کد خبر ۳۹۴۳۵ ۱۹۸۲ بازدید انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۵۵
آيت‌الله مكارم‌شيرازي مطرح کرد

انتقاد از مهاجرت طلاب شهرستانی به قم/خالی شدن شهرستان‌ها از طلاب زمینه ساز هجوم وهابیت است

يكي از مراجع تقليد گفت: مسئله مهاجرت معكوس طلاب يكي از مشكلات است، به جاي اينكه طلاب از قم به شهرستان‌ها بروند و آنجا را آباد كنند، از شهرستان‌ها به قم مي‌‌‌آيند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: بدترین افراد کسی است که تنها می‌خورد و تنها سفر می‌کند، معنای باطنی این است که تنها تلاش فرد نباید این باشد که خودش درآمد داشته باشد، بلکه دیگران نیز باید بهره ببرند و ایجاد اشتغال کنند، ولی معنای ظاهری این است، تنهایی در بسیاری از مواقع سبب خطر است.

وی خاطرنشان کرد:‌ از این افراد بدتر کسانی هستند که مردم از شرشان درامان نیستند و امید به خیر آنها ندارند و از این افراد بدتر کسانی هستند که برای رسیدن به دنیا از دین خود مایه می‌گذارند، دروغ می‌گوید، تهمت می‌زند، ثروت‌اندوزی بی‌حساب و کتاب می‌کند، دنیا را در مقابل از دست دادن دین ترجیح می‌دهد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه این افراد بدترین خلق خدا هستند، گفت: کسانی که تنها به فکر خود هستند و دیگران را آزار می‌دهند و دین را فدای دنیا می‌کنند، کم نیستند، پیش از آنکه فرصت از دست برود، باید بیدار شویم و خود را اصلاح کرده و زندگی خود را با دستورات معصومان منطبق کنیم.

وی با بیان اینکه حوزه علمیه قم بسیار پرافتخار است، گفت: برخلاف اینکه برخی نکوهش می‌کنند، چنین نیست افراد نخبه،‌ نویسنده، فاضل، عالم و مدرس خوبی در حوزه هستند ولی نواقصی دارد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات مسئله مهاجرت معکوس است، به جای اینکه از قم به شهرستان‌ها بروند، از شهرستان‌ها به قم می‌‌‌آیند، در حالی که باید از قم به شهرستان‌ها بروند.

وی عنوان کرد: ممکن است بیان کنند در شهرستان وسایل درس و بحث نبوده است، اگر در شهر کوچکی وسایل نیست، فرد به مرکز استان برود یا مدرس از قم به شهرستان‌ها اعزام شود، چرا از شهرستان به قم بیایند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه فرد طلبه در شهرستان می‌تواند علاوه بر  درس به امور دیگر نیز بپردازد، گفت:‌ فرد در شهرستان نماز می‌خواند و تبلیغ می‌کند، ولی در قم تنها می‌خواهد درس بخواند، قم و حوزه را باید زبده‌تر کنیم و افراد را به شهرستان ها بفرستیم.

وی ادامه داد: شهرستان‌ها خالی شده و این خالی بودن آسیب‌پذیر شده است، این امر سبب شده وهابیت، فرقه ضاله و تکفیری‌ها هجمه وارد کنند.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: نمی‌دانم چه کسی این را تصویب کرده که طلاب از شهرستان‌ها به قم آورده شوند، در حالی که باید به شهرستان‌ها بروند و مشغول برنامه باشند، مهاجرت معکوس غلط است، مانند این است که همه از روستاها به شهرها بیایند، در حالی که آنجا را باید آباد کرد تا کار ایجاد شود، نه اینکه در یک مکان متمرکز باشند.

وی ادامه داد: طلاب در دوران تحصیل درس می‌خوانند و می‌توانند منبع خیرات برای شهرستان‌ها باشند، البته پیغام داده شده که این کار را اصلاح کنند.

استاد حوزه علمیه قم عنوان کرد:‌ این حوزه بسیار بالنده است، امیدواریم ‌روز به روز بالنده‌تر شود، در ریاض، مدینه و... حوزه‌ای با این عظمت نیست، البته نتیجه زحمات بزرگانی بوده که سالیان دراز زحمت کشیدند، قم از زمان ائمه اطهار(ع) مرکز محدثان و علما بوده است، این میراث را باید حفظ کنیم.

منبع: فارس