کد خبر ۱۱۳۴۹۳ ۱۵۷ بازدید انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۹
استاد مطرح حوزه علمیه مطرح کرد:

از عوامل بیرونی تا ضعف حاکمیت در توجه به خواسته‌های نسل جدید/ در اغتشاشات اخیر چه عواملی بخشی از جامعه را به خیابان‌ها کشاند؟!

سیدحسین شرف‌الدین، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگویی، به تشریح دلایل و ریشه‌های اعتراضات، اغتشاشات و التهاب اخیر کشور پرداخت و علت اعتراضات اخیر را به دلیل مشکلات مختلف جامعه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی عنوان کرد.

دکتر سیدحسین شرف‌الدین، عضو هیات علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، به تشریح دلایل و ریشه‌های اعتراضات، اغتشاشات و التهاب اخیر کشور پرداخت و علت اعتراضات اخیر را به دلیل مشکلات مختلف جامعه در حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی عنوان کرد.

این استاد برجسته حوزه علمیه در بخشی از این گفت‌وگو با بیان این که ما در وقایع اخیر کشور با یک پروژه‌ پرنوسان و جنبشی ناکام و مصادره شده روبه‌رو هستیم اظهار کرد: اعتراضات اخیر اگرچه می‌توانست به مثابه یک جنبش مدنی، فرصت مناسبی برای طرح برخی مطالبات و نقد برخی سیاست‌ها و عملکردهای مسئولان اجرایی کشور از سوی مردم باشد؛ با این حال این جریان اعتراضی تحت تاثیر فرصت‌ طلبی جریان ضدانقلاب، به طورکلی مخدوش شد.

شرف‌الدین همچنین از مرگ مهسا امینی، مشارکت یک‌پارچه ضدانقلاب خارج نشین، کودتای رسانه‌ای دشمن و همداستانی برخی سلبریتی‌ها را از پیشران‌های گذرای وقایع اخیر توصیف کرد. وی در ادامه به تفصیل، عوامل بنیادی تشدید التهابات و اغتشاشات کشور را شرح داد و ضعف توجه حاکمیت به برخی خواسته‌ها و مطالبات، ضعف حاکمیت در عطف توجه کارشناسانه به تحولات تدریجی سال‌های اخیر و بالارفتن سطح توقع جامعه را بخشی از این جمله این عوامل بنیادی دانست.

وی در ادامه اظهارات خود با بیان این که برخلاف تلقی عموم نباید همه مشکلات کشور را به حساب حاکمیت گذاشت، تاکید کرد: ضعف‌های آشکار موجود در گستره فرهنگ عمومی، در میان گروه‌ها و اقشار مختلف (اعم از بازاریان، فرهنگیان، دانشگاهیان، سیاسیون، روحانیون، هنرمندان، ارباب رسانه، سلبریتی‌ها، هیئتی‌ها) از جمله عوامل تشدید این وقایع است و انصاف نیست که همه کاسه و کوزه‌ها بر سر مسئولان اجرایی و کارگزاران نظام شکسته شود.

متن کامل قسمت اول گفت‌وگو با دکتر سیدحسین شرف‌الدین به شرح زیر است:

ــ به نظر شما ریشه اعتراضات، اغتشاشات و التهاب اخیر در چیست؟

دکتر سیدحسین شرف‌الدین: این گونه وقایع و رویدادهای اجتماعی سیاسی در ادبیات علوم اجتماعی معمولا با کلید واژه‌هایی همچون جنبش، شورش، عصیان یا نافرمانی مدنی، اعتراض و بحران، معرفی و توصیف می‌شوند و البته هر یک از این واژه‌ها بار معنایی و قلمرو مفهومی و دلالی نسبتا معینی دارد که قاعدتا برای سنخ شناسی دقیق تراین نوع وقایع، باید به آن ادبیات مراجعه شود. اما به دلیل روشنی مراد به همان واژه های نسبتا خنثی شما بسنده می‌‌کنیم.

نکته دیگر این که پروژه‌‌ای که در چهل روز اخیر در کشور به صورتی پرنوسان تعقیب شد اگرچه می‌توانست به مثابه یک جنبش مدنی، فرصت مناسبی برای طرح برخی مطالبات و نقد برخی سیاست‌ها و عملکردهای مسئولان اجرایی کشور از سوی مردم باشد؛ اما متاسفانه به واسطه موج سواری، خشونت‌ورزی، تعرض به اموال عمومی، تابوشکنی و کشته سازی برخی اراذل و اوباش به انحراف کشیده شد و جریان اعتراضی تحت تاثیر فرصت طلبی ضد انقلاب، به طورکلی مخدوش شد.

