روحانی هم حضور داشته و برای پیروزی او تلاش کرده است، جلساتی برگزار کردند و این پیروزی را به یکدیگر تبریک گفتند.

او و افرادی که قبلا احتمال انتخاب روحانی را نمی دادند و حمایتشان را چندان علنی نکرده بودند، حالا دیگر گزارش و تصاویر جلساتشان را منتشر می کردند.

اگر چه آنها در ابتدا امیر طیبی‌نژاد جوان را که مسئول رسمی ستاد انتخاباتی روحانی در قم بود و در همین راستا هزینه‌های تبلیغاتی زیادی برای ستاد انتخاباتی روحانی در قم صرف کرده بود، جدی نگرفتند اما طیبی مدتی بعد به مدیریت شرکت شهرک‌های صنعتی قم رسید و پس از آن سعی کرد در محافل سیاسی «جبهه پیروان خط و امام رهبری» حضور پیدا کند تا زمانی که به یک اتهام سنگین مالی از این سمت برکنار شد.

ضعف جوان کم تجربه مسئول ستاد روحانی در قم همراه با چنددستگی و ناآمادگی اصلاح طلبان قم برای مثلثی که علی بنایی، مرتضی داستانی و موتلفه‌ای‌ها هدایت می‌کردند، در واقع فرصتی فراهم کرد تا شکست کامل خود از قمی‌ها در انتخابات شورای شهر را با فرستادن اعضای لیست شکست خورده خود به بدنه دستگاههای اجرایی و دولتی جبران کند.

علی بنایی در دوران متزلزل استانداری حجت الاسلام صالحی منش توانست جایگاه معاونت سیاسی امنیتی استاندار قم یعنی نفر دوم استانداری را به دست آورد. محمد حسن ذاکری مدیرکل سیاسی شد و سه نفر از اعضای فهرست باخته در انتخابات شورای شهر به مدیرکلی آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و امور اتباع استانداری قم رسیدند.

این مسئله یعنی دگردیسی جریان مذکور البته برای ناظران سیاسی، شورای اصولگرایان و نیروهای انقلابی قم چندان عجیب نبود. بلکه بسیار بیشتر برای اصلاح طلبان شاخص قمی سخت و سنگین بود. مثلث مذکور به همین راحتی توانست جبران مافات کند و شکست از مردم قم در شورای شهر را با مهارت در مدیریت استانی نتیجه انتخاب عمومی مردم در دولت یازدهم جبران کند.
 

طیبی نژاد و داستانی در دیدار با حجت الاسلام شهرستانی پس از انتخابات 92



حضور طیبی نژاد در یکی از مراسم پیروان امام و رهبری قم


طیبی نژاد و روحانی

در دولت روحانی تعدادی از یاران علی بنایی در سمت های مدیریت اجرایی استان منصوب شدند.

پدر معنوی و پدر سیاسی

همانطور که مرحوم حاج محمد عرب که عنوان «شیخ المعاونین» از رهبر انقلاب گرفت را می‌توان به عنوان پدر معنوی مجموعه دوگانه پیروان-موتلفه قم دانست، علی لاریجانی را نیز می‌توان به عنوان تکیه‌گاه و حامی اصلی یا پدر سیاسی این جریان لااقل از سال 86 به بعد دانست.

از فتنه 88 تا سال 92 که نیروهای انقلابی قم منتقد نوع موضع گیری و کنش سیاسی لاریجانی بودند، علی بنایی و رابطین سیاسی، حوزوی و رسانه‌ای او عمده ترین مدافعان لاریجانی در قم به شمار می رفتند.

در ادامه هم رویکرد دولتی و اعتدالی روزنامه 19 دی و تیم نسبتا گسترده رسانه ای اطراف آن، همراهی کاملی با برجام این دستپخت مشترک لاریجانی – روحانی داشت. حالا دیگر تیترهای برجامی روزنامه‌ی سابقا اصولگرای 19 دی در بسیاری از مقاطع سیاسی پیشروتر نسبت به روزنامه های جریان اصلاحات و گزنده‌تر در مقابل نیروهای جریان انقلاب بود.

