کد خبر ۳۳۴۶۳ ۱۴۶۴ بازدید انتشار : ۷ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۶

پاسخ آیت الله سبحانی به شبهه وهابیت

آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید با اشاره به بدعت شماری میلاد نبی مکرم اسلام(ص) از سوی وهابیت، گفت: وهابیت، جشن روز میلاد پیامبر اسلام(ص) را بدعت می شمارند و قائلند که صحابه چنین روزی را عید نشناخته و جشن نمی گرفتند و در رسانه های خود به شدت تلاش می کنند جشن این روز را بدعت اعلام کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم  از مرکز خبر حوزه، وی روز دوشنبه در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم ضمن تبریک ولادت نبی مکرم اسلام(ص)، با بیان این مطلب که ما از آنان سوال می کنیم که آیا افعال صحابه حجت است یا ترکشان؟، خاطرنشان کرد: شما قائلید که قول صحابه حجت است و ترک آنان حجت نیست؛ پس اگر ترک آنان حجت بود با این مبنا، باید زندگی تمام انسان ها تعطیل شود. 
آیت الله سبحانی تصریح کرد: بدعت در جایی است که دلیل عامی در کتاب و سنت نداشته باشیم؛ ولی خداوند متعال در آیات خود فرموده است: «أَلَمْ نَشْرَحْ لَکَ صَدْرَکَ وَ وَضَعْنَا عَنکَ وِزْرَکَ الَّذِی أَنقَضَ ظَهْرَکَ وَ رَفَعْنَا لَکَ ذِکْرَکَ»؛ پس معلوم می شود آنچه که خدا بزرگ و رفیع کرده محبوب خداست و پیامبر را بزرگ می شمارد. 
وی یادآور شد: آیا جشن ما برای پیامبر(ص) و خواندن اشعار برای ایشان، آن حضرت را بلند آوازه می کند یا پایین می آورد؟ که در پاسخ باید گفت معلوم است که بلند آوازه می کند؛ چراکه این جشن نوعی ترفیع ذکر است. 
وی با اشاره به داستان حضرت مسیح(ع)، اظهار داشت: این پیامبر آسمانی دعا کرد که برای یارانش مائده آسمانی بفرستند؛ سپس یارانش گفتند اگر چنین کاری کنید ما آن روز را عید می گیریم که پس از آن دعا، مائده آسمانی آمد و شکم 12 نفر را سیر کرد؛ بنابراین نصارا این روز را عید می گیرند. 
آیت الله سبحانی افزود: حال سوال اینجاست که آیا پیامبر(ص) ما به اندازه مائده سماوی شکم پر کن اجر و قرب ندارد؟ نبی مکرم اسلام(ص) آمدند و جهان را هدایت و تغییر دادند. 
این مرجع تقلید با بیان این مطلب که حب النبی از اصول قرآن و اسلام است، ابراز داشت: آیا این اجتماع ما مظهر حب است یا بغض؟ که مشخص است که ما در این اجتماعات، حب خود را اظهار می کنیم. 
وی با بیان این که حب تنها عمل نیست، بلکه سرور نیز خود حب می باشد گفت: اجرا کردن امر پیامبر(ص) حب است و یکی از مظاهر آن این است که ما برای ایشان جشن می گیریم تا او را بزرگ بشماریم. 
وی افزود: تمام مسلمانان اعم از اهل سنت و شیعیان روز میلاد رسول اعظم(ص) را جشن می گیرند و آن را مبارک می شمارند؛ البته اهل سنت این عمل را در روز دوازدهم ربیع الاول و شیعیان در روز هفدهم این ماه آن را انجام می دهند. 
هفدهم ربیع الاول مصادف با میلاد با سعادت پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع) است.

منبع : ایرنا