از این رو، با فرض این که ماوقع را یک جنبش ناکام و مصادره شده تلقی می‌کنیم، می‌توان اصل تحقق آن را به وجود برخی علل و دلایل زمینه‌ای (در وضعیت کنونی کشور) مستند ساخت. از جمله این عوامل می‌توان به مواردی از این دست که زمینه به صحنه کشاندن برخی از مردم را فراهم ساخت، اشاره نمود:

ــ چه عواملی موجب تشدید این موضوع شده است؟

دکتر سیدحسین شرف‌الدین: در این خصوص نیز به عوامل متعددی می‌توان اشاره کرد از پیشران‌های موضعی و گذرا مثل مرگ خانم امینی، مشارکت یکپارچه ضد انقلاب خارج نشین، همداستانی برخی سلبریت ها، کودتای رسانه ای دشمن،  گرفته تا عوامل زمینه‌ای‌تری همچون:

باید اضافه کنم که برخلاف تلقی عموم همه مشکلات کشور را نباید به حساب حاکمیت گذاشت. اگر مجالی بود به برخی از ضعف های آشکار موجود در گستره فرهنگ عمومی، در میان گروهها و اقشار مختلف (اعم از بازاریان، فرهنگیان، دانشگاهیان، سیاسیون، روحانیون، هنرمندان، ارباب رسانه، سلبریتی‌ها، هیئتی‌ها ) اشاره می‌کردم. انصاف نیست که همه کاسه و کوزه‌ها برسرمسئولان اجرایی و کارگزاران نظام شکسته شود.

ــ ادامه این وضعیت را چگونه پیش بینی می کنید؟

دکتر سیدحسین شرف‌الدین: حدس من این است با توجه به پتانسیل‌های موجود در جامعه که به برخی از آنها در پاسخ به سوال قبل اشاره کردم، و عدم امکان پاسخ‌دهی سریع و عاجل به برخی مطالبات و توقعات، این وضعیت یعنی دامن زدن به اعتراضات و اغتشاشات کم و بیش هرچند در اشکال و صور مختلف ادامه یابد. و از آنجا که این نوع اعتراضات معمولا با محوریت یک خواسته و مطالبه مشخص به راه نمی‌افتند، استعداد بازتولید حول خواسته های مختلف صنفی و عمومی را دارند. البته نحوه تعامل مسئولان سیاسی و اجرایی کشور با انتظارات طرح شده دراین جنبش ناکام، در پیش‌بینی وضعیت‌های آتی قویا موثر خواهد بود. این روند احتمالا در آینده در قالب‌هایی از این دست جلوه نمایی کند:

ــ جریان تردید درنظام مقدس جمهوری اسلامی، دربین بخشی از مردم به واسطه سلبریتی‌ها و تاحدودی ازخواص شکل گرفته است. به نظر شما بهترین راه مقابله بااین جریان چیست؟

دکتر سیدحسین شرف‌الدین: تردید در کارآمدی نظام اسلامی، شگرد کهنه‌ای است که در تمام سال‌های بعد از انقلاب، برای تضعیف پشتوانه مردمی نظام، همواره بدان استناد شده و گاه با آمارسازی‌های دروغین، بزرگ نمایی مشکلات و قضاوت‌های یک سویه، سعی در القای این انگاره و تضعیف بنیان‌های نظام شده است. به استناد شواهد عینی و تجربه‌های زیسته، نظام اسلامی در طول حیات نه چندان طولانی خود به رغم همه مشکلات و بحران‌های سهمگین و توان فرسایی همچون جنگ تحمیلی، تحریم و محاصره اقتصادی، تهاجم فرهنگی، جنگ رسانه‌ای، حمایت و تجهیز همه جانبه ضد انقلاب داخلی و خارجی، اعمال انواع فشارهای بین المللی و... موفقیت‌های درخشانی را در عرصه‌های مختلف علمی، تکنولوژیکی، نظامی، سیاسی، اقتصادی، عمرانی و ارتباطی کسب کرده و به اذعان کارشناسان فن، برخی از دستاوردهای آن با بالاترین استانداردهای جهانی انطباق دارد.

البته جای انکار نیست که این پیشرفت‌ها همه جانبه و در همه عرصه‌ها و لایه‌ها نبوده و همین ساختار نامتوازن خود زمینه برخی اعتراضات را فراهم ساخته است. موضوع دیگری که بسیار جای تاسف دارد این که غالب مردم و حتی نخبگان، به رغم آگاهی اجمالی از این دستاوردها، چندان که باید بدان‌ها التفات نکرده و در مقام ارزیابی عملکرد نظام تحت تاثیر فشارهای ناشی از مشکلات روزمره و ملموس، بیشتر بر کمبودها و نقصان‌ها آن هم در شکلی مبالغه آمیز، تاکید می‌ورزند. اما در پاسخ به قسمت دوم سوال به زعم من، بهترین راه مقابله با وقایع اخیر:

ــ پیشنهادات شما برای حل این معضل و اقناع افراد معترض چیست؟

دکتر سیدحسین شرف‌الدین: برای اقناع معترضان بالفعل و بالقوه شاید مناسب‌ترین کار، اتخاذ اموری از این دست باشد:

*مصاحبه: مهدی هواسی

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/