کد خبر ۱۱۲۲۸۷ ۱۱۹ بازدید انتشار : ۳۱ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۰

آمادگی مدارس قم برای آغاز سال تحصیلی در پساکرونا

سال تحصیلی جدید در حالی از هفته آینده آغاز خواهد شد که دانش‌آموزان پس از ۲.۵ سال وقفه در آموزش حضوری، امسال در تمام مقاطع تحصیلی به‌صورت حضوری در کلاس‌های درس شرکت خواهند کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از ایرنا، مهرماه امسال که با فروکش کردن طغیان ویروس کرونا همراه است، بوی ماه مدرسه بار دیگر در شهر خواهد پیچید و دانش آموزان همزمان با بازگشایی مدارس در کلاس های درس حاضر خواهند شد.

کارشناسان بهداشت امیدوارند که با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون، دیگر شاهد شیوع گسترده ویروس کرونا نباشیم و محدودیتی در برگزاری حضوری کلاس های درس نیز نداشته باشیم.

بر همین اساس در سال تحصیلی جدید کلاس های درس حضوری است و به گفته مسوولان آموزش‌وپرورش استان قم ثبت‌نام دانش‌آموزان در مقاطع مختلف تحصیلی به انتها رسیده و کلاس‌بندی‌ها نیز انجام شده است.

در سال تحصیلی جدید ۲۹۵ هزار و ۶۳۰ دانش‌آموز در ۱۴۸۱ واحد آموزشی قم مشغول به تحصیل خواهند شد که نسبت به سال گذشته ۱۵ هزار و ۱۹۹ دانش‌آموز جدید به جمعیت دانش‌آموزی و ۲۹ مدرسه به سرانه آموزشی استان اضافه شد.

مقدمات بازگشایی مدارس فراهم شده است

مدیرکل آموزش‌وپرورش قم گفت: مقدمات بازگشایی مدارس از جمله سازمان‌دهی نیروی انسانی، ثبت‌نام دانش‌آموزان،‌ تجهیزات کلاس‌ها و آماده‌سازی مدارس برای شروع سال تحصیلی جدید فراهم شده است.

علیرضا رحیمی ‌افزود: هماهنگی مطلوبی بین مدیران و همکاران اداری و فرهنگی مدارس ایجاد شده است تا سال تحصیلی جدید بدون مشکل در مدارس آغاز شود.

وی با اشاره به نیمه تعطیل بودن مدارس در ۲ سال گذشته، اضافه کرد: مانور بازگشایی مدارس برای همکاران به‌ویژه همکاران جدیدالورود برگزار شد تا با شرایط حاکم بر مدرسه آشنا شوند.

وی بیان کرد: تلاش ما این است امسال با شعار «عدالت تربیتی و نصیب آموزشی برابر» سعی کنیم حتی‌المقدور شرایط مدرسه در همه جای استان مطلوب باشد تا خانواده‌ها دغدغه مدرسه نداشته باشند.

رحیمی افزود: شعار ما «بهترین مدرسه، نزدیک‌ترین مدرسه» است و برای اینکه خانواده‌ها دغدغه جابه‌جایی و هزینه سرویس مدارس نداشته باشند، بهتر است فرزندان خود را در نزدیک‌ترین مدرسه نسبت به منزلشان ثبت‌نام کنند.

وی در عین حال افزود: البته در برخی مناطق شهری به دلیل تراکم جمعیتی بالا و پیش‌بینی نشدن فضای آموزشی و زمین برای ساخت مدرسه، توزیع فضای فیزیکی مدارس منطبق با موقعیت جغرافیایی افراد نیست.

وی با بیان اینکه وضعیت نیروی انسانی نسبت به سال گذشته بهبود یافته، گفت: بخش قابل توجهی از کمبودها از طریق جذب تعدادی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه فرهنگیان و تعدادی از پذیرفته‌شدگان آزمون استخدام مرتفع شده است و از نظر مشاور، مربی تربیتی، معلمان تخصصی و آموزش ابتدایی وضعیت مطلوبی داریم.

