کد خبر ۴۷۵۹۶ ۲۰۰۳ بازدید انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۴
مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور:

توجه به فرهنگ اخلاقی/آسیب‌های فرهنگی و اخلاقی سازمان‌ها را تهدید می‌کند

آیت‌الله علیرضا اعرافی غفلت از امانت و طعمه‌اندیشی را نخستین آسیب مورد توجه سازمان‌ها و نهادها دانست و اظهار کرد: هر کارمند و مدیری که از حقوق الهی و خدمتی که به عنوان یک فرصت در اختیار اوست غافل شود، سقوط می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، آیت‌الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور، امشب در نشست شورای اداری استان قم که در تالار معصومیه برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دفاع مقدس به ویژه شهدای نیروی انتظامی اظهار کرد: امیدواریم در مراسم تشییع شهدای گمنام شاهد حضور گسترده اقشار مختلف مردم استان قم باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: مدیر باید به عنوان راهبر راهبردی و مشرف بر وقایع مختلف، خلاهای فرهنگی و سازمانی که سازمان را در خود هضم می‌کند مورد توجه قرار دهد و بتواند آنها را معالجه کند؛ تحقق این هدف نیازمند داشتن یک روحیه انقلابی است.

 وی با اشاره به آسیب‌های فرهنگی و اخلاقی که سازمان‌ها و نهادها را تهدید می‌کند، اضافه کرد: در آثار مختلف دینی آسیب‌هایی که می‌تواند نظام اداری را تهدید کند مورد توجه قرار گرفته است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور خاطرنشان کرد: یک سازمان همانند یک فرد دارای سلامت و بیماری است چرا که سازمان نیز می‌تواند در معرض آسیب‌های مختلف قرار گیرد به هین علت از مهم‌ترین مسؤولیت‌های یک مدیر این است که سلامت نهاد و مجموعه خود را مورد بررسی قرار دهد تا دچار آسیب خاصی نشود.

وی عنوان کرد:با تاکید بر اینکه آسیب‌ها نهادها را از انجام وظایف درست سازمانی باز می‌دارد،  مدیر فقط نباید به دستورالعمل‌ها بپردازد بلکه مدیر راهبردی و موفق در نگاه کلان سازمان را همانند یک موجود زنده و فعال می‌داند و به صورت مستمر وقایع و حوادث را بررسی می‌کند و تلاش دارد تا از ورود آفت‌ها و آسیب‌ها به مجموعه جلوگیری کند.

اعرافی با بیان اینکه شناخت مستمر سازمان، پایش نقاط ضعف و قوت، توجه به آسیب‌های متوجه سازمان و تلاش برای معالجه آنها باید مورد توجه مدیران قرار گیرد، تصریح کرد: برخی از آسیب‌ها جنبه‌های اخلاقی و فرهنگی دارد که یک سازمان را آفت‌زده می‌کند به همین علت باید نسبت به این آسیب‌ها نگاه ویژه داشته باشیم.

امام جمعه قم به برخی از موارد مطرح شده در نامه‌های حضرت علی(ع) پیرامون شیوه مدیریت بر جامعه اشاره کرد و گفت: طعمه‌پنداری مسؤولیت در برابر امانت‌داری یکی از مباحثی است که باید مورد توجه قرار گیرد؛ مدیر موفق نهاد خود را یک امانت می‌داند و برای تعالی آن تلاش می‌کند هر چند این موضوع به معنای تامین نکردن ضروریات زندگی مدیران نیست.

وی خاطرنشان کرد: برخی از افراد کار را انجام می‌دهند برای اینکه زندگی کنند اما برخی دیگر موضوع اصلی را انجام وظیفه دانسته و در کنار آن به زندگی خود می‌پردازد؛ به هر میزانی که منابع انسانی کار و ماموریت را تابع زندگی بدانند از الگوی کار اسلامی فاصله گرفته‌ایم چرا که الگوی نیروی انسانی اسلامی این است که کار را در برابر مزد انجام ندهیم بلکه شوق و عشق باید افراد را به سمت کار هدایت کند.

اعرافی مطرح کرد:با تاکید بر اینکه برخی برنامه‌های مختلف را برای پر کردن جیب خود دنبال می‌کنند،  غفلت در امانت‌ها از مهم‌ترین آسیب‌ها برای یک سازمان است و طعمه‌اندیشی به این معناست که امانت را برای خود دانسته و از آن برای زندگی استفاده کنیم؛ تربیت منابع انسانی باید به شیوه‌ای باشد که رویکرد افراد توجه به اصل انجام وظیفه باشد.

وی غفلت از امانت و طعمه‌اندیشی را نخستین آسیب مورد توجه سازمان‌ها و نهادها دانست و اظهار کرد: هر کارمند و مدیری که از حقوق الهی و خدمتی که به عنوان یک فرصت در اختیار اوست غافل شود، سقوط می‌کند در حالی که فرصت خدمت می‌تواند به یک کالای ابدی ماندگار برای انسان تبدیل شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه یادآور شد: غفلت از اتصال نعمت‌ها به خداوند متعال و استفاده از فرصتی که در اختیار ماست یک آسیب است که باید مورد توجه قرار گیرد چرا که در گذراندن زندگی روزمره بسیاری از موارد در حاشیه قرار می‌گیرد.

وی غفلت از حقوق جامعه را یکی دیگر از آسیب‌ها برشمرد و گفت: باید بدانیم که مردم و جامعه هستند که فرصت خدمت را در اختیار ما گذاشته‌اند؛ غرور در اخلاق فردی و عبادی آفت است و در یک مجموعه سازمانی نیز مانع رسیدن به موفقیت، خودسازی و بازسازی یک نهاد می‌شود؛ به دنبال این آفت ارتباط میان دستگاهی کاهش می‌یابد در حالی که انجام بسیاری از وظایف در گرو تعامل میان نهادی و سازمانی است.

