کد خبر ۱۱۴۹۳۵ ۱۷۱ بازدید انتشار : ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۱

تعداد خودروهای شخصی در قم سه برابر شده است

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم با بیان اینکه 46 درصد سفرهای درون‌شهری با خودروهای شخصی انجام می‌شود گفت: تعداد خودروهای شخصی طی سال‌های گذشته در قم سه برابر شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، سید محمدحسین دهناد با تشریح وضعیت حمل‌ونقل شهر قم، به تبیین شاخص‌های آماری در ۱۵ سال گذشته در شهر قم پرداخت و اظهار داشت: در این مدت بر اساس آمارگیری، میزان استفاده از خودروی شخصی در شهر بسیار زیاد شده است و از ۶۰ هزار وسیله نقلیه در ۱۵ سال قبل، در حال حاضر بیش از ۲۰۰ هزار خودروی شخصی در سطح خیابان‌های شهر در حال تردد هستند.

وی با بیان اینکه عرضه و تقاضا در این زمینه مهم بوده که در سال‌های گذشته این تقاضا با افزایش جمعیت، رقمی فزاینده داشته است، افزود: تعداد خودروهای شخصی سه برابر شده، درصورتی‌که جمعیت شهر ۳۰ درصد افزایش داشته است که متناسب با این جمعیت، زیرساخت‌ها و معابر توسعه‌نیافته است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم ابراز کرد: روزانه ۲ میلیون سفر میزان استفاده از خودروهای شخصی بر اساس آمار در قم است که منظور از سفر جابه‌جایی در سطح شهر از محل سکونت به محل‌های مختلف توسط شهروندان بوده که سفر درون‌شهری به شمار می‌رود.

وی با تأکید بر اینکه از این دو میلیون سفر در شهر، ۴۶ درصد با خودروی شخصی انجام می‌شود اذعان کرد: این در حالی بوده که در ۱۵ سال گذشته این رقم نزدیک به ۱۸درصد بوده است و سهم دیگر شیوه‌های حمل‌ونقل در گذشته بیشتر بوده و امروز سهم حمل‌ونقل عمومی در شهر قم کمتر از ۱۰ درصد است.

دهناد عنوان کرد: در شهرهای توسعه‌یافته جهان هدف‌گذاری از سال‌های گذشته این بوده که ۵۰ درصد از جابه‌جایی‌های درون‌شهری با حمل‌ونقل عمومی انجام شود؛ ممکن است شهروندان مالکیت خودروی شخصی داشته باشند ولی میزان استفاده از خودروی شخصی در سفر روزانه بسیار کمتر است.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حمل‌ونقل عمومی، پاسخگوی نیازهای قم نیست، خاطرنشان کرد: راهکار حل مشکلات ترافیکی شهرهایی مانند قم که تراکم جمعیتی بالایی دارند، توسعه حمل‌ونقل عمومی است و باید این‌گونه هدف‌گذاری شود که از ۱۰ نفری که از منزل خارج می‌شوند، ۵ نفر از خودروی حمل‌ونقل استفاده کنند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم گفت: لازمه این امر وجود یک سیستم حمل‌ونقل عمومی در سطح شهر است که بر اساس سرانه‌های جمعیتی، شهر قم به ۵۰۰ دستگاه اتوبوس نیاز دارد و با توجه به مطالعات و طرح‌هایی که برای آینده شهر قم انجام‌شده است، چنین نیازی پیش‌بینی می‌شود.

وی یکی از سیاست‌های مهم دوره ششم شورای اسلامی شهر  را توسعه حمل‌ونقل عمومی دانست و یادآور شد: در اوایل اتوبوس‌هایی که تردد می‌کردند شامل ۱۰۰ دستگاه بود که امسال ۱۲۵ میلیارد تومان بودجه از محل اوراقی که بخشی کمک‌های دولتی بوده در نظر گرفته شد تا تعداد اتوبوس‌ها افزایش یابد.

دهناد اظهار داشت: امسال ۹۹ دستگاه اتوبوس در قم پیش‌بینی‌شده است که در چند مرحله خریداری و به ناوگان افزوده می‌شود که اگر به نقطه‌ای برسیم که هر شهروندی که از منزل خارج می‌شود حداکثر ۴۰۰ متر پیاده برود و ۱۰ دقیقه در ایستگاه منتظر اتوبوس باشد و بتواند سفر را انجام دهد، می‌توان گفت شبکه حمل‌ونقل عمومی مناسب و کارآمدی داریم.

وی با تأکید بر اینکه تعداد اتوبوس‌های شهر قم به ۱۸۰ دستگاه می‌رسد که فاصله زیادی تا استانداردها داریم، تصریح کرد: از روز نخست در شورای شهر و در کمیسیون عمران و حمل‌ونقل، سندی تهیه شد که ۸ محور و بند داشته که محور نخست توسعه حمل‌ونقل عمومی است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم خاطرنشان کرد: یکی از شاخصه‌ها، توسعه کمی است، یعنی تعداد ناوگان را افزایش دهیم؛ برای نمونه ۹۹ دستگاه برای امسال پیش‌بینی‌شده و قبل از نیمه شعبان با توجه به قول و مساعدت دولت و وزارت کشور ۵۰ دستگاه دیگر افزایش می‌یابد و امسال ناوگان دو برابر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر توسعه کمی نیاز به بهبود کیفی نیز داریم، افزود: شبکه‌ای باید تشکیل شود که مردم به آن اعتماد کرده و مطمئن باشند در زمان مشخص اتوبوس می‌رسد و سفر به‌خوبی انجام می‌شود؛ این‌ها در راستای بهبود کیفی است، یعنی یک شبکه قابل‌اعتماد برای مردم و شبکه منظم و توزیع اتوبوس‌ها متناسب با تقاضا در ساعات مختلف تنظیم شود.

دهناد عمر ناوگان عمومی را موردتوجه قرار داد و گفت: ناوگان اتوبوس به نسبت عمر قابل‌قبولی دارد اما وضعیت تاکسی‌ها قابل‌قبول نبوده و از ۶ هزار تاکسی در سطح شهر بیش از ۶۰ درصد آن فرسوده است و عمر بالای ۱۰ تا ۱۲ سال دارند که همین موضوعات باعث بی‌رغبتی شهروندان می‌شود و شهروندان تمایل دارند خودروی شخصی استفاده کنند.

پایان پیام/78023

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/