به گفته رحیمی، سرانه مدارس برای تامین نیازهای اولیه از جمله مواد بهداشتی، تنظیف مدارس و خرید برخی از تجهیزات به مدیران تقدیم شده و مبلغی هم پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که از نظر وضعیت ثبت‌نام دانش‌آموزان، قم در رتبه هفتم کشوری قرار دارد، گفت: عده محدودی از دانش‌آموزان به دلایلی از جمله مسافرت و امتحان شهریورماه برای ثبت‌نام اقدام نکرده‌اند و درخواست داریم هر چه سریع‌تر برای ثبت‌نام و ثبت سفارش کتاب اقدام کنند.

۹۳ هزار دانش‌آموز در متوسطه اول و دوم تحصیل خواهند کرد

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش قم با اشاره به ثبت‌نام ۹۸ درصدی دانش‌آموزان مقطع متوسطه گفت: در سال تحصیلی جدید پیش‌بینی می‌شود ۹۳ هزار دانش‌آموز این استان در مقطع متوسطه اول و دوم مشغول به تحصیل شوند.

نادر کریمی بیرانوند اضافه کرد: از این تعداد ۶۳ هزار نفر مقطع متوسطه اول و ۳۰ هزار نفر متوسطه دوم نظری هستند.

وی با اشاره به این‌که ثبت‌نام در مقطع متوسطه دوم هنوز تکمیل نشده است، ادامه داد: بخشی از دانش‌آموزان این مقطع برای هدایت تحصیلی مجددا امتحان داده‌اند و در روزهای آخر ثبت‌نام می‌کنند که افزایش حدود ۲ درصدی معادل ۷۰۰ نفر نسبت به سال گذشته پیش‌بینی می‌شود.

کریمی گفت: ۲۲۰ واحد آموزشی در مقطع متوسطه اول و ۱۴۱ واحد در مقطع متوسطه دوم نظری پذیرای دانش‌آموزان می‌باشند.

وی بیان کرد: به‌جز در سه مدرسه، دانش‌آموزان در مقطع متوسطه نظری به‌صورت ثابت در نوبت صبح تحصیل می‌کنند و حداقل و حداکثر جمعیت کلاس‌های درس ۲۴ و ۳۶ نفره خواهد بود.

وی با اشاره به این‌که در مقطع متوسطه اول نیز جمعیت دانش‌آموزان به‌طور متوسط ۳۱ نفر در هر کلاس است، اضافه کرد: بیشترین تراکم دانش‌آموزی در شهر قم مربوط به ناحیه چهار به‌ویژه منطقه پردیسان به دلیل ساخت‌وسازهای جدید است.

معاون آموزش‌وپرورش قم با اشاره به تاثیر تراکم دانش‌آموزی بر کیفیت یادگیری دانش‌آموزان، تصریح کرد: جمعیت دانش‌آموزی در ناحیه ۲ و سه متعادل و خوب است، ولی مدرسه‌ای در نواحی یک و چهار نداریم که مشکل کمبود فضا نداشته باشد.

وی ابراز امیدواری کرد: با مشارکت خیران مدرسه‌ساز بخشی از کمبود فضای آموزشی در مدارس این استان مرتفع شود.

افزایش پنج هزار نفری دانش‌آموزان قمی در مقطع ابتدایی

معاون آموزش ابتدایی آموزش‌وپرورش قم گفت: تاکنون ۱۶۲ هزار دانش‌آموز قمی در مقطع ابتدایی این استان ثبت‌نام کرده‌اند که نسبت به سال گذشته افزایش پنج هزار نفری داشته است.

مریم سادات پناهنده افزود:‌ بیش از ۹۸ درصد ثبت‌نام در مقطع ابتدایی تکمیل شده است و این دانش‌آموزان در ۶۴۰ مدرسه ساماندهی خواهند شد.

