کد خبر ۱۱۷۴۴۰ ۱۰۱ بازدید انتشار : ۲ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۴

۶۴ واحد صنعتی راکد در قم احیا شد

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم گفت: سال گذشته در چهارچوب طرح ملی احیای واحدهای صنعتی راکد، ۶۴ واحد غیرفعال قم احیا شد که از این تعداد ۵۶ واحد داخل شهرک‌های صنعتی استان مستقر هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از ایرنا، روح‌الله ابراهیمی روز سه‌شنبه در چهارمین جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید قم در تالار کرامت استانداری اظهار داشت: احیای واحدهای راکد جز محوری‌ترین اقدام‌های دولت سیزدهم است.

وی در ادامه افزود: سال گذشته نخستین کاری که انجام دادیم، شناسایی واحدهای راکد بود که ۲۲۴ واحد دارای پروانه بهره‌برداری احصا شد که به دلایل مختلف از چرخه تولید خارج شده بود.

مدیرعامل شهرک‌های قم بیان داشت: با جلسه‌های متعددی که با همکاری اتاق بازرگانی، بسیج استان و ستاد تسهیل و دستگاه‌های اجرایی ترتیب یافت، برخی موضوع‌ها که در استان امکان پیگیری و رصد بود انجام و در نتیجه ۶۴ واحد صنعتی فعالیت خود را دوباره آغاز کردند که ۵۶ واحد داخل شهرک‌ها و نواحی صنعتی استقرار دارند.

وی افزود: با احیای این واحدها، ۶۹۰ شغل به مجموع اشتغال استان اضافه شد.

ابراهیمی خاطرنشان کرد: عمده‌ترین موضوع‌هایی که برای احیای واحدهای راکد پیگیری شد، بحث تسهیلات بانکی بود که برغم همه محدودیت‌های شبکه بانکی، بانک‌ها برای احیای این واحدها همراهی کردند.

وی با تاکید بر اینکه پرداخت نکردن تسهیلات بانکی بیشترین رتبه را برای توقف فعالیت‌های واحدهای تولیدی به خود اختصاص داده، افزود: امیدواریم در سال جاری شبکه بانکی‌ کمک‌های لازم را داشته باشد، چون گاهی وقت‌ها با تزریق حداقلی نقدینگی، یک واحد صنعتی با میلیاردها تومان سرمایه وارد چرخه تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های استان قم همچنین گفت: با محوریت معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری جلسه‌های متعددی برگزار و ۶۵ واحد که تمایلی برای راه‌اندازی مجدد نداشتند، به دستگاه‌های نظارتی معرفی شدند.

وی یادآور شد: این واحدها، هیچ گونه همکاری برای از سرگیری فعالیت خود نداشتند، و ترجیح دادند که راکد باقی بمانند، به همین لحاظ دستگاه‌های نظارتی پیشنهاد دادند، که این موضوع از مجموعه قضایی پیگیری شود، چون واحدها بر اساس قراردادی که با ما دارند مکلف هستند، خود را به صورت بهره‌بردار نگه دارند.

وی ابراز امیدواری کرد: در سالجاری نیز با پیگیری‌های دستگاه‌ قضایی تعداد واحد بیشتری به چرخه تولید بازگردند.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی قم در بخشی از سخنان خاطرنشان کرد: چیزی که انتظار داریم به صورت جدی اتفاق بیفتد، هماهنگی‌ و همراهی دستگاه‌های خدمات‌رسان و اعضای کارگروه تسهیل است، تا ۶۵ واحدی که امسال نیز برای احیای واحدهای راکد هدف‌گذاری کرده‌ایم، محقق شود.

نماینده دولت در طرح احیای واحدهای صنعتی راکد نیز دراین جلسه گفت: ما در نهضت احیای واحدهای راکد سعی می‌کنیم، در هر استان با استفاده از پتانسیل‌های موجود، تعدادی احیاگر را شناسایی کنیم.

ایمان قضابانویی افزود: درصدد هستیم تا با همکاری پارک علم و فن‌آوری و بخش خصوصی یک رویداد استانی را برگزار و بین واحدهایی که نیاز به احیا دارند، با آن دسته از احیاگرانی که شناسایی شدند و دوره‌های آموزشی را گذرانده‌اند، ارتباط برقرار کنیم.

وی گفت: رویکرد اصلی ما به رصد و پایش واحدهای تولیدی استان، مربوط به سفر دوم رئیس جمهوری به قم است، تا واحدهای شاخص احیا شده، که میزان سرمایه‌گذاری و اشتغال بالایی دارند، از جانب دولت هم مورد حمایت قرار گیرند.

وی افزود: ما این واحدهای احیا شده را مدنظر قرار می‌دهیم تا هر وقت که سفر رئیس جمهوری به قم را داشتیم، مثل استان‌های خوزستان و یزد، به بهترین شکل ممکن مراسم جشن احیا انجام، و نمایشگاه احیاگران نیز برپا شود.

نماینده دولت در طرح احیای واحدهای صنعتی راکد گفت: نهضت احیا ۲ ادبیات اصلی احیاجو و احیاگر دارد.

وی ادامه داد: احیاجو همان واحدهای نیازمند احیا هستند که یا به صورت کامل تعطیل و یا با کمترین ظرفیت کار می‌کنند.

قضابانویی اظهار کرد: احیاگر نیز یک شخص حقیقی و یک شخص حقوقی است که دانش، مدیریت و علم و سرمایه لازم برای فعالیت در این حوزه را دارد.

وی یادآور شد: احیاگران دوره‌هایی پشت سر می‌گذارند، سمینارهای تخصصی برگزار و از یک سری فیلترها عبور می‌کنند، وقتی در استان به یک تایید اجمالی رسیدند آنها را معرفی می‌کنیم.

وی گفت: این افراد می‌توانند خودشان در زمینه احیای واحدهای تولیدی نقش‌آفرینی کنند، ما هم می‌توانیم کارها را تسهیل کنیم و هم اگر نیاز به تامین مالی بود، به بانک معرفی و ۱۰۰ درصد تسهیلات دریافتی در حوزه همان تولید مصرف شود.

قضابانویی بیان کرد: تمام اطلاعات مربوط به واحدهای راکد در سامانه نهضت احیا قرار داده می‌شود، و احیاگر می‌تواند در بخش‌های مختلف مانند موادغذایی، پتروشیمی، فولاد و یا هر حوزه دیگری که مدنظرش باشد، یکی را انتخاب کند، به صورت استانی نیز امکان شکل‌گیری این فضای احیاگری است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/