کد خبر ۱۱۲۲۳۲ ۱۱۱ بازدید انتشار : ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۰۰

به کارگیری هزار هکتار از اراضی حوض سلطان، مانعی برای گردشگری است!

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان قم با بیان این که برای ثبت ملی حوض‌ سلطان اقدام شده است، اظهار کرد: "متاسفانه می‌خواهند هزار هکتار پنل خورشیدی در حوض‌ سلطان نصب کنند که این کار باعث به خطر افتادن ظرفیت‌های گردشگری این دریاچه می‌‎شود."

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان قم با بیان این که برای ثبت ملی حوض‌ سلطان اقدام شده است، اظهار کرد: "متاسفانه می‌خواهند هزار هکتار پنل خورشیدی در حوض‌ سلطان نصب کنند که این کار باعث به خطر افتادن ظرفیت‌های گردشگری این دریاچه می‌‎شود."

دریاچه نمک حوض سلطان به مساحت تقریبی ۲۴۰ کیلومتر مربع در شمال شرق شهر قم واقع شده‌ است. این دریاچه از دو چالهٔ جدا از هم تشکیل شده‌است. چاله غربی به نام حوض سلطان و چاله شرقی به نام حوض مره است که به وسیله یک آبراهه به هم وصل می‌شوند.

در مواقع بارندگی و ذوب برف‌های ارتفاعات اطراف، چون بر میزان آب ورودی افزوده می‌شود، وسعت آن زیاد و در غیر از این ایام، وسعت آن کم می‌شود. بدین ترتیب سطح آب دریاچه پیوسته در نوسان است و این موضوع در کنار دیگر جاذبه‌های حوض سلطان، این مکان را به محل زیبایی برای گردشگران و علاقمندان به مناظر طبیعی تبدیل کرده است.

با این حال استخراج نمک از حوض سلطان کم نبود که خبر به کارگیری هزار هکتار از زمین‌های این دریاچه برای نصب پنل‌های خورشیدی، دغدغه‌مندان به میراث طبیعی و حوزه گردشگری قم را با نگرانی مواجه کرده است.

اردیبهشت ماه سال 97 بود که مهرداد غضنفری، معاون اقتصادی استانداری قم برای اولین از تصمیم دولت وقت برای احداث یک نيروگاه خورشیدی با ظرفيت 500 مگاوات در محدوده درياچه حوض سلطان واقع در كيلومتر 50 آزادراه قم - تهران خبر داد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان قم نیز با تأکید بر توسعه و احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت بالای تولید در محدوده دریاچه حوض سلطان تأکید کرد: پهنه‌ای بالغ‌ بر 1000 هکتار در محدوده دریاچه حوض سلطان برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی در نظر گرفته‌ شده است.

در جلسه‌ای که سال گذشته برای بررسی احداث پنل‌های خورشیدی در دریاچه نمک حوض سلطان برگزار شد مدافعان پروژه بیان کردند که این پنل‌ها ارتفاعی نهایتا تا دو متر دارند و آسیب چندانی به دریاچه نمی‌زنند.

در مقابل مخالفان این پروژه اگرچه معتقدند که به کارگیری پنل‌های خورشیدی، بهره‌برداری از انرژی‌های پاک و در راستای حفاظت از محیط زیست است؛ با این حال محل در نظر گرفته شده برای این پنل‌ها در یک اکوسیستم خاص است و می‌تواند در ثبت ملی حوض سلطان اخلال جدی ایجاد کند.

افزون بر این به کارگیری هزار هکتار از اراضی حوض سلطان برای نصب پنل خورشیدی، می‌تواند باعث تلف شدن این منطقه به عنوان یکی از ظرفیت‌ گردشگری استان قم و کشور شود و نمای این دریاچه را ناموس با معیارهای طبیعی آن کند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/