کد خبر ۳۲۰۹۹ ۱۱۹۹ بازدید انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۵
دادستان کل کشور در همایش شوراهای صلح و سازش:

زمینه‌های فراوان لغزش در فضاهای مجازی

دادستان کل کشور گفت: کشورهایی که خود مبتکر و مبدع فضاهای مجازی بوده‌اند برخی شبکه‌ها را مضر امنیت خود دانسته‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز در همایش شوراهای صلح و سازش دادستانی ویژه روحانیت که در مجتمع فرهنگی تربیتی عمار برگزار شد اظهار کرد: صیانت از روحانیت و حیثیت روحانیت به عنوان اثرگذارترین قشر جامعه اسلامی در ایران و جهان، امری مهم محسوب می‌شود.

وی افزود: امروز دوست و دشمن عقیده دارند که روحانیت، اثرگذارترین و مطمئن‌ترین گروه مرجع سیاسی و اجتماعی است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه همچنان این جایگاه در جامعه اسلامی حفظ شده است گفت: باید از این اثرگذارترین و گروه مرجعی که بالاترین اعتماد عمومی نسبت به آنها وجود دارد صیانت شود؛ بی‌تردید این صیانت به فرد فرد اشخاصی که در کسوت روحانیت هستند بستگی دارد و هر طلبه باید از مجموعه‌ای که در آن حضور دارد حراست کند.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی، مدیریت‌‌های مدارس علمیه و همچنین مدیریت کلان حوزه‌ها و در رأس آنها مراجع تقلید نیز باید با تدبیر به صیانت از مجموعه روحانیت بپردازند.

رئیسی وظیفه رصد مجموعه روحانیت، آسیب‌شناسی و آسیب‌زدایی از آن را بر عهده مدیران و دست‌اندرکاران حوزوی دانست و خاطرنشان کرد: یک روحانی دارای یک شخصیت حقیقی و یک شخصیت حقوقی است؛ در بعد حقوقی او لباس هدایت و راهنمایی جامعه را بر تن کرده و تداوم‌بخش راه انبیای الهی است.

وی بیان کرد: به مومنان دستور داده شده مسائلی را که نمی‌دانید از اهل ذکر بپرسید زیرا آنها دارای خشیت الهی هستند و این یک شخصیت حقوقی در جایگاه وراثت پیامبران است که به یک شخص روحانی داده می‌شود.

رئیسی افزود: تبعیت از عالم اهل ذکر و حتی نگاه به او انسان را به خداوند نزدیک می‌کند و این حیثیتی است که روحانیون دارند.

دادستان کل کشور با اشاره به شخصیت حقیقی روحانیون گفت: برای آسیب ندیدن شخصیت حقوقی روحانیون باید کاری انجام داد که شخصیت حقیقی آنها در ساز و کار خاصی مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد.

وی تصریح کرد: اصل فلسفه تاسیس دادگاه ویژه روحانیت آن است که اجرای عدالت صورت بگیرد و شخصیت حقوقی روحانیون مانع از بررسی ابعاد شخصیت حقیقی آنها شود.

رئیسی به شوراهای ارشاد و صلح و سازش دادستانی ویژه روحانیت اشاره کرد و گفت: صلح حکمی واقعی است و آنچه در دادگاه‌ها صادر می‌شود حکم ظاهری هستند و معلوم است که حکم واقعی برتر از نوع ظاهری آن است.

دادستان کل کشور بیان کرد: ذات برخی اختلافات اینگونه نیست که در محکمه مورد بررسی قرار گیرند، به عنوان مثال می‌توان به اختلافات خانوادگی اشاره کرد که حقیقت ازدواج بر‌اساس آیات قرآن، مودت و رحمت است و احکام دادگاهی حکمی ظاهری نسبت به آن هستند.

وی ادامه داد: عقیده داریم غیر از مواردی که نفوذ افراد ناصالح در لباس روحانیت را شاهد هستیم یا افرادی که به شکلی دچار هواهای نفسانی شده‌اند و به جایگاه حقوقی روحانیت آسیب می‌زنند، در بقیه موارد نباید به پرونده‌های دادگاه ویژه افزود.

