کد خبر ۳۹۳۳۸ ۵۶۱ بازدید انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۳
گم گشته بیت النور؛

ويژه نامه وفات كريمه اهل بيت حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها

به شوق دیدن یار از دیار آمده ام / به اشك چشم و دل بی قرار آمده ام / هوای روی برادر مرا كشید اینجا / چه می شود به من او را نشان دهید اینجا / غریبه ای به هوای غریب آمده است / مریض عشق به شوق طبیب آمده است / خودم میان قم و نبض جان من در طوس / میان آتش هجران نشست این ققنوس

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ، دهم ربیع الثانی سال ۲۰۱ هجری قمری ، روزی است که بهار جوانی حضرت معصومه(سلام الله علیها) به خزانی نابهنگام مبدل گردید و مردم قم در سوگ این بانو والا مقام اشک ریختند.

از روز ۲۳ ربیع الاول که کریمه اهل بیت(ع) وارد شهر قم شده بودند، دردهای توأمان رهایشان نمی‌ساخت؛ گاهی به دیدار نافرجام برادر می‌اندیشیدند و گاهی برای شهادت یاران و همراهانشان می‌گریستند.

مأمون عباسی در سال ۲۰۰ هجری قمری، با نامه‌ها و پیام‌های بسیار، حضرت امام رضا(ع) را به خراسان دعوت کرد، آن بزرگوار ناگریز از روی اکراه، این دعوت را پذیرفتند و با کاروانی که مأمون فرستاده بود، به‌سوی خراسان آمدند.

یک سال بعد (سال ۲۰۱) حضرت معصومه(س) به شوق دیدار برادرشان حضرت رضا(ع) عازم خراسان شدند و با همراهان حرکت کردند، ولی حقیقت این است که این حرکت، هجرت معنی‌دار و عظیم حضرت معصومه(س) برای حمایت از ولایت امام علی بن موسی الرضا(ع) و تقویت مسئله رهبری بود که در ظاهر به‌صورت سفر برای دیدار برادر عنوان می‌شد.

وقتی حضرت معصومه(س) برای دیدار برادر از مدینه رهسپار خراسان شدند وقتی که به ساوه رسیدند بیمار شدند، آن حضرت پرسیدند: از این مکان تا قم چقدر راه است؟ به ایشان گفتند: ده فرسخ. به خدمتکار دستور دادند که به جانب قم رهسپار شوند؛ ‌ به این ترتیب ایشان به قم آمدند و به منزل موسی بن خزرج ‌بن سعد اشعری که از اصحاب امام رضا(ع) بود وارد شدند.

موسی بن خزرج در منزل خود با کمال افتخار از آن بانو پذیرایی کرد، ولی پس از ۱۶ یا ۱۷ روز آن بانوی ارجمند، رخت از جهان بربستند و آرزوی دیدار برادر در دلش ایشان ماند و با دنیایی از غم و اندوه با این جهان وداع گفتند.

به شوق دیدن یار از دیار آمده ام،

به اشك چشم و دل بی قرار آمده ام

هوای روی برادر مرا كشید اینجا

چه می شود به من او را نشان دهید اینجا

غریبه ای به هوای غریب آمده است

مریض عشق به شوق طبیب آمده است

خودم میان قم و نبض جان من در طوس

میان آتش هجران نشست این ققنوس

رسیده وقت سفر جان به دوست بسپارم

رضا كجاست سرم را به پاش بگذارم

بیا برادر از جان عزیز تر به سرم

كه زهر هجر تو سوزانده گوشه ی جگرم

تمام قوت من جمع در صدا شده است

به دست وپا زدنم اشهدم رضا شده است

 

کلیپ صوتی با صدای «حجت الاسلام انصاریان» پیرامون جایگاه حضرت معصومه سلام الله علیها «دخترامام ،خواهرامام ،عمه امام هست و در پیشگاه پروردگار جایگاه ویژه داره...» 

دانلود

 کلیپ صوتی «شفیعه» با صدای حجت الاسلام میر باقری و حجت السلام قرائتی «پاره ای از تن من در قم دفن می شود که همه شیعیان من به شفاعت ایشان وارد بهشت می شوند» 

دانلود

مداحی با نوای «میثم مطیعی» به مناسبت وفات حضرت فاطمه معصومه (س)؛ «به لحظه های آخر / غم تو دارد خواهر / ز ربّنای او رضا رضای او / گم گشته بیت النور»

دانلود

نوحه خوانی با نوای «میثم مطیعی» به مناسبت وفات حضرت فاطمه معصومه (س)؛ «دختری از اهل بیت آفتاب / دختر لبخندهای مستجاب»

دانلود

سینه زنی در شهادت حضرت معصومه(س)؛ «چشم تموم شیعه ها ابریه مثل آسمون، هزار ساله اشکای ما میباره از غربتتون» با نوای «سیدمهدی میرداماد»

دانلود

ذکر مصیبت شهادت بانوی وفا، حضرت فاطمه معصومه(س) با مداحی «مهدی سلحشور»؛ «دلم کنار تو آرام می شود بانو، اگر نبود ضریحت دل آشیانه نداشت»

دانلود

سینه زنی در شهادت حضرت معصومه(س)؛ «دلم پر خونه چشام دریا، من و غم هجر برادرها» با مداحی «مهدی سلحشور»

دانلود

سینه زنی در وفات حضرت معصومه(س)؛ «دلم گرفته برای ضریحت ای بانو» با مداحی «محمدرضا هلالی»

دانلود

مرثیه سرایی به مناسبت وفات حضرت معصومه(س) با صدای حسن خلج

دانلود

روضه خوانی در شهادت حضرت معصومه(س)؛ «دور و برش فرشته نگهبان معجرش، پس ما فدای زینب بی پاسبان شده» «محمود کریمی»

دانلود

روضه خوانی در شهادت بانوی آسمانی،‌حضرت فاطمه معصومه(س)؛ «فقیر و خسته به درگاهت آمدم رحمی، به جز ولای توأم نیست هیچ دستاویزی» با نوای «محمود کریمی» 

دانلود