کد خبر ۳۰۴۶۶ ۱۷۱۲۹ بازدید انتشار : ۲۳ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۳

حادثه مکه و مسوولیت دولت های اسلامی

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، درحرمی که آزار رساندن به هر جنبند ه ای هرچند ناچیز فعل حرا م محسوب می شود چگونه است که بر اثر بی توجهی خون دهها میهمان خدا در خانه خدا بر سنگفرش های مسجد الحرام جاری می شود . وقتی صحنه های این حادثه دلخراش را پشت مقام ابراهیم خلیل (ع) می بینیم وگزارش های ارسالی از زائرین ایرانی را دریافت می کنیم به عمق حادثه که هنوز اثرات آن وجود دارد بیشترپی می بریم از اینکه همچنان در این اجتماع عظیم عملیات ساخت وساز متوقف نشده است متعجب می شویم که چه تضمینی وجود دارد که مشابه این حادثه به شکل دیگری با توجه به ا زدحام جمعیت درروز های حساس پیش رو تکرار نشود .

شاید مناسبت داشته با شد دولت های کشورهای اسلامی ازحکومت عربستان درخواست توقف پروژه عمرانی مسجد الحرام را در ایام حج تمتع را خواستار شوند . تا حجاج بیت اله الحرام در آسایش وتمر کز کافی نسبت به انجام اعما لشان اهتمام داشته با شند همزمانی کار های عمرانی با کثرت کارگران و تداخل این افراد با زائرین و آلودگی های صوتی و گرد وخاک های که در فضا مسجد الحرام معلق است امکان افزایش خطرو بیماری های تنفسی را بیشتر می کند .

قطعا عملیات ساختمانی کنونی در مسجد الحرام با ده ها جرثقیل سربه فلک کشیده و هزاران کارگر ساختمانی مزاحمت های برای انجام اعمال واجب حجاج ایجاد کرده است واز همه مهمتر فضای معنوی حج وطواف خانه خدا را تحت تاثیر قرار داده است . این رسم استقبال و میزبانی ازمسلما نانی که پس از سال ها انتظار به امید ملاقات با خدا ازهزاران فرسنگ راه خودشان را به شهر امن الهی رسانده اند نیست . و این حادثه غم انگیز خانواده حجاج را بسیار نگران کرده است .

شیوه مدیریت ومیز بانی کنونی از زائران بیت اله الحرام درحالی که همچنان تعداد حجاج رو به افزایش است نگرانی های جدی برای زائرین ایجاد کرده است. ازموضوع آسیب دیدگان وکشته شدگان که بگذریم عملیات ساختمانی مانع بزرگ برای انجام اعمال حج است که در عالم بی توجهی در حال انجام است وهمچنان بعد از آن اتفاق دلخراش ادامه دارد بد نیست مسوولین کشور های آسیب دیده در حمایت از حجاج خود که مظلومانه پشت مقام ابراهیم خلیل جان با ختند در احقاق حقوق زائرین خود اقدامات لازم را انجام دهند چرا که این موضع انفعالی ممکن است موجب نا امنی زائرین در ادامه انجام فریضه حج امسال وبدعتی برای حرمت شکنی مسجد الحرام درسال های آینده باشد .

بد نیست بدانید براثر گزارش زائرین ایرانی پس از چند روز از حادثه طوفان و باران خاک های انباشته شده در ورودی مسعی که محل ورود اکثر زائرین است هنوز جمع نشده و زائرین با تنفس نا سالم از میان گرد وخاک های فراوان وارد مسجد الحرام می شوند . گرامی داشتن یاد وخاطره شهدای دلخراش مکه مکرمه ( 1436جمعه 27ذیقعده )همزمان باشروع مو سم حج تمتع وظیفه همه کشور های اسلامی است که نباید فراموش شود .

برای خانواده جان باخته گان صبر وبرای مجروحین این حادثه غم انگیزدرسراسردنیا خصوصا همو طنان عزیز مان طلب شفا ی عاجل از خداوند منان مسئلت داریم.