رئیسی با بیان اینکه آمار و ارقام نشان می‌دهند شکل‌گیری شوراهای ارشاد و صلح و سازش دادستانی ویژه روحانیت موجب کاهش پرونده‌ها شده است گفت: این ساز و کار تاثیرگذاری و کارسازی خود را نشان داده است.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: برخی مشکلات این قابلیت را دارند که به پرونده‌های حقوقی تبدیل نشوند بنابراین باید از طریق شوراها، به ارشاد و صلح و سازش پرداخت تا مشکلات به پرونده‌های دادگاهی تبدیل نشوند زیرا زمینه لغزش وجود دارد ولی همیشه بروز لغزش در وهله نخست صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: به همه دستگاه‌های مسئول اعلام شده اگر مسئله‌ای را مشاهده می‌کنند اجازه ندهند آن امر به یک بحران تبدیل شود زیرا نباید اجازه داد حیثیت وراثت انبیای الهی خدشه‌دار شود به عبارتی می‌توان پیش از مرحله قضایی شدن، با ارشاد و صلح سازش، مسئله را برطرف کرد.

رئیسی با بیان اینکه در یک مسئله اقتصادی برخی طلاب دچار مشکلات فراوانی شدند و شخص مورد نظر سودهای بالایی را وعده داده بود که تحقق‌پذیر نبود گفت: این یک زمینه لغزش بود که می‌شد با ارشاد و آگاهی‌بخشی از آن جلوگیری کرد.

دادستان کل کشور تصریح کرد: لازم است ابتدای امر مدیریت حوزه‌ها و بخش‌های نظارتی موجود کار ارشاد را انجام دهند و مرحله دوم ایجاد صلح و سازش با دادستانی ویژه روحانیت باشد زیرا وقتی مدیریت حوزه طلبه‌ای را مورد ارشاد قرار دهد تاثیر به مراتب بیشتری دارد و این امر اولویت دارد.

وی تاکید کرد: به دنبال کاهش پرونده‌‌های دادگاه و دادسرای ویژه روحانیت هستیم نه اینکه اجازه بدهیم پرونده‌ها افزایش یابند.

رئیسی با اشاره به زمینه‌های فراوان لغزش از جمله فضاهای مجازی گفت: حتی کشورهایی که خود مبتکر و مبدع این فضاها بوده‌اند برخی شبکه‌ها را مضر امنیت خود دانسته‌اند بنابراین مدیریت صحیح این فضاها امری ضروری است؛ معتقدیم باید از این دست ساخته بشر برای تسهیل در امور و به روز‌رسانی استفاده کرد ولی اگر مدیریت صحیح نباشد، ضررهایی را در زمینه اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی و حریم خصوصی شاهد خواهیم بود که تلخ‌کامی‌های زیادی به همراه دارند البته دسترسی‌های فردی را هم نمی‌توان محدود کرد بلکه حکومت‌ها باید وارد بحث صیانت از اخلاق و سرمایه‌های جامعه شوند.

دادستان کل کشور بیان کرد: اعضای شوراهای ارشاد و صلح و سازش دادستانی ویژه روحانیت نباید این کار را به عنوان امری حاشیه‌ای قلمداد کنند زیرا اصلاح ذات البین افضل بر نماز و روزه مستحبی است و باید در متن کاری اعضا قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه مرجعیت روحانیت برای مردم ایران کاملا روشن است گفت: در انتخابات پیش رو نیز شاهد چنین مرجعیتی خواهیم بود بنابراین باید از این مجموعه اثرگذار در مقابل هجمه‌ها، لغزش‌ها و نفوذها صیانت کرد.

رئیسی ادامه داد: هر جا در مبارزه با ظلم و استکبار، حرکتی شروع شده نشأت گرفته از انقلابی است که ملت ایران به رهبری روحانیت و مرجعیت شیعه به ثمر نشانده‌اند؛ امتداد راهبردی اسلام و انقلاب در قالب روحانیت شکل گرفته و این یک حقیقت آشکار است و این امر برای مجموعه روحانیت مسئولیت‌آور است.

وی با بیان اینکه جریان‌های تکفیری و وهابیت یک آسیب فکری هستند گفت: روحانیتی که در جایگاه مرزبانی از اسلام ناب هستند باید با این جریان فکری مقابله کنند و امروز حتی اهل سنت بیش از شیعیان در معرض خطر تکفیری‌ها قرار دارند و سنی‌ها بیشتر از شیعیان کشته شده‌اند.

رئیسی صیانت از روحانیت را صیانت از دین‌داری، ولایت‌مداری و سیره و سبک زندگی اسلامی دانست و تصریح کرد: به همین دلیل فعالیت شوراهای ارشاد و صلح و سازش و دادستانی ویژه روحانیت اهمیتی بسیار زیادی دارد.

منبع : فارس