کد خبر ۱۱۱۲۱۲ ۱۱۷ بازدید انتشار : ۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۴۸
در گفت‌وگو با قم‌نا مطرح شد:

50 درصد بارش سالیانه مناطق شرق استان قم در چند ساعت رخ داد

مدیرکل هواشناسی قم با بیان این که در روزهای اخیر، مناطق شرقی استان قم 50 درصد بارش سالانه خود را دریافت کرده است، خاطرنشان کرد: استان قم کماکان متاثر از پدیده مونسون است و ما امروز نیز انتظار داریم تا شاهد بارش‌های رگباری در برخی مناطق استان باشیم.

مدیرکل هواشناسی قم در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) پیرامون علت وقوع «پدیده مونسون» اظهار داشت: پدیده مونسون یک پدیده‌ای است که عمدتا در ایام گرم سال _یعنی در فصل تابستان_ اتفاق می‌افتد و معمولا در همه سال‌ها شاهد فعالیت آن هستیم. در این پدیده جریانات گرم و مرطوب اقیانوسی به سمت شبه جزیره هند و پاکستان منتقل می‌شود که در این بین گاهی جنوب شرق کشورمان نیز از پدیده متاثر می‌شود.

مهران حیدری‌بنی با اشاره به سوابق وقوع «پدیده مونسون» در کشورمان تصریح کرد: این پدیده در سال‌های گذشته عمدتا به صورت ابرناک یا جذب و تزریق رطوبت در سطح ایران صورت می‌گرفت؛ با این حال امسال از قدرت قابل ملاحظه‌ای برخوردار شد و مقدار زیادی از رطوبت را به سمت مناطق مرکزی ایران، ارتفاعات زاگرس و حتی به نواحی شمالی ایران منتقل کرد و باعث بارش‌های سنگینی شد که در سطح استان قم نیز شاهد فعالیت این سامانه بودیم و کماکان نیز هستیم.

وی در خصوص آخرین وضعیت سامانه بارشی مونسون در استان قم توضیح داد: استان قم کماکان متاثر از پدیده مونسون است و ما امروز نیز انتظار داریم تا شاهد بارش‌های رگباری را در برخی مناطق استان باشیم؛ با این حال از میزان تزریق رطوبت این سامانه کاسته شده است.

مدیرکل هواشناسی قم در ادامه اظهارات خود با بیان این که آن‌چه که در طبیعت رخ می‌دهد، در نهایت به نفع کره زمین است، خاطرنشان کرد: پدیده مونسون در سطح ملی یا سطح استانی بارش‌های قابل ملاحظه‌ای را برای ما به همراه داشته است که این بارش‌ها می‌تواند تا حدودی منابع سفره‌های آب زیرزمینی را تامین کند.

حیدری‌بنی اضافه کرد: این پدیده از سوی دیگر نیز به واسطه شدت بالای بارش‌ها، موجب ایجاد خسارت‌ برای کشور و استان شد. این پدیده در زمان تشکیل خود، موجب تشکیل طوفان‌ و تندبادهای شدید شد و همانطور که مستحضر هستید افزایش سرعت باد، وقوع خیزش گرد و خاک محلی را به دنبال دارد و از سمت دیگر نیز بارش شدید باران، باعث ایجاد سیلاب و فرسایش خاک می‌شود.

وی پدیده مونسون را از تبعات پدیده تغییر اقلیم دانست و در ادامه عنوان کرد: در روزهای اخیر مناطق شرقی استان قم، 50 درصد بارش سالانه خود را دریافت کرد. ما امسال یک سال بسیار خشک را داریم که در این دل سال بسیار خشک، شاهد وقوع سیلاب‌ هستیم که این موضوع نیز در دسته تغییرات اقلیمی جای می‌گیرد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/