کد خبر ۲۷۴۵۳ ۱۵۲۹ بازدید انتشار : ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۶
مدیرکل بهزیستی قم :

۴۶ سازمان مردم نهاد تحت نظارت بهزیستی در قم فعالیت می‌کنند

مدیرکل بهزیستی قم گفت: در حال حاضر ۴۶ سمن که مستقیماً از بهزیستی مجوز گرفته‌اند در حال فعالیت هستند.

به گزارش قم نا ، رضا سلیقه هدف از ایجاد سمن‌ها را پیشبرد اهداف اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: سازمان‌های مردم‌نهاد (سمن‌ها) برای رسیدن به اهداف گوناگونی فعالیت می‌کنند و معمولاً در جهت پیشبرد اهداف سیاسی یا اجتماعی اعضا در حرکت هستند.

مدیرکل بهزیستی قم افزود: سمن در کلی‌ترین معنایش، به سازمانی می‌گویند که مستقیماً بخشی از ساختار دولت محسوب نمی‌شود، اما نقش بسیار مهمی به‌عنوان واسطه بین فردفرد مردم (اتم‌های اجتماع) و قوای حاکم و حتی خود جامعه ایفا می‌کند.

وی با بیان اینکه در استان قم 46 سمن با بهزیستی همکاری دارند، عنوان کرد: سمن‌ها با مشارکت و همکاری خود کمک‌های بلا وصفی به بهزیستی و جامعه هدف می‌کنند و در بسیاری از موارد که سازمان‌های دولتی نمی‌توانند وارد عمل شوند، سازمان‌های مردم نهاد وارد شده و ما را در رسیدن به هدفمان یاری می‌کنند.

مدیرکل بهزیستی قم خاطرنشان کرد: به عقیده بعضی از صاحب‌نظران این عرصه، تشکیل سمن‌ها به دلایلی ممکن است صورت بگیرد که مهم‌ترین آن‌ها، اهداف انسان‌دوستانه، احساس نیاز یا تجربه شخصی در برخورد با معضلات اجتماعی، دستورها و سفارش‌های بزرگان در نیکوکاری و حرکت‌های انسان‌دوستانه است.

وی با اشاره به نقش سمن‌ها در افزایش تاثیرگذاری افراد تحت پوشش گفت: ما با نظارت و حمایت تشکل‌های مردم نهاد و متعاقباً، حمایت تشکل‌ها از بهزیستی و توانمند کردن جامعه هدف، به آن‌ها این امکان را می‌دهیم که وارد فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی شوند و بتوانند خود را به جامعه معرفی کنند.

سلیقه از فعالیت 27 سمن در حوزه پیشگیری، 10 سمن در حوزه توانبخشی و 9 سمن در واحد اجتماعی خبر داد و گفت: ضرورت توسعه مؤسسات مردم نهاد باید از سوی تمامی رسانه‌ها، بازتاب داده شود و تمامی خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها باید در انجام این رسالت پیش قدم باشند.

مدیر کل بهزیستی قم با اشاره به توانایی‌ها و تجربیات سمن‌ها عنوان کرد: استفاده درست از توانایی‌های سازمان مردم نهاد و استفاده از تجربیات آن‌ها باید درتمامی حوزه‌های بهزیستی استان قم نهادینه شود.

منبع : تسنیم