کد خبر ۴۷۶۰۹ ۱۰۹ بازدید انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۹
رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم:

معنویت سکولار در دنیا ترویج می شود/ تبیین مبانی شیعه توسط دیگران

مشهد- رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم گفت: امروز تبیین مبانی شیعه در دنیا توسط غیرشیعیان انجام می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار مهر، حجت السلام احمد واعظی صبح پنجشنبه در اجلاس مدیران مجمع عالی حکمت اسلامی در مشهد اظهارکرد: موضوع مهمی که در حوزه تشییع در جهان وجود دارد این است که مبانی ما در دنیا توسط خودمان تبیین و ترویج نشده است. 

وی افزود: در برخی کشورها مانند انگلیس تمامی منابعی که انقلاب اسلامی را معرفی کرده توسط ضد انقلاب نوشته شده است و این موضوع وظیفه سنگینی را بر دوش ما قرار می دهد. 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: کار به جایی رسیده که حتی یک فرد بی دین در خصوص معرفی حوزه علمیه قم مطلب نوشته و آن را معرفی کرده است. 

واعظی بیان کرد: وقتی از حکمت اسلامی سخن می گوییم یعنی باید آورده های معاصر را نیز ارائه کنیم و منحصر به تاریخ اندیشه نشود که این مهم باعث می شود دایره مخاطبان گسترده شود. 

وی گفت: برخی آثار علمی در کشور تولید و به چاپ می رسد اما خوانده نمی شود که برای رفع این موضوع باید مسائل مشترک را بیابیم و در آن حوزه ها ورود یابیم تا مخاطب احساس نیاز کرده و به سمت محتوای تولید شده بیاید. 

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: امروز معنویت سکولار در دنیا تبلیغ می شود به صورتی که در سال ۲۰۰۳ اگر ۷۰۰ فیلم توسط هالیود تولید شده ۳۰ درصد آن در حوزه معنویت سکولار بوده است. 

واعظی تاکید کرد: اگر بتوانیم در حوزه معنویت حرفی برای گفتن داشته باشیم و بتوانیم محتوایی را عرضه کنیم می توانیم مخاطب را در دنیا جذب کنیم. 

وی بیان کرد: حوزه علوم شناختی نیز در دنیا طرفداران زیادی یافته و فضاهای خاصی در این بخش به وجود آمده که باعث ایجاد سوالات فلسفی زیادی شده که حوزه ما و محافل علمی باید با این موضوعات آشنا شده و به شبهات پاسخ گویند. 

رئیس دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات ما نداشتن زبان مشترک با دنیا علی رقم وجود عرصه های مشترک است و باید به موضوع تقریر و تحریر توجه کرد و مطالب را بر اساس ادبیات بین المللی نوشت و ترجمه کرد. 

واعظی تاکید کرد: توزیع محصولات حوزه دینی در غرب نیز بسیار مهم است و می توانیم با امضا تفاهم نامه مشترک با دانشگاههای اروپایی زمینه انتشار مطالب مورد نظر را فراهم کنیم. 

وی تاکید کرد: اگر بخواهیم تعاملات بین المللی را جدی بگیریم باید دبیرخانه ای را در حوزه علمیه راه اندازی کرده و از ظرفیت های موجود استفاده کنیم که مجمع عالی حکمت می تواند در این راستا پیشگام باشد. 

رئیس دفتر تبلیغات تاکید کرد: باید شناسایی شود چه مناطقی در دنیا مشتاق به مباحث حکمت اسلامی هستند و با آنها رابطه لازم برقرار شود.