کد خبر ۴۲۳۹۹ ۲۵۲ بازدید انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۱۱
معاون دانشگاه قم:

تقطیع خوانی نهج البلاغه موجب تحریف می‌شود/ بعد از ۱۴۰۰سال کسی نتوانسته بود، اینچنین درس «امامت» و «عاشورا» را تحریف کند

معاون دانشگاه قم گفت: حضرت امیرالمومنین(ع) به این دلیل مسئولیت حکومت را از خود دور و به فرد دیگری حواله می‌کردند که به آینده آن واقف بودند و می‌دانستند اکثریت مردم بازهم حضرت را همراهی نخواهند کرد.

 

 اخبار دانشگاهی را از «کانال اخبار دانشگاهی SNN.ir» دنبال کنید

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت الاسلام وزیری فرد، معاون دانشگاه قم و یکی از سخنرانان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به تعاریف مطرح شده از مشروعیت امامت و ولایت توسط حسن روحانی گفت: با تقطیع قرآن و احادیث، معانی و مفاهیم اعتقادی تحریف می شوند؛ کما اینکه برخی ها با تقطیع خطبه های حضرت امیر(ع)، مشروعیت ولایت و امامت را تحریف کردند.

 

وی در تشریحِ کامل خطبه ۹۲ نهج البلاغه افزود: پس از قتل عثمان آنگاه که مردم هجوم آوردند تا با امام على (ع) بیعت کنند، در روز جمعه ۲۵ ذى الحجّه سال ۳۵ هجرى در مدینه فرمود: «مرا واگذارید و دیگرى را به دست آرید، زیرا ما به استقبال حوادث و امورى می رویم که رنگارنگ و فتنه آمیز است، و چهره‏ هاى گوناگون دارد و دل‏ها بر این بیعت ثابت و عقل‏ ها بر این پیمان استوار نمی ماند، چهره افق حقیقت را (در دوران خلافت سه خلیفه) ابرهاى تیره فساد گرفته، و راه مستقیم حق ناشناخته ماند. آگاه باشید، اگر دعوت شما را بپذیرم، بر أساس آنچه که می دانم با شما رفتار می کنم و به گفتار این و آن، و سر زنش سرزنش کنندگان گوش فرا نمی دهم. اگر مرا رها کنید چون یکى از شما هستم که شاید شنواتر، و مطیع ‏تر از شما نسبت به رئیس حکومت باشم، در حالى که من وزیر و مشاورتان باشم بهتر است که امیر و رهبر شما گردم.»

 

معاون دانشگاه قم در توضیح این خطبه بیان کرد: حضرت علی(ع) خطاب به مردمِ هجوم کننده تذکر داد که من افقی از فتنه ها و تاریکی ها را می بینم و دل های عموم مردم با من نیست. و اگر من حاکم شما باشم به علم خود عمل خواهم کرد نه به خواست های شما.

 

وی افزود: امیرالمومنین(ع) به این دلیل مسئولیت حکومت را از خود دور و به فرد دیگری حواله می کرد که به آینده آن واقف بود و می دانست اکثریت مردم بازهم حضرت(ع) را همراهی نخواهند کرد. 

 

معاون دانشگاه قم بیان داشت: تاکید بر واقعه غدیر بدین معناست که مردم در برابر انتصاب خداوند خودبزرگ پنداری نکنند و پیرو امام خویش باشند. اما بعد از رحلت پیامبر اکرم(ص) بر حضرت امیر(ع) جام زهر نوشاندند. حضرت نیز بدلیل جلوگیری از خونریزی و اختلاف در داخل امت اسلامی سال ها سکوت کردند.

 

 وزیری فرد خاطرنشان کرد: بعد از ۱۴۰۰سال کسی نتوانسته بود درس عاشورا را اینچنین تحریف کند؛ حال آن فرد دست به تحریف مشروعیت ولایت هم می زند. باید آگاه بود و به شکل منطقی در مقابل تحریفات ایستاد.

 

سخنران هیئت دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: مشروعیت با مقبولیت متفاوت است. ولی الله از جانب خداوند منصوب می شود و اوست که خیر و صلاح بشریت را بیشتر از دیگران می داند؛ اما برای جاری گشتن احکام الهی و مصالح بشریت، مردم باید ولی خود را همراهی کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: مردم با پرچم امام در امان هستند و جز خداوند فرد دیگری مشروعیت امام را معین نمی کند؛ مردم صرفا در تسهیل راه امام دخیل هستند و در واقع امتحانی برای بشریت است تا پیرو امام خود باشند.