کد خبر ۳۸۷۹۵ ۴۳۹۰ بازدید انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۸
مدیر حوزه‌های علمیه تاکید کرد

لزوم بهره‌مندی از نظرات اساتید و نخبگان در تدوین متون درسی حوزه

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به برخی راهکارهای تحول‌بخش در امر تدوین متون درسی حوزه بر لزوم بهره‌مندی هر چه بیشتر از دیدگاه‌ها و نظرات اساتید و نخبگان حوزه در این راستا تاکید کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی در دومین نشست مشترک با حضور اساتید و مسؤولان دفتر تدوین متون درسی حوزه‌های علمیه که در سالن جلسات این دفتر برگزار شد، ضمن تقدیر از همه دست اندرکاران تدوین متون درسی حوزه که با وجود کمبود امکانات مجاهدانه کار می‌کنند، اظهار کرد: تلاش در مسیر ارتقای متون درسی در هر نظام آموزشی از جمله حوزه‌های علمیه دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است چرا که یکی از چند مولفه اصلی نظام آموزشی ناظر به بحث متون و کتب درسی است.

وی افزود: این امر به ویژه در منظومه علوم و معارف اسلامی آن هم در حوزه‌های علمیه اهمیت مضاعفی دارد که البته تحقق اهداف مدنظر در این باره نیازمند مجاهدت بیشتر اساتید بزرگوار و دست اندرکاران خدوم است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه همچنین با تاکید بر لزوم توجه همزمان به مسئله روان بودن و در عین حال وزین بودن کتب و متون درسی حوزه گفت: زیبایی در محتوا و قالب و شکل باید وجود داشته باشد، البته این زیبایی نباید موجب شود که متن درسی، دست و پا اُفتاده و بازاری شود، ضمن آن که از سویی متون ما به دلیل حوزوی بودن نباید طلبه را از گفتمان ادبی غنی و میراث گذشته غافل کند.

وی اضافه کرد: تغییر خوب است به شرط آن که معطوف به اصلاح و تکمیل باشد، ضمن آنکه شتاب و کندی در تغییرات باید متوازن باشد.

امام جمعه قم همچنین با تاکید بر اهمیت اجماع نسبی نخبگانی در امر تدوین کتب درسی حوزه گفت: بحث اختیاری بودن در کتب درسی نیز باید با تشویق و فراهم سازی فضای جدید همراه باشد تا ما با جدیّت و برنامه ریزی به سمت آن مسیر شایسته و مطلوب در حوزه حرکت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یکی از نکات بسیار مهم تلاش در مسیر جلب اعتماد اساتید و نخبگان حوزه و مشارکت دادن آن‌ها در تدوین و یا اصلاح متون درسی است، ضمن آن که در تولیدات جدید باید همه جوانب امر در نظر گرفته شود.