کد خبر ۳۳۹۶۵ ۲۹۰۶ بازدید انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۴
حجت ­الاسلام مؤمنی:

آیت ­الله آل ­اسحاق استاد حقیقی اخلاق بود

استاد حوزه علمیه قم با بیان این­که ظهور خشیت ناشی از وجود علم در فرد است، گفت: خشیت، ادب و نزاکت، سعه صدر و فروتنی از ویژگی­های آیت­ الله آل­ اسحاق (ره) بود که بسیار در زندگی ایشان مشاهده می ­شد.

حجت ­الاسلام سیدحسین مؤمنی استاد حوزه علمیه قم در مراسم ارتحال آیت­ الله حاج شیخ محمد آل­ اسحاق(ره) خاطرنشان کرد: قبل از اینکه ایشان را در سایر زمینه ها استاد بدانیم، ایشان استاد حقیقی اخلاق بودند و دقت در سیره عملی و زندگی پربرکت این عالم برای بسیار از طلاب جوان، عامل حرکت خواهد بود.


وی با اشاره به روایتی تصریح کرد: امام صادق(ع) در روایتی خصایص یک عالم را بیان کرده­ اند که تمامی این ویژگی­ ها در آیت­الله آل­اسحاق(ره) مشاهده می­ شد؛ داشتن خشیت یکی از ویژگی­های علما در کلام آن حضرت به شمار می­آید؛ ظهور خشیت ناشی از وجود علم در فرد است.


حجت­الاسلام مؤمنی افزود: اگر شخصی دارای شخصیت نباشد، به او عالم گفته نمی­ شود که این ویژگی را هم نشینان، شاگردان و نزدیکان این عالم ربانی بارها از او مشاهده کرده بودند.


استاد حوزه علمیه قم درباره ادب آیت­ الله آل­ اسحاق (ره) اظهار داشت: ادب و نزاکت در برخورد با این عالم دیده می ­شد که این ویژگی از خصایصی است که در روایت امام صادق(ع) در وصف علما بیان شده است؛ پس از خضوع، خصیصه ادب امتیاز ویژه این عالم بود.


وی خاطرنشان کرد: آیت­ الله آل ­اسحاق (ره) با افرادی که به ایشان مراجعه می ­کردند، با آغوش باز استقبال و همچنین با سعه صدر برخورد می ­کرد که این مسأله نشان از درجه بالای علمی آن عالم بوده که در عمل او جلوه­ گر شده بود.


حجت­ الاسلام مؤمنی به توصیه آیت ­الله آل­ اسحاق (ره) خطاب به طلاب اشاره کرد و اظهار داشت: ایشان به طلاب توصیه می ­کردند که بایستی ابتدا خودتان به مسائل اخلاقی عمل کنید و در شما تأثیر بگذارد تا دیگران نیز عمل کنند که ایشان توانست هم در زمینه اخلاق تأثیر بپذیرد و هم اثرگذار باشد.


استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه طبق سخن امام صادق(ع) فروتنی ویژگی دیگر علما به شمار می ­رود، تصریح کرد: این ویژگی در وجود این عالم جلوه­ گر بود که نسبت به احترام به طلاب اهمیت داده و به طور دقیق به سؤالات آن ها پاسخ می­دادند.


وی افزود: رغبت به زهد از ویژگی­های آیت­ الله آل اسحاق (ره) بود که بسیار ساده زیست و بی رغبت نسبت به دنیا بود و منائت طبع بالایی داشتند که عدم وابستگی به دنیا در زندگی ایشان بسیار دیده می شد؛ این استاد اخلاق هم خود متصف به حسن خلق بود، هم دیگران را به این ویژگی اخلاقی توصیه می­ کرد.

 

منبع: رسانيوز