کد خبر ۱۱۴۹۷۰ ۹۰ بازدید انتشار : ۴ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۶
رییس سازمان حفاظت محیط زیست:

۸۰ هزار میلیارد تومان گردش مالی پسماند دست مافیاست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گردش مالی پسماند در کشور حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است که در اختیار مافیاست، در حالی که باید از آن برای ساخت کشور و ایجاد اشتغال استفاده کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری دانشجو، علی سلاجقه روز سه‌شنبه در آیین بهره‌برداری از طرح‌های محیط زیستی شهرداری قم در سالن همایش‌های این نهاد بیان داشت: با راه‌اندازی خط دوم تفکیک مکانیزه زباله در قم و همراهی مردم در تفکیک زباله از مبدا، دیگر شاهد دفن مستقیم زباله در این شهر نخواهیم بود و این کار، الگویی مناسب برای تمام شهر‌های کشور است که باید مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: گردش مالی پسماند در کشور حدود ۸۰ هزار میلیارد تومان است که در اختیار مافیاست، در حالی که باید از آن برای ساخت کشور و ایجاد اشتغال استفاده کرد.

وی با اشاره به آمادگی صندوق ملی محیط زیست برای ارائه تسهیلات و سرمایه‌گذاری درطرح‌های محیطی زیستی کشور، افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه محیط زیست کشور در عرصه تفکیک پسماند‌ها به پیشرفت‌های چشمگیری رسیده‌اند که می‌توان از این ظرفیت برای اجرای طرح‌های عدم دفن مستقیم پسماند‌ها در تمام مناطق کشور استفاده کرد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه اجرای هرگونه طرح صنعتی، خدماتی، گردشگری و عمرانی باید با نگاه به نقشه آمایش سرزمین و رعایت اصول زیست محیطی باشد، تاکید کرد: رعایت این نکته در شهر‌های مذهبی همچون قم که نماد جمهوری اسلامی هستند و در معرض دید زائران بین‌المللی قرار دارند از اهمیت دوچندانی برخوردار است؛ بر همین اساس نیز ما می‌خواهیم در این شهر‌ها الگویی موفق درحوزه حفاظت از محیط زیست برای سایر مناطق کشور ارائه شود.

سلاجقه با اشاره به این که قم می‌تواند پایگاه محیط زیستی جهان اسلام باشد، گفت: کنگره بین‌المللی حکمرانی و اخلاق در حوزه محیط زیست از منظر اسلام را به صورت ملی و بین‌المللی برگزار خواهیم کرد و در این زمینه از استادان و پژوهشگران حوزه‌های علمیه قم درخواست همراهی داریم تا جایگاه محیط زیست در اسلام به شکل مطلوبی تبیین شود.

وی افزود: همچنین با نگارش کتاب‌های تخصصی مباحث محیط زیستی کشور را در قالب دانش بومی ارائه می‌دهیم و اجازه نخواهیم داد دیگران برای ما در مسائل زیست محیطی خط کش قرار دهند و سیاست‌های خود را در این رابطه دنبال کنند.

وی ادامه داد: سلطه گران جهان می‌خواهند از طریق مباحث زیست محیطی، سیاست‌های استعماری خود را دنبال کنند، آنان بر اساس تفکر مادی‌گری و سرمایه‌داری همه چیز را برای خودشان می‌خواهند، سازمان‌های بین‌المللی در حوزه محیط زیست را نیز با توجه به سیاست‌های مورد نظر خود هدایت می‌کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: زمانی در اجلاس‌های بین‌المللی گفتند کشور‌های حاشیه خلیج فارس چاه‌های نفت خود را ببندند تا کربن وارد هوا نشود و یا در اجلاس دیگری موضوع کربن صفر را مطرح کردند و گفتند مولد‌های تولید انرژی پاک را از ما بخرید و از ظرفیت‌های تولید انرژی در اختیار خود استفاده نکنید، اما الان به جایی رسیدند که خودشان در خانه‌هایشان ذغال سنگ می‌سوزانند.

وی بیان کرد: این کشور‌ها به دنبال آن هستند که صادرات محصولات بر اساس خط کشی که آن‌ها در حوزه مسائل محیط زیستی ارائه می‌دهند انجام شود، درحالی که ما در جمهوری اسلامی ظرفیت‌های فراوان علمی و پژوهشی برای ارائه مسائل محیط زیستی از نگاه اسلام داریم که باید آن را به دنیا عرضه کنیم.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/