تیترها، یادداشت ها و گزارش های متعدد برای جا انداختن برچسب «تندرو و افراطی» نسبت به شخصیتهای متعدد جریان انقلابی در این روزنامه یکی از تلخ ترین خاطرات دوران روحانی برای نیروهای انقلابی قم است.
 

علی بنایی، علی لاریجانی و سید محمدرضا حسینی


یکی از دهها تیتر حمایتی روزنامه 19 دی از برجام

مثلث، مربع می شود؟

علی بنایی که تیرماه 94 با هدف حضور در رقابت انتخاباتی مجلس از معاونت استانداری استعفا کرد، علیرغم قرارگرفتن در فهرست جامعه مدرسین نتوانست اعتماد قمی‌ها را برای به دست آوردن کرسی مجلس جلب کند.

او حالا و در سال 1400 در کار تشکیلاتی خبره شده و با فراغت بال شش ساله به خوبی توانسته از بین فعالان فرهنگی و اجتماعی یارگیری کند. او به اهمیت فعالیتهای فرهنگی و کادریابی تشکیلاتی واقف است و بر همین اساس ایجاد و تقویت موسساتی مانند بنیاد قم پژوهی، کانون نویسندگان، مدرسه و دانشگاه طلوع مهر را به موازات فعالیت سیاسی پیگیری کرده است.

علی بنایی برای اداره این تشکیلات سیاسی و اجتماعی یاران دیرینه‌ای دارد که همواره در کنارش حضور داشته اند. حجت الاسلام سید محمدرضا حسینی در مسئولیت کانون نویسندگان و عضویت در شورای مرکزی مجمع پیروان از آن جمله است.

حسینی که سالهای طولانی در بالاترین سطح این جریان فعالیت داشته حالا می تواند تیر دیگری در ترکش باشد برای مثلث بنایی-داستانی-ذاکری تا با فعال کردن ارتباطات حوزوی- سیاسی چراغ خاموش خود در قم و تهران او را بر مسند استانداری قم معرفی نمایند.

شاید این مثلث تبدیل به مربعی شود که احاطه اضلاعش بر مدیریت دستگاههای اجرایی قم، قمی ها و به ویژه انقلابیون را از عملکرد دولت انقلابی هم مایوس و سرخورده کند و فرصت بازگشت اعتماد مردم به کارآمدی و بازیابی سرمایه اجتماعی که شاید هیچگاه تکرار نشود را بسوزاند.

آنچه مسلم است اینکه در بین نیروهای اصیل، فعال و انقلابی قم گفتار و رفتار 8 سال اخیر علی بنایی و هر فرد دیگری از این جریان یادآور نام و خاطرات تلخ دوران علی لاریجانی و حسن روحانی است. این موضوع قطعا چالشی است که کارنامه این طیف را تا سالها رها نمی کند.

دیگر اینکه سید محمدرضا حسینی جز مشاور وزیر ارشاد در دولت روحانی _که بیشتر جایگاهی تشریفاتی است _مسئولیت قابل توجهی نداشته و پس از مشاور وزیر بودن، بالاترین سمتی که آقای حسینی داشته؛ ریاست دانشگاه پیام نور واحد جعفریه است!

آقای حسینی در دولت قبلی خدمت‌های زیادی کرد؛ با این حال بالاترین حکمی که برای ایشان در دولت آقای روحانی درنظر گرفته شد؛ نماینده استاندار قم در هیئت امنای دانشگاههای قم بوده و حتی مسئولیت سیاسی برای ایشان در نظر گرفته نشد!

این در حالی است که شخصیت‌های منصوب شده یا درنظر گرفته شده دولت آقای رییسی برای تصدی استانداری‌ها، افرادی با سوابق درخشان و قابل قبولی هستند و بعضی از این آنها حتی سابقه وزارت هم دارند؛ لذا با این اوصاف در شان و جایگاه قم نیست که فردی با رزومه عادی که انتصاب وی بیشتر رنگ و بوی سهم‌خواهی‌های سیاسی دارد برای چنین سمتی مهمی برگزیده شود.

