کد خبر ۱۱۰۳۱۵ ۱۹۰ بازدید انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۸
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم:

سهمیه قم از سد کوچری ۵۰ درصد کاهش یافت

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم گفت: از اواخر اسفندماه سال گذشته و بر اساس ابلاغیه وزارت نیرو، سهمیه استان قم از سد کوچری حدود ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از مهر، حسن بختیاری ظهر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران و اصحاب رسانه استان قم ، با بیان اینکه بخش عمده ای از آب شرب قم از آب های سطحی تامین می شود اظهار داشت: در سال جاری در این زمینه تغییراتی را شاهد بودیم و امروز بخشی از آب قم از ۱۳ حلقه چاه آب منطقه علی آباد و چاه های شهر قم تامین می شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان داشت: آب قم در گذشته شور بوده و این امر زبانزد مردم کشور بوده است که در سالهای بعد از انقلاب اسلامی اقدامات بسیاری برای تامین آب شیرین قم صورت گرفته است.

بختیاری با اشاره به احداث سد ۱۵ خرداد در راستای تامین آب شرب استان قم افزود: این سد در مقطعی برای قم خوب بوده و بخشی از مشکلات قم برطرف شد، اما به دلیل موقعیت این سد و آورده محدود آن، پس از مدتی مشکلاتی در زمینه کیفیت آب قم ایجاد شد.

وی گفت: انتقال آب از سدکوچری از اقدامات دیگر استان در راستای تامین آب شرب قم بوده است افزود: این سد نیز تا سال قبل بیش از ۸۲ درصد آب استان را تامین می کرد.

وی افزود: در سال جاری به دلیل ایجاد خشکسالی و کاهش نزولات آسمانی این سد با کاهش ۲۵ درصدی مواجه بوده و افت کیفیت آب شرب قم در روهای اخیر نیز به همین دلیل بوده است.

سهمیه استان قم از سد کوچری حدود ۵۰ درصد کاهش یافت

بختیاری گفت: از اواخر اسفندماه سال گذشته و بر اساس ابلاغیه وزارت نیرو، سهمیه استان قم از سد کوچری حدود ۵۰ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافت.

وی ادادمه داد: در حال حاضر ۲۲۰۰ لیتر بر ثانیه از سد کوچری آب وارد استان قم می‌شود و با وجود کیفیت بالای آب ورودی از سدکوچری، وضعیت کیفی آب چاه‌های داخل شهر از نظر شوری مناسب نیست به همین دلیل شاهد تغییر طعم آب در شهر هستیم.

بختیاری با اشاره به استفاده از منابع ملی به منظور احداث مخازن جدید آب در استان قم ابراز داشت: به منظور توزیع عادلانه ضرورت دارد رینگ‌های شرقی و غربی شهر قم تکمیل شوندو تکمیل خطوط جمع‌آوری آب از چاه‌ها نیز ضروری است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر آب این چاه‌ها به طور مستقیم وارد شبکه می‌شود افزود: اگر آب در مخازن جمع‌ شده و با ورودی‌های دیگر مخلوط شود، تعادل بهتری را در کیفیت آب شهر شاهد خواهیم بود.

درصدد جذب اعتبار دولتی برای احداث مخزن ۵۰ هزار متر مکعبی هستیم

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم افزود:در روزهای اخیر کلنگ احداث مخزن ۲۰ هزار متر مکعبی جدیدی در شهر قم به زمین شده و درصدد جذب اعتبار دولتی برای احداث مخزن ۵۰ هزار متر مکعبی دیگر هم هستیم که برای تکمیل تمام طرح‌های مذکور، نیازمند ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار هستیم.

بختیاری بیان داشت: با اقدامات صورت گرفته شاهد قطعی آب در شهر قم نخواهیم بود و در این راستا پیگیری‌های بسیاری از طریق استاندار و نمایندگان مردم در مجلس برای افزایش سهم استان از سدکوچری انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم به مصرف خارج از چارچوب آب در برخی روستاهای قم اشاره و ابراز کرد: آبیاری باغچه‌ها و پر کردن استخرها، بخشی از این مشکلات هستند.

وی عنوان کرد: برخی مجموعه‌های اداری و عمومی در قم مصرف بالایی دارند که اخطارهای لازم در این زمینه به این مجموعه‌ها داده شده و در صورت عدم توجه، از دو هفته آینده وارد فاز قطع آب آن‌ها خواهیم شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بیان داشت:با توجه به افزایش شدید مصرف در روزهای گرم گذشته با توجه به افزایش دما و رشد مصرف، این احتمال دارد که در تیرماه با کمبود آب مواجه شویم و به همین دلیل برخورد با مصرف‌کنندگان غیر متعارف اجتناب‌ناپذیر است.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/