کد خبر ۳۲۴۷۳ ۱۶۱۴ بازدید انتشار : ۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۰
آیت الله مکارم شیرازی اظهارداشت :

کسی حق توهین به مقدسات مسلمانان را ندارد

آیت الله ناصر مکارم شیرازی ازمراجع تقلید در جمع طلاب و روحانیان اهل سنت استان کردستان گفت: بنده فتوای صریح دادم که کسی حق توهین به مقدسات سایر مسلمانان را ندارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، به نقل از مرکز خبرحوزه، وی عصر دوشنبه افزود: این مساله را در مکاتبه ای که با شیخ الازهر داشتیم به صراحت بیان کردیم؛ مسلمانان درحج نیز اختلاف خاصی با هم ندارند؛ اصول مسائل در بین شیعه و سنی یکی است و باید روی آن تاکید کرد و دراین مباحث فقهی اختلاف زیادی وجود ندارد.
وی با اشاره به اهمیت وحدت در بین مسلمانان گفت: دشمنان در گذشته، خودشان به کشورهای اسلامی لشکرکشی می کردند، ولی امروز سعی کردند که مسلمانان را به جان هم بیاندازند و خود، درکناری خرسند، به این درگیری ها می نگرند.
وی خاطرنشان کرد: تکفیری های داعش تربیت شده دست مستکبران هستند که آبروی اسلام را در همه جا ببرند؛ اسلام هر روز در جهان پیشرفت می کند، ولی دشمنان این کار را انجام دادند که جلوی پیشرفت اسلام را در جهان بگیرند.
آیت الله مکارم شیرازی درادامه گفت: پس از جریان پاریس، پرده ها بالا رفت و روزنامه های غربی هم می نویسند که منشا تولد داعش، عربستان سعودی است و با تصریح داعش را فرزند عربستان می دانند.
وی افزود: اگر کتاب های آنها را ببینیم واقعا وحشتناک است؛ کتاب سال دوم دبیرستان عربستان را مشاهده می کردم که در آن نوشته بود که جان و مال و .. زوار قبور مباح است؛ اهل سنت نیز قبور را زیارت می کنند، ولی این چه سخنانی است به یک دانش آموز تعلیم کشتار و تکفیری گری می دهد.
این مرجع تقلید بیان کرد: این مساله سبب شده است که آبروی اسلام و مسلمین در جهان برود؛ اسلام دین رحمت و محبت است؛ مسلمانان همیشه در نمازهای خود همیشه کلمه الرحمن الرحیم را به کار می بریم، حال این اسلام چگونه به ما اجازه خونریزی می دهد.
وی گفت: قرآن کریم درخصوص اختلاف بین مسلمانان خطابات بسیار شدید بیان می کنند؛ خداوند بیان می کند که تفرقه همچون صاعقه و زلزله است؛ علمای اسلام باید دست اتحاد به هم بدهند و باید این شرایط امن را حفظ کنیم؛ خوشبختانه در کشور ما امنیت بسیار خوبی وجود دارد که این نعمت بزرگ را باید قدر بدانیم و با دامن زدن به اختلافات، شرایط کشور را به هم نریزند.
آیت الله مکارم شیرازی، درادامه با اشاره به خاطرات حضور خود در بین علمای اهل سنت بر لزوم مراقبت علما بر امور جوانان در اوضاع امروز، تاکید کرد.
وی در بخش دیگر سخنان خود گفت: امام علی(ع) فرمودند؛ کسی که به مجلس علم می رود، سه فضیلت دارد؛ نخست اینکه راه او راه بهشت است؛ دوم اینکه فرشتگان بر سر راه طالبان علم، بال های خود را می گسترانند؛ یعنی طلاب از روی بال فرشتگان به مجلس علم می روند.
این مرجع تقلید بیان کرد: نکته سوم این که برای طالبان علم، هر کسی در آسمان و زمین است و حتی ماهیان دریا و مرغان هوایی، استغفار می کنند.
وی خاطرنشان کرد: اولین آیاتی که بر قلب پیامبر اسلام(ص) نازل شده است درباره علم و قرائت است و این مطلب نشانه اهمیت این مساله در اسلام است.
آیت الله مکارم شیرازی گفت: نگاه به عالم و حتی به خانه او عبادت است؛ مجلس علم در اسلام باغی از باغ های بهشت است؛ اسلام بیان می کند که تفاوت عالم و عابد در این است که علم عالم، هزاران برابر عبادت عابد است.
وی خاطرنشان کرد: طلاب و روحانیان باید قدر جایگاه خود را در این زمینه بدانند؛ طلاب در مسیر تعلم حضور دارند و استادان در مسیر تعلیم قراردارند و ائمه جماعت نیز در این مسیر قراردارند زیرا هدایت مردم را به عهده گرفته اند

منبع : ایرنا