اعرافی توجه به فرهنگ اخلاقی را یکی از نیازهای رسیدن به تعامل میان نهادی دانست و افزود: غرور سازمانی مانع از تعامل میان دستگاهی می‌شود در حالی که با نگاه تعامل میان دستگاهی بسیاری از مشکلات رفع‌شدنی است.

وی تصریح کرد: با تاکید بر اینکه جلوگیری از عادی شدن کارها و به دنبال آن جلوگیری از فرسوده شدن دستگاه‌ها باید مورد توجه مدیران قرار گیرد، آسیب کاهش شوق و رغبت افراد به کار و بی‌توجهی به اهمیت کار آفت بزرگ فرهنگی است که یک سازمان را دستخوش فرسودگی می‌کند.

رئیس جامعه‌المصطفی‌العالمیه گفت:با اشاره به اینکه در برخی از نهادهای جامعه اسلامی نیز کاهش شوق و رغبت قابل مشاهده است،  مدیر باید شوق‌ساز و رغبت‌انگیز باشد تا روزمرگی از منابع انسانی گرفته شود.

وی داشتن احساس ماندگاری را از دیگر آسیب‌های مورد توجه مدیران و مسؤولان برشمرد و ادامه داد: در دستگاه اداری نیز باید توجه کنیم که نه فقط جایگاه و مسؤولیت بلکه هیچ چیزی در دنیای خاکی ماندگار نیست و افراد نباید احساس کنند که فرصت خدمت بی‌پایانی دارند بلکه از فرصت‌های موجود بیشترین استفاده را داشته باشند.

اعرافی مطرح کرد:با بیان اینکه سازمان‌ها نیز همانند انسان‌ها عمر مشخصی دارند،  هر نهادی برای جلوگیری از فرسودگی باید به خلاقیت و ابتکار توجه داشته باشد تا بتواند حرکت خود را روز به روز تقویت بخشد؛ اگر یک نهاد چندین سال یکبار بازسازی نداشته باشد فرسوده می‌شود که این امر به علت کاهش تفکر ابتکارآمیز، راهبردی و خودبازسازی است.

امام جمعه قم رقابت‌های نادرست درون سازمانی را از دیگر آسیب‌های مورد توجه مجموعه‌های مختلف برشمرد و افزود: باندهای غیررسمی و به دنبال آن، رقابت‌های نادرست می‌تواند مشکلات جدی را به دنبال داشته باشد؛ هر چند سلایق مختلف وجود دارد اما باید به سمت مدیریت آنها حرکت کنیم چرا که در غیر این صورت دچار آفت و آسیب می‌شویم.

وی با تاکید بر اینکه گاهی سازمان‌ها از گروه‌های ناصحیح آسیب‌های جدی دیده‌اند، تصریح کرد: رفاقت‌ها و باندهای شکل گرفته بر اساس تفکرات ناروا می‌تواند تهدیدهای جدی برای سازمان‌ها به دنبال داشته باشد.

اعرافی با اشاره به اینکه مسؤولیت یک مدیر در هر نهادی ابعاد مختلفی دارد، اظهار کرد: مدیر باید به عنوان راهبر راهبردی و مشرف بر وقایع مختلف، خلاهای فرهنگی و سازمانی که سازمان را در خود هضم می‌کند را مورد توجه قرار دهد و بتواند آنها را معالجه کند؛ تحقق این هدف نیازمند داشتن یک روحیه انقلابی است.

وی خاطرنشان کرد: خدمت در نظام اسلامی که برآمده از خون‌های پاک شهیدان است اجر و ثواب بسیاری دارد و خدمت در جایی همانند قم، از نظر ارزش‌های موجود این شهر قابل وصف نیست؛ همانطور که دستگاه‌های ملی باید ادارات کل استان قم را متفاوت بدانند مسؤولان استانی نیز باید آگاه باشند که ارزش خدمت درست در قم شعاع بی‌پایانی دارد اما انجام کارهای اشتباه نیز تبعات مضاعف دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه مدیران قم باید ارزش کار در این استان را بدانند، اضافه کرد: اکنون 100 هزار نفر در سطح نخبگان، اساتید و صاحبان تفکر علوم اسلامی از سراسر دنیا و ایران اسلامی در قم حضور دارند؛ این ظرفیت را هیچ شهر و منطقه‌ای به جز قم ندارد.

وی تصریح کرد:با تاکید بر اینکه جایگاه قم در آینده ارزشمندتر می‌شود، با توجه به این جایگاه باید بگوییم که تبعات کارهای اشتباه در این استان نسبت به دیگر استان‌ها بیشتر است، مأموریت دستگاه‌های اجرایی را نیز باید با این نگاه بلند دنبال کنیم.

اعرافی با اشاره به اینکه پیشرفت نیروی مقاومت در سوریه به خوبی قابل مشاهده است، گفت: امنیت کنونی این کشور با گذشته قابل مقایسه نیست، در لبنان نیز موج انقلاب اسلامی و ابعاد مختلف آن برای هر فردی غرورآفرین است. این دستاوردها نشان می‌دهد که دامنه کار انقلاب اسلامی گسترش یافته و محصولی که بذر آن در قم کاشته شده است در قالب یک درخت بزرگ جهانی ثمره می‌دهد که باید این موضوع برای همگان یادآوری کنیم.