کد خبر ۱۱۰۲۹۵ ۱۰۸ بازدید انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۰
آیت‌الله سعیدی:

دشمن به دنبال تفرقه‌اندازی بین بزرگان مذاهب است

عضو مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه دشمنان به دنبال تفرقه بین مذاهب و از آن بدتر تفرقه بین بزرگان یک مذهب هستند، گفت: دشمن تلاش می‌کند تا حوزه قم، خود را از حوزه نجف جدا بداند و کار به تکفیر همدیگر برسد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حرم حضرت معصومه(س)، آیت الله سیدمحمد سعیدی در دیدار اعضای هیأت امنای کنگره امناء الرسل که روز گذشته در سالن محراب حرم مطهر بانوی کرامت انجام شد، اظهار کرد: یکی از اهداف برگزاری این کنگره ها این است که نادیده‌های زندگی علما را برای طلاب و فضلا به انگیزه اسوه بودن و الگوگیری دیدنی کنیم.

وی با بیان اینکه این کنگره ها پاسخ به شبهاتی است که می گویند علما در حوزه چه می کنند و حوزه چه خروجی دارد، افزود: این کنگره ها گامی در مسیر ترویج معارف اهل بیت(ع) است زیرا امام هشتم(ع) فرمودند اگر مردم کلام زیبای ما را بشنوند از ما تبعیت می کنند.

تولیت حرم مطهر بانوی کرامت با بیان اینکه دشمنان به دنبال تفرقه بین مذاهب و از آن بدتر تفرقه بین بزرگان یک مذهب هستند تا مثلا حوزه قم خود را از حوزه نجف جدا بداند و کار به تکفیر همدیگر برسد، گفت: این قبیل کنگره ها در حد خودشان پاسخگو و خنثی کننده این ترفند دشمنان است و قدرت ایجاد تعامل و تفاهم بیشتر بین دو حوزه ارزشمند نجف و قم را دارد.

وی با بیان اینکه نباید کاری را پر حجم و پر تبلیغات شروع کرد و در گام ها بعدی رو به افول رفت، افزود: تجلیل از یک شخصیت ساده زیست نباید با تشریفات همراه باشد زیرا این دقیقا ضد چیزی است که می خواهیم ترویج کنیم و از آن تقدیر کنیم؛ از طرف دیگر ساده برگزار کردن به معنی کمکاری و کم حجم کار کردن نیست بلکه به معنای پرهیز از تشریفات و اسراف کاری‌ها است.

نماینده مردم قم در مجلس خبرگان رهبری، با بیان اینکه در کنگره تجلیل از علما جای نقد را هم باید باز گذاشت، افزود: نقد آرا و نظرات علما از دیرباز در حوزه شیعی مرسوم بوده و علما ضمن احترام نظرات همدیگر را نقد می کردند بنابراین در این نوع کنگره ها باید جای نقد را هم باز گذاشت تا نظرات متفاوت هم مطرح شوند.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام رضا اسکندری دبیر کنگره امناء الرسل با بیان اینکه این کنگره با هدف تقویت ارتباطات علمی حوزه علمیه قم و نجف و سایر حوزه های شیعی طراحی شده است، گفت: با توجه به اینکه حوزه قم و نجف دو حوزه قوی هستند ارتباط بین این دو حوزه را در اولویت قرار دادیم.

وی با بیان اینکه این ایده نزدیک به سه سال قبل با جمعی از فضلای حوزه علمیه نجف و قم مطرح شد، گفت: یکی از راهکارهای اساسی تعامل بین حوزه ها این است که از بزرگان دو حوزه را تکریم کنیم و این بزرگان را به جوامع شیعی و طلاب معرفی کنیم.

دبیر کنگره امناء الرسل افزود: برای این کار تصمیم گرفتیم در مرحله اول بزرگان نجف را معرفی کنیم بنابراین آیت الله خرسان که نزدیک به نیم قرن فعالیت علمی در ابعاد تاریخی، ادبی، شعر و حتی خدمت به زائران امیرالمؤمنین(ع) را داشتند انتخاب کردیم تا ضمن معرفی سبک زندگی ساده ایشان، جایگاه علمی، معنوی و اخلاقی ایشان را نیز معرفی کنیم.

وی با بیان اینکه آیت الله سیدمهدی خرسان تا به حال نزدیک به ۵۰ جلد کتاب منتشر کرده و ۵۰ جلد کتب منتشر نشده دارد، افزود: یکی از مهمترین اثار ایشان موسوعه ابن عباس است که تاریخ بنی العباس را در ۳۱ جلد بیان کرده و جریاناتی که بر علیه امیرالمؤمنین(ع) در دوره بنی امیه، مروانیان و زبیریان اتفاق افتاده و همچنین جریان های فرهنگی علیه خط ولایت را تفصیل کرده است.

اسکندری با بیان اینکه آیت الله خرسان در سن ۹۴ سالگی همچنان مشغول تحقیق و پژوهش است، افزود: ایشان ۷ جلد کتاب آماده چاپ دارد که سه جلد برای امام حسین علیه‌السلام و سه جلد برای امام حسن علیه‌السلام و یک جلد در خصوص مهدویت است و مهمترین ویژگی آثار وی، این است که از نظر علمی به اشکالات و شبهات اهل سنت توجه داشته و به آنها با دقت پاسخگو داده است.

وی ادامه داد: مهمترین اتفاقی که افتاده این است که به موازات تشکیل دبیرخانه کنگره در قم، یک دبیرخانه هم در نجف با محوریت مجموعه های علمی و فرهنگی تشکیل شده است که این دو دبیرخانه از نظر محتوا و سرفصل های کنگره مشترک هستند ولی از نظر اجرا ما اجرای کنگره در ایران را به عهده داریم و اجرای کنگره در عراق بر عهده کنگره مستقر در نجف است.

دبیر کنگره امناء الرسل با اشاره به جایگاه سیاسی آیت الله سیدمهدی خرسان، گفت: آیت الله خرسان در ماجرای تبعید امام خمینی(ره) به نجف برای ایشان یک وعده نماز در مسجد خود هماهنگ کرد و کرسی درس برای ایشان اختصاص داد و با آقا مصطفی خمینی نیز ارتباط نزدیک خانوادگی داشت.

وی با بیان اینکه تعامل میان اندیشمندان دو ملت ایران و عراق می تواند به وحدت بیشتر مردم منجر شود، افزود: آیت الله خرسان مورد اتفاق همه علما و مردم عراق است.

اسکندری با بیان اینکه در کنگره امناء الرسل با همکاری مؤسسه نور یک نرم افزار از مجموعه آثار آیت الله خرسان تهیه شده است که در اختیار علاقه مندان قرار می گیرد، افزود: این کنگره در ایران در روزهای آخر ماه محرم مصادف با دوم و سوم شهریور و در عراق در اواسط ماه ربیع الاول مصادف با ۱۵ و ۱۶ مهرماه برگزار می شود.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/