با همه این اوصاف برخی کارشناسان و صاحب نظران مسائل سیاسی، معرفی آقای حسینی به عنوان استاندار قم را یک استراتژی تلقی می‌کنند تا نیروهای انقلابی به یک گزینه میانه برای این جایگاه قانع شده و در این خصوص به اجماع برسند.

حال نظر به مواجهه نزدیک به دو دهه جریان های انقلابی قم با مجمع پیروان امام و رهبری و انتقادهای وارده به رفتارهای سیاسی حجت الاسلام علی بنایی بخصوص طی سال های گذشته، باید دید که رابطه ها و فشارهای سیاسی این گروه سیاسی می تواند بار دیگر موجب امتیاز گیری و کسب کرسی استانداری در دولت انقلابی سیزدهم شود. انتخاب استاندار جهادی و انقلابی برای قم می تواند نقش بسزایی در حفظ هویت انقلابی و دینی استان قم داشته باشد که شنیدن این اخبار هر روز موجب نگرانی بیشتر مردم انقلابی این شهر می شود.
 

سید محمد رضا حسینی و علی بنایی

 


حجت الاسلام سید محمدرضا حسینی در نشست انتخاباتی مجمع پیروان امام و رهبری سال92

---------------------------------------------------------------------------------------------------------

به دنبال انتشار این گزارش تحلیلی، حزب مؤتلفه اسلامی استان قم نسبت به موضوعات مطرح شده در این گزارش توضیحاتی ارسال نموده است که به منظور رعایت انصاف این جوابیه هم در انتهای همین گزارش و هم در مطلبی جداگانه ، بدون کم و کاست منتشر گردید. جوابیه حزب مؤتلفه اسلامی استان قم به شرح ذیل می باشد:

 باسمه تعالی

نظر به غیرواقعی بودن مباحث مطرح شده در خصوص حزب مؤتلفه اسلامی استان قم و مسئولین آن در گزارش سایت خبرقم(قم‌نا) نکاتی را به اطلاع مخاطبین محترم و مردم شریف قم می‌رسانیم:

 

1-   ضمن تکذیب ادعای تلاش مؤتلفه قم برای استاندار شدن فرد مذکور در آن گزارش، با احترام اعلام می‌دارد که اختلاف دیدگاه جدی در رفتار سیاسی  با  ایشان وجود داشته و ما ایشان را فاقد صلاحیت‌های لازم برای تصدی پست استانداری قم در دولت انقلابی می‌دانیم  و همان‌طور که هفته‌های گذشته در برخی از رسانه‌ها نیز مطرح شد، پس از بررسی و مشورت با صاحب نظران و تعدادی از تشکل‌های سیاسی و احزاب انقلابی استان قم آقایان: محمدتقی شاه‌چراغی، محمدرضا تویسرکانی، مسعود معینی پور، سیدحسن رضوی و دکتر اسماعیل زارعی کوشا به عنوان گزینه‌های مطلوب تصدی استانداری قم از سوی مؤتلفه اسلامی قم به مبادی ذی‌صلاح پیشنهاد شده است.

 

