کد خبر ۵۲۳۵۹ ۴۳۰ بازدید انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۴۶
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم مطرح کرد:

تحویل ۱۹۰۰۰ واحد مسکن مهر در استان قم/ ساخت۲۰۰ واحد مسکن اجتماعی در شهرهای استان قم

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم اظهارداشت: ۴۳ هزار و ۸۴۰ واحد مسکن مهر به استان قم ابلاغ شده بود که از این تعداد بیش از ۴۰ هزار واحد افتتاح و تحویل که بیش از ۱۹ هزار واحد از این تعداد در دولت یازدهم و دوازدهم تحویل متقاضیان شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از روابط عمومی اداره کل راه و شهرسازی استان قم، حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در خصوص مسکن مهر استان قم گفت: ۳۷۸ واحد مسکن مهر آماده بهره‌برداری است و تا پایان سال جاری تحویل متقاضیان می‌شود.
صبوری ادامه داد: حدود ۸۰۰ واحد مسکن مهر دارای پرونده قضایی است که تا تعیین تکلیف توسط مراجع قضایی از مسکن مهر خارج شده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم همچنین افزود: ۸۰ درصد از خیابان‌های مورد دسترسی مسکن مهر در مسیر  بلوار دانشجو، خیابان آزادی، خیابان امام علی(ع) و خیابان سلمان در شهر قم تا مرحله اجرای آسفالت به اتمام رسیده است.
وی به ساخت مسکن اجتماعی در استان قم اشاره و تصریح کرد: طرح مسکن اجتماعی با همکاری کمیته امداد امام خمینی(ره)، بهزیستی و بنیاد مستضعفان آغاز خواهد شد و از اهداف این طرح بهره‌مندی افراد کم درآمد و آسیب پذیر از مزایای مسکن اجتماعی است که در مرحله نخست برای ساخت ۲۰۰ واحد مسکن اجتماعی در شهرهای " قم"، " قنوات" و "دستجرد"  برنامه‌ریزی شده که زمین این واحدها نیز تامین شده است.
کمربندی شهر " قم" توسط بخش خصوصی ساخته می‌شود
همچنین مدیرکل راه و شهرسازی استان قم به  اقدامات جاده‌ای در ۸ ماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت: تقاطع غیر هم‌سطح پردیسان با ۶۰ درصدی پیشرفت فیزیکی در حال ساخت بوده و بخشی از این تقاطع با هزینه‌ای بالغ بر ۷۵ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است که با رفع معارضین به زودی تکمیل خواهد شد.
صبوری ادامه داد: محور جعفریه قطعه دوم و سوم محور "قم"–"جعفریه"  به طول ۱۵ کیلومتر از تقاطع سه راهی " قلعه سنگی" تا پل "طغرود" با اعتباری بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ريال به بهره‌برداری رسیده و همچنین پل " ونارچ" در راستای بهسازی مسیر "قم"– "نیزار" و ارتقای آن به محور اصلی چهارخطه، در دست احداث است و با احداث این پل سطح ایمنی این محور افزایش خواهد یافت.
وی به دیگر اقدامات انجام شده در استان قم اشاره کرد و افزود: بهسازی سه راهی " ونارچ" و  احداث دور برگردان‌های قبل و بعد از پل‌ دارای پیشرفت ۳۵ درصدی بوده که با اتمام این پروژه کاهش ترافیک را در محور " قم"– " سلفچگان" و کوتاه شدن مسیر را در پی خواهد داشت.
صبوری در خصوص  احداث کمربندی جدید قم نیز  گفت: طرح کمربندی جدید شهر قم با پروژه آزاد‌راه " قم"–" سلفچگان"–" راهجرد" در قالب یک پروژه تعریف  و  تفاهم‌نامه‌ای با بخش خصوصی به عنوان سرمایه‌گذار منعقد شده است.
وی درباره آخرین وضعیت احداث قطار سریع السیر تهران - قم- اصفهان در محدوده استان قم نیز  گفت: موضوع کریدور عبوری قطار سریع السیر تهران- قم - اصفهان از سمت "جمکران" و یا داخل شهر قم در دست تهیه طرح کارشناسی است.
تاکید وزارت راه و شهرسازی بر بهسازی و نوسازی و ارتقاء‌ سطح زندگی در اطراف حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها)
مدیر کل راه و شهرسای استان قم  در ادامه با اشاره به بافت ناکارآمد شهری این استان اظهار داشت: مساحت کل استان قم ۱۱ هزار و ۵۲۶ کیلومتر مربع و میزان بافت ناکارآمد شهری شامل بافت فرسوده، بافت تاریخی و سکونتگاه‌های رسمی شهری شهر قم بیش از ۱۷۵۰ هکتار است.
صبوری با بیان اینکه شهر قم دارای مساحتی بیش از ۱۲ هزار و ۹۷۰ هکتار است، افزود: از این میزان حدود ۴ هزار و ۱۰۰ هکتار شامل ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی و یک‌هزار و ۷۴ هکتار مساحت بافت فرسوده شهر قم است.
وی همچنین با اشاره به اینکه احیای بافت‌های فرسوده شهری یک موضوع مهم اقتصادی و اجتماعی است اظهار داشت: هدف از احیای بافت‌های ناکارآمد شهری بهسازی و نوسازی بافت‌های مسکونی و ارتقای سطح زندگی مردم و کاهش آسیب‌های اجتماعی در این محدوده‌ها است.
صبوری با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی نیز بر بهسازی و ارتقاء‌ سطح زندگی در استان قم تاکید دارد تصریح کرد: با توجه به اینکه قم یکی از مهم‌ترین مراکز زیارتی کشور بوده و نقش زیارتی قم به همراه تمرکز فعالیت‌های آموزش علوم دینی و حوزوی به همراه مراکز چاپ و نشر کتب مرتبط با علوم دینی ومذهبی به شهرقم جایگاه ملی و فراملی داده است لذا در این راستا دولت نیز برای بهبود شاخص‌های کیفیت بخش زندگی شهری و بافت فرسوده اقداماتی از جمله توانمند‌سازی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ساکنان را برای کاهش فقر شهری و ارتقاء فرهنگ شهرنشینی و سرمایه اجتماعی، حس تعلق خاطر و همبستگی گروهی و اسکان جمعیت متناسب با ظرفیت‌های توسعه زیر ساخت شهر را در دستور کار قرار داده است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم به احداث، بهسازی و بازسازی ۴ پروژه سکونتگاهی در استان قم اشاره کرد و گفت: احداث درمانگاه امام "علی النقی" (ع) واقع در "شادقلی خان"، احداث دو واحد آموزشی واقع در " شیخ آباد" و شهرک "فاطمیه" و جمع‌آوری آب‌های سطحی محله "شاد قلی خان" می توان نام برد.
صبوری به اقدامات انجام شده در بافت تاریخی و فرسوده مرکزی شهر قم نیز اشاره کرده و گفت: ساماندهی محوطه میدان " میر"، ساماندهی محور امامزاده " شاه حمزه" تا مدرسه "غیاثیه" و ساماندهی محور مدرسه "غیاثیه" تا آب انبار "درخت پیر" واقع در چهل اختران، ساماندهی محور تاریخی بازار نو و کهنه واقع در بازار، ساماندهی محور " عمار یاسر" تا تکیه باغ پنبه و ساماