کد خبر ۱۱۴۹۳۹ ۱۷۴ بازدید انتشار : ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۵۴
نقدی بر یکی از سیاست‌های شهرداری قم:

چرا باید با افزایش پارکینگ در شهر قم مخالف بود؟!

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم در حالی می‌گوید «سهم حمل‌ونقل عمومی در شهر قم کمتر از ۱۰ درصد است» که سیاست‌های مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل، همچنان بر سهولت استفاده از خودروهای شخصی استوار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، سید محمدحسین دهناد رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر قم در حالی می‌گوید «سهم حمل‌ونقل عمومی در شهر قم کمتر از ۱۰ درصد است» که سیاست‌های مدیریت شهری در حوزه حمل‌ونقل، همچنان بر سهولت استفاده از خودروهای شخصی استوار است.

در همین خصوص سرپرست معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم روز دوشنبه نوزدهم دی ماه از برنامه‌ریزی برای احداث 3500 سلول پارکینگ در مناطق هشتگانه شهر خبر داده بود. سید امیرعباس صفوی، توجیه ساخت این تعداد پارکینگ را، پارک‌های غیرمتعارف خودروها در معابر اصلی شهر دانست؛ این در حالی است که این موضوع بیشتر به اهمال غیرقابل توجیه نهادهای نظارتی در این خصوص برمی‌گردد تا نبود جای پارک!

به عبارتی بسیاری از شهروندان بدون این که نگران به دردسر افتادن دیگر شهروندان، اعمال قانون و یا حتی بروز حادثه باشند؛ خودروی خود را به صورت غیرمتعارف در معابر اصلی و شلوغ شهر پارک می‌کنند. در حالی که اگر این دسته از شهروندان قانون‌شکن به جای تردد با خودروی شخصی خود، با استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی اقدام به تردد در شهر می‌کردند؛ بسیاری از مشکلات شهری از جمله پارک‌های نامتعارف حل می‌شد.

روی هم رفته اگرچه وجود و احداث پارکینگ‌های شهری امری ضروری است؛ با این حال گسترش و افزایش بی‌رویه پارکینگ‌ها، به طور قطع یکی از عوامل مشکل آفرین برای کلانشهرها است و شهرداری‌ها با همکاری پلیس راهور می‌بایست سیاست‌هایی را در جهت تشویق و تنبیه شهروندان برقرار کنند تا علاوه بر جلوگیری از وقوع تخلفات رانندگی، آنان ملزم به استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی شوند.

افزایش خطوط طرح ترافیک و ممانعت از ورود خودروهای شخصی به این مسیرها در کنار اعمال قانون برای صاحبان خودروهای متخلف، یکی از سیاست‌های موفق در بحث ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. البته در این بین نباید از نقش مهم آموزش و تبلیغات در جهت اشاعه فرهنگ شهروندی غافل شد؛ با این حال یک فرهنگ را نمی‌توان تنها با آموزش و تبلیغات گسترش داد.

کاهش یا جلوگیری از توسعه زیرساخت‌های استفاده از خودروهای شخصی، می‌تواند موجب تغییر سرمایه‌گذاری در جهت توسعه حمل و نقل عمومی و در کنار آن توسعه فضاهای سبز به جای مسیر خودروها شود. برای همین نیز آن‌چه که می‌بایست در دستور کار شورای شهر و شهرداری‌ها باشد؛ ایجاد، توسعه و بهبود وسایل حمل و نقل عمومی نظیر پروژه متروی است.

شایان ذکر است آمارها نشان می‌دهد که 46 درصد از سهم سفرهای درون‌شهری شهر قم به خودروهای شخصی اختصاص دارد و آمار تخلفات رانندگی این شهر نیز در مقایسه با سایر کلان‌شهر‌ها قابل‌توجه است که این موضوع لزوم اصلاح در رفتارهای ترافیکی شهروندان را می‌طلبد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/