کد خبر ۱۰۵۳۰۰ ۳۲۶ بازدید انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۷:۳۴

کاشت بذر با مشارکت مردم در مراتع و ذخیره‌گاه‌های استان قم + عکس

همزمان با سراسر کشور پویش مردمی سراسری بذرکاری امروز به مناسبت روز جهانی خاک، به همت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری فارس، همزمان با سراسر کشور پویش مردمی سراسری بذرکاری امروز به مناسبت روز جهانی خاک، به همت اداره‌کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم برگزار شد.

این پویش در سطح ۲۰ هکتار از مراتع منطقه چنار قاضی بخش سلفچگان و با بذرکاری گونه ذخیره گاهی بادامچه کوهی انجام شد که در آن جمعی از روحانیون، اعضای جمعیت هلال احمر، سازمان‌های مردم نهاد مشارکت داشتند.

هدف از اجرای این پویش غنی‌سازی جنگل‌ها و مراتع و حفظ ذخیره‌گاه‌ها و احیا و توسعه آنها است.

محمد شعاعی مدیرکل منابع طبیعی قم در حاشیه این برنامه، در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: یکی از طرح‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اجرای پروژه‌های نهال‌کاری و بذرکاری با حضور مردم است چراکه تا مردم در یک طرح حضور نداشته باشند کارها موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

وی ادامه داد: این منطقه که برای اجرای طرح انتخاب شده است در حوزه آبخیز محمود آباد است که خاستگاه بادام کوهی است. 

شعاعی افزود: فردا نیز ما همین عملیات را در منطقه ییلاقی روستای کاسوا در سطح ۳۰۰ هکتار و در وشنوه در سطح ۲۰۰ هکتار خواهیم داشت. گونه گیاهی که فردا کشت می‌شود گیاه ارزشمند باریجه است که کاربرد دارویی و صنعتی دارد. 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم خاطرنشان کرد: امیدواریم این طرح بتواند در منطقه توسعه پیدا کند زیرا هم برای تثبیت خاک موثر است و هم مردم منطقه می‌توانند از آن بهره‌برداری اقتصادی داشته باشند. 

وی با اشاره به مرحله بعدی این طرح که با مشارکت سازمان مردم نهاد «نذر طبیعت وطن ما» انجام می‌شود، افزود: در مرحله دوم قرار است در سطحی به وسعت ۲۰۰ هکتار نهال کاری انجام  شود که کارهای کارشناسی و تعیین عرصه با اداره منابع طبیعی است و اقدامات مربوط به تهیه نهال و کاشت با این انجمن خواهد بود.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/