کد خبر ۴۶۹۶۶ ۱۳۳ بازدید انتشار : ۴ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۰
در کاشان برگزارشد

علم و عمل و تسليم راز ماندگاری عالمان ديني است

استاد برجسته حوزه علميه با تاکید بر اینکه علم و عمل و تسليم راز ماندگاری عالمان ديني است گفت: آيت الله راستي كاشاني حوزه علميه كاشان را به حوزه قم، حوزه قم را به حوزه نجف پیوندداد و علم كاشان ، علم قم و علم نجف را ذخيره كرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،حجت الاسلام سيد مرتضي صالحي خوانساري، در مراسم بزرگداشت آيت الله راستي كاشاني كه  دیشب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد جامع كاشان برگزار شد گفت: علم و تقوا، عمل صالح، تسليم در برابر ذات خدا ، ايثار و از خودگذشتگي از ويژگيهاي عالمان ديني است که اين ويژگي ها سبب شده است تا عالمان ديني بعد از گذشت قرن‌ها هيچگاه فراموش نشوند و مردم آنها را تكريم و تجليل كنند. 

وي با تجليل از آيت الله راستي كاشاني، افزود: این عالم رباني، فقيه صمداني، يار ديرين و ماندگار و استوار امام راحل، انقلاب و رهبر فرزانه انقلاب بود كه بيش از 50 سال در حوزه‌هاي علميه قم و نجف تدريس كرد و شاگردان بسياري را پرورش داد.

به‌گفته‌وی، آيت الله راستي كاشاني شخصيتي بود كه از نخستين روزهاي نهضت، به جمع مبارزان پيوست و همواره با اطاعت از رهنمودهاي امام خميني(ره) به افشاگري ماهيت شوم خاندان پهلوي و تلاش براي استقرار نظامي اسلامي با بهره‌گيري از معارف اهل بيت (ع) ‌پرداخت.

اين استاد برجسته حوزه علميه، تصریح‌کرد: از جمله افتخارات سياسي اين عالم بزرگوار مي توان به تعطيل کردن درس خود در نجف و حضور در درس امام خمینی(ره) با هدف مطرح كردن و تقويت نهضت امام خميني(ره) اشاره كرد.

حجت الاسلام صالحي خوانساري، پيام تسليت رهبر معظم انقلاب به مناسب رحلت آيت الله راستي كاشاني را بيانگر شخصيت مهم و والاي اين عالم بزرگوار دانست و با اشاره به  فرازهايي از این پيام گفت: اين عالم بزرگوار از جمله فضلاي روشن‌گر و با اخلاصي بودند كه در دوران اقامت امام راحل در نجف در جمع نزديكان علمي و سياسي ايشان حضور داشتند و وفادارانه به نهضت مقدس ايشان كمك كرد و بعد از پيروزي انقلاب نيز در مراكز مهم و حساس به انجام خدمات برجسته اي پرداخت و در مسائل كشور نقش آفريني كرد.

وي همچنين به فرازهايي از پيام آيت الله نمازي نماينده ولي فقيه در كاشان به مناسبت رحلت اين عالم جليل القدر اشاره كرد و افزود: اين عالم مجاهد با علم و حلم و خلوص خود توانست شاگرداني را تربيت و فضاي علمي و معنوي حوزه ها را رونق بخشد.

به‌گفته‌وی،آيت الله راستي كاشاني در ارادت به امام خميني(ره) از پيشگامان محسوب مي شد و به رهبر معظم انقلاب عشق مي ورزيد و در مقاطع مختلف زماني نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران را ياري كرد.

 حجت الاسلام صالحي خوانساري، در پایان اظهارداشت:، عضويت در دفتر استفتائات امام راحل و رهبر معظم انقلاب، عضويت در شوراي تشخيص صلاحيت فقهي و اجتهاد کانديداهاي شوراي عالي قضايي‌، نمايندگي امام براي نظارت بر سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي و عضو هيات امناي مسجد جمكران از جمله مسؤوليت هاي آيت الله راستي كاشاني بود.

شایان ذكر است، مراسم بزرگداشت آيت الله راستي كاشاني از سوي آيت الله نمازي نماينده ولي فقيه در كاشان با حضور گسترده مردم عالم پرور کاشان، روحانيت و طلاب حوزه هاي علميه كاشان و آران و بيدگل در مسجد جامع کاشان برگزارشد.

مرحوم آيت الله «حسين راستي کاشاني» استاد برجسته حوزه علميه قم از ياران ديرين امام خميني(ره) و نماينده ايشان در شوراي عالي حوزه‌هاي علميه در سال‌هاي اول انقلاب بود كه از نخستين روزهاي نهضت، به جمع مبارزان پيوست و همواره با اطاعت از رهنمودهاي امام خميني(ره) به افشاگري ماهيت شوم خاندان پهلوي و تلاش براي استقرار نظامي اسلامي با بهره‌گيري از معارف اهل بيت (ع) مي‌پرداخت و با عضويت در جامعه مدرسين حوزه علميه قم، جزء فعالان اين مجموعه شد و امضاي او در زير بسياري از اعلاميه‌ها و بيانيه‌هايي که بر ضد شاه منتشر مي‌شد، به چشم مي‌خورد.

از ديگر فعاليت‌هاي وي در زمان رژيم شاه، سفر به آبادان، به نمايندگي از طرف امام خميني(ره)، براي حمايت و پشتيباني از اعتصاب کارکنان صنعت نفت بود. وي از کساني بود که در مسجد دانشگاه تهران متحصن شد، آيت الله راستي کاشاني همچنين نماينده مردم تهران در دوره اول و دوم مجلس خبرگان رهبري  بود كه بيش از 50 سال در حوزه‌هاي علميه قم و نجف تدريس داشت و شاگردان بسياري را پرورش داد.