2-   در گزارش فوق‌الذکر سخن از مثلثی به میان آورده شده که از اساس کذب بوده و مصداق بارز افترا است. چنین ائتلافی آنهم برای استاندار شدن شخصی که زاویه معنا داری با افراد ذکر شده، از جهات مختلف  دارد، متصور نیست. با اندکی جستجو در مواضع، مصاحبه‌ها و یادداشت‌های فراوان حجت‌الاسلام ذاکری به ویژه در خصوص فتنه ٨٨، که در رسانه‌ها، نشریه شما و وبلاگ شخصی ایشان قابل رصد و مشاهده است، روشن خواهد شد که مثلث و مربع‌سازی نویسنده محترم سایت قم‌نا، هندسه‌ای بدون وجود خارجی است. هرچند رصد فعالیت‌ها و حشر و نشرهای گزینه خودجدی پندار استانداری قم در حداقل ٥ سال اخیر نشان می‌دهد نامبرده  در ارتباط نزدیک با برخی از بزرگان شورای هماهنگی اصولگرایان قم بوده که حضور فعال ایشان در مراسمات مسجد چهارمردان در همین راستا ارزیابی می‌شود و همچنین اختلافات شخصی و مالی وی با مجموعه طلوع مهر بر مطلعین پوشیده نیست. پس اساساً تلاشی برای ایشان متصور نبوده و اَشکال هندسیِ یاد شده، به نوعی تحریف آشکار  وقایع سیاسی کنونی قم و تحلیلی ذوزنقه‌ای محسوب می‌شود.

 

3-    حجت‌الاسلام ذاکری با توصیه مرحوم حضرت آیت‌الله مؤمن(طاب‌ثراه) و پس از گذشت یکسال از روی کار آمدن دولت آقای روحانی، مسئولیت مدیرکلی سیاسی استانداری قم را عهده‌دار شدند، که از همان ابتدای مسئولیت با مواضع انقلابی و بکارگیری عناصر پاکدست و بسیجی، در رویارویی با زیاده‌خواهی عناصر غیرانقلابی و برخی از اصلاح‌طلبان قرار گرفتند و این امر باعث شد که نهایتاً با دستور مستقیم اسحاق جهانگیری، توسط استاندار وقت عزل شوند که سایت قم‌نا هم در گزارشی به آن پرداخته بود، اما متأسفانه نویسنده محترم قم‌نا در گزارش اخیر، این یکسال از دولت اول روحانی را به همراهی با ۸ سال دولت ایشان و نوعی فرصت‌طلبی تعبیر کرده‌اند که جای تعجب دارد! از طرفی ایشان را جوانِ بیش‌فعال این روزهای رسانه  و تهران عنوان می‌کنند  که با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، این تلاش مضاعف، به نوعی سیّئه تلقی شده است ولیکن ارتباطات گسترده ایشان چه در قم و چه در سطح ملی از این طلبه جوان انقلابی، چهره‌ای تأثیرگذار ساخته که شاید این امر به مزاق برخی خوش نیاید.

 

4-   مؤتلفه اسلامی در قم یکی از اولین تشکل‌های رسمی انقلابی است که با تأسیس دفتر در اوائل دهه ٧٠ به فعالیت پرداخته و در سالیان متمادی با حضور فعال در عرصه سیاسی قم و ارتباط تنگاتنگ با مراجع عظام تقلید (حفظهم‌ الله تعالی) و بزرگان جامعه محترم مدرسین حوزه علمیه قم، توانسته به یکی از تاثیرگذارترین تشکل‌های سیاسی قم تبدیل شود به گونه‌ای که هم اکنون نیز  موثرین جریانات سیاسی در قم یا عضو مؤتلفه هستند یا به عنوان طرفدار در جلسات مؤتلفه حضوری فعال داشته‌اند ولیکن در گزارش قم‌نا از مؤتلفه به عنوان یک حزب چندنفره یاد شده است که این مطلب نیز با حقیقیت تطبیق ندارد. مؤتلفه بی‌تردید پرعضوترین تشکل سیاسی مجوزدار در قم است که طی ٢٥ سال اخیر توانسته نسبت به کادرسازی نیروهای مؤمن و جوانان انقلابی اقدامات مؤثری داشته باشد.

از مرحوم حاج محمد عرب، حجت‌الاسلام والمسلمین شهید خرسند، حاج علی آقامحمدی، حجت الاسلام و المسلمین حاج ابوالفضل اربابی، حاج عباس ستاریان، حاج غلامرضا اخوان، حاج حسن یزدان‌پناه، حاج حسین خلج، حجت‌الاسلام والمسلمین بای و… می‌توان به عنوان بخش کوچکی از اعضای چندصد نفره مؤتلفه قم یاد کرد.

