کد خبر ۴۴۹۳۹ ۱۳۹۰ بازدید انتشار : ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۰۲:۱۴

صادرات فرش دستباف ایران روند نزولی دارد

رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم گفت: صادرات فرش دستباف ایران روند نزولی دارد و رایزن‌های بازرگانی کشورمان در کشورهای مختلف عملکرد خوبی را در زمینه معرفی فرش ایران نداشتند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از جام جم آنلاین به نقل از فارس ، ابوالفضل رجبیان با اشاره به وضعیت صادرات فرش کشورمان اظهار کرد: صادرات فرش دستباف ایران روند نزولی دارد، در سال‌هایی که تحریم‌ها علیه ایران تشدید شد، رقبایی همچون هند و پاکستان توانستند برخی از بازارهای صادراتی فرش ایران را بگیرند.

وی ادامه داد: رایزن‌های بازرگانی ایران در کشورهای مختلف عملکرد خوبی را در زمینه معرفی فرش ایران نداشتند، رایزن بازرگانی ایران در یک کشور خارجی باید یک فرد اقتصادی قوی باشد و با تمام فعالان اقتصادی در آن کشور ارتباط برقرار کرده و ارتباط آنها را با بازرگانان ایرانی برقرار کند.

نایب رئیس دوم اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان قم افزود: عملکرد سفارتخانه‌های کشورمان در زمینه معرفی فرش ایران به کشورهای خارجی آن گونه که باید باشد، نیست، در حالی که یکی از وظایف مهم دیپلمات‌های کشورمان باید تلاش برای افزایش صادرات ایران باشد و دیپلمات‌ها باید به این مساله توجه کنند.

رجبیان با اشاره به تجربه موفق معرفی فرش ایران در ژاپن اظهار کرد: در دوره ای سفیر ایرانی در ژاپن با برگزاری نمایشگاه‌هایی در معرفی فرش ایران به مردم ژاپن کارنامه موفقی داشت، فرش یک کالای فرهنگی است و افزایش صادرات فرش کشورمان بستگی به عملکرد سفرای ایران در کشورهای مختلف دارد.

وی ادامه داد: ژاپن یکی از بازارهای صادراتی فرش ایران بود، اما طی چند سال گذشته با تشدید تحریم‌ها رقبای ایران توانستند که صادرات فرش خودشان را به ژاپن افزایش دهند.رئیس اتحادیه صادرکنندگان فرش دستباف قم افزود: حجم بازار خرید و فروش فرش دستباف در سطح جهان کاهش پیدا کرده است، در این میان هم برخی از کشورها به عنوان رقبایی برای ایران در این بازار ظاهر شدند، این کشورها، بازرگانی قوی را برای صادرات فرش دارند و از صادرکنندگان خود با پرداخت جوایز صادراتی حمایت می‌کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: قم یکی از شهرهای تولیدکننده فرش دستباف است و صادرات فرش از این شهر ادامه دارد، البته این صادرات با نوسان همراه است.