وی اضافه کرد: حدود ۳۲ هزار نفر از این دانش‌آموزان، نوآموزان بدو ورود به دبستان هستند که اقدامات اولیه برای حضورشان در اول مهرماه انجام شده است.

وی ادامه داد: مدارس به لحاظ فیزیکی برای دانش‌آموزان آماده‌سازی شده‌ و اگر نیاز به تعمیر بوده نیز اقدامات مرتبط انجام شده است.

پناهنده گفت: در سال تحصیلی جدید، حداکثر جمعیت دانش‌آموزی در کلاس‌های درس مدارس دولتی این استان ۳۵ نفر خواهد بود.

وی افزود: در برخی مناطق متوسط شهر که بافت جمعیتی با شکل فشرده‌ای افزایش یافته است، با افزایش تراکم دانش‌آموزی مواجه هستیم.

وی اضافه کرد: با وجود این‌که جمعیت دانش‌آموزان در شهر قم متمرکز است، تاکنون اجازه نداده‌ایم بیش از ۳۵ نفر در هر کلاس ساماندهی شوند.

معاون آموزش‌وپرورش قم ادامه داد: ممکن است در مواردی به دلیل بالا بودن جمعیت دانش‌آموزی کلاس‌ها بیش از ۳۵ نفر باشد که این مساله در تمام استان‌ها معمول است.

۲۹ پروژه آموزشی در سال تحصیلی جدید در قم به بهره‌برداری می‌رسد

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس قم نیز گفت: در سال تحصیلی جدید، ۲۹ پروژه آموزشی با زیربنای ۴۲ هزار و ۷۰۰ مترمربع در این استان به بهره‌برداری می‌رسد.

احمدرضا اجتهادی افزود: این پروژه‌ها شامل ۲۶ مدرسه با ۲۱۶ کلاس درس، یک استخر، یک اردوگاه فرهنگی آموزشی و یک نمازخانه می‌باشد.

وی اضافه کرد: ۷ مدرسه، یک استخر و ۲ کارگاه هنرستان، یک کارگاه و مرکز توان‌بخشی و یک نمازخانه با آغاز سال تحصیلی و چهار مدرسه نیز تا اواسط یا اواخر مهرماه افتتاح خواهد شد.

وی ادامه داد: ۱۱ مدرسه و یک اردوگاه فرهنگی آموزشی نیز به‌شرط تامین اعتبار تا دهه فجر امسال در اختیار آموزش‌وپرورش قرار می‌گیرد.

اجتهادی بیان کرد: ۴ مدرسه در شهرستان کهک، ۲ مدرسه در شهرستان جعفریه، یک مدرسه در بخش قنوات، یک مدرسه در بخش سلفچگان و سایر مدارس و پروژه‌ها در شهر قم به بهره‌برداری می‌رسد.

به گفته وی، مدرسه ۱۲ کلاسه استثنایی خیری اربابی فرد (ناحیه یک)، مدرسه ۱۲ کلاسه خیری زرین اقبال (ناحیه ۱)، مدرسه ۱۲ کلاسه شهید فخری زاده (ناحیه ۴)، استخر شهید حاج عسکری شیخ‌آباد (ناحیه ۲ )، کارگاه هنرستان حضرت زهرا(س)(ناحیه ۳)، کارگاه هنرستان فخری (ناحیه ۲)، مدرسه ۱۲ کلاسه خیری زمان زاده قنوات (ناحیه ۱)، مدرسه ۱۲ کلاسه کمیل والیجرد(ناحیه ۱)، مدرسه ۱۲ کلاسه هجرت شاهد شهید مهدی هندویان (ناحیه ۳)، مدرسه ۶ کلاسه شهیدان متقیان (منطقه کهک)، مدرسه سه کلاسه بانک اقتصاد نوین خورآباد (منطقه کهک) و کارگاه و مرکز توان‌بخشی ابتدایی استثنائی ۱۹ دی (ناحیه یک) با شروع سال تحصیلی در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/