 

5-   «جبهه پیروان خط امام و رهبری» که با دبیرکلی مرحوم عسگراولادی در آغاز دهه هشتاد تشکیل گردید در قم نیز مانند کل کشور شکل گرفت و مؤتلفه نیز یکی از ۱٧ تشکل عضو این «جبهه» بود که در انتخابات سال ١٣٨٨ حجت‌الاسلام ذاکری رئیس ستاد انتخابات جبهه در حمایت از محمود احمدی‌نژاد در قم بود و همایش بزرگ نیروهای انقلابی قم در ورزشگاه حیدریان که در آن مقطع از حساسیت بالایی برخوردار بود با مسئولیت مؤتلفه قم برگزار گردید. بیان این نکته نیز ضروری است که «جبهه پیروان خط امام و رهبری» با «مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم» دو تشکیلات مجزا هستند که به سبب تشابه اسمی و یکی بودن دبیران آنها در مقاطعی، باعث اشتباه برخی فعالان رسانه‌ای قم شده است. بر همین اساس متأسفانه در گزارش تحلیلی منتشر شده، «حزب مؤتلفه» با «مجمع پیروان امام و رهبری»، یکسان و هماهنگ انگاشته شده است در صورتی که مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری قم همانگونه که در اساسنامه و مرامنامه‌اش ذکر شده است، یک تشکل سیاسی مستقل است که نسبتی با احزاب دیگر ندارد. علاوه بر اینکه مرحوم آقای عرب دبیر فقید حزب مؤتلفه استان قم از بدو تأسیس «شورای هماهنگی اصولگرایان قم» با حضور در آن شورا دیگر عملا در جلسات جبهه پیروان خط امام و رهبری قم شرکت نمی‌کردند و با اینکه تشکل‌هایی از جبهه پیروان خط امام و رهبری قم خارج شده بودند اما تا سالهای بعد، جلسات جبهه  تشکیل می‌شد که این اتفاقات هیچ‌گونه ارتباطی با حزب مؤتلفه نداشته است.

 

6-   رفتار سیاسی مرحوم آقای عرب که از رجال شناخته شده سیاسی و انقلابی کشور بودند همواره در خط اصیل انقلاب و ولایت فقیه بود و در این راه هیچ‌گونه ملاحظه‌ای با احدی نداشتند، لذا همانطور که در مقطعی با حضور در جلسات شورای هماهنگی اصولگرایان قم، خط سیاسی خود و مؤتلفه را روشن کردند، در انتخابات گذشته مجلس و پس از اینکه توصیه‌های ایشان بر اصلاح روند شورای هماهنگی اصولگرایان مؤثر واقع نشد، با اعلام خروج از این شورا و نقد جدی بر حضور آقای علیرضا زاکانی در انتخابات قم، اقدام به تشکیل «جبهه ائتلاف بزرگ نیروهای انقلاب اسلامی استان قم» نمودند و حمایت از حجت‌الاسلام والمسلمین موسی‌پور استاندار خدوم و انقلابی اسبق قم در کنار حجت‌الاسلام والمسلمین ذوالنور توسط مؤتلفه، در همین راستا بوده و زمان نشان داد که آن پیر انقلابی درست تشخیص داده بود و  تا لحظات آخر عمر بابرکتشان در جهت حضور جوانان انقلابی در عرصه‌های مختلف تلاش نمودند.

لذا هم‌راستایی ایشان و مؤتلفه قم با اصلاحات که در قسمت‌هایی از متن منتشره آمده بود نیز تهمتی بزرگ و اجحاف در حق این پیرمجاهد و مبارز انقلابی تلقی می‌شود.

امید است که رسانه‌ها به ویژه برادران انقلابی ما در رسانه قم‌نا در انتشار اطلاعات مربوط به افراد و گروه‌های سیاسی، با دقت و صحت‌سنجی اخبار و تحلیل‌ها و رعایت تقوا نسبت به انتشار آن اقدام نمایند.

                                                                              حزب مؤتلفه اسلامی استان قم