کد خبر ۱۱۴۹۲۲ ۷۴ بازدید انتشار : ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۳

مصرف متعادل کودهای شیمیایی یارانه ای در استان قم

مصرف متعادل کود یکی از عوامل مهم در افزایش عملکرد و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی است. میزان عناصر غذایی موجود در خاک بستگی به ساختمان و بافت خاک، سوابق کشت و کار و عملیات انجام شده بر روی آن دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، مهندس زند مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم گفت: حفظ خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک با مصرف بهینه و متعادل کود امکانپذیر است.

وی افزود: شرایط آب و خاک در استفاده متعادل از کودهای شیمیایی، آلی و بیولوژیکی به روشی صحیح و مطابق با نیازهای واقعی محصول تأثیرگذار است.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم درباره‌ی حاصل شدن سلامت برای انسان با استفاده‌ی صحیح از کود برای انسان گفت: مصرف بهینه‌ی کود علاوه‌بر افزایش کمّی و کیفی محصول سبب ایجاد سلامت در انسان و دیگر موجودات زنده و محیط زیست می‌شود.

زند ادامه داد: امکان بهره‌برداری از خاک برای سال‌های متمادی با مصرف بهینه از این نهاده امکانپذیر است.

وی یادآور شد: مصرف بهینه از کودهای شیمیایی سبب کاهش هزینه‌ی تأمین کود و کوددهی می‌شود.

مدیر شرکت خدمات حمایتی کشاورزی استان قم افزود: تغذیه‌ی متعادل محصولات با کودها، افزایش خاصیت انبارداری محصول و تا حدودی حفظ شدن محصولات در مقابل تغییرات فیزیکی و شیمیایی را در پی دارد.

وی یادآور شد: در حالت عدم توازن و تعادل تغذیه‌ای، مصرف کودها نه تنها موثر واقع نمی‌شود، حتی در بعضی مواقع در جهت عکس عمل کرده و کشاورزان را متحمل ضررهای اقتصادی فراوانی می‌کنند، بعنوان مثال در سطح ثابت پتاسیم، افزایش کود ازتی نه تنها افزایش عملکردی را بدنبال نداشته بلکه در بعضی مواقع به کاهش آن نیز منجر شده است..

وی با تاکید بر جلوگیری از تاثیر سرمازدگی و خشکسالی بر عملکرد محصولات کشاورزی افزود: از کشاورزان می خواهیم که با تغذیه درست و به موقع باعث افزایش تولیدوجلوگیری ازخسارت احتمالی شوند.

در سالجاری استان قم درمصرف متعادل و بهینه کودهای شیمیایی در سطح کشور رتبه ی اول را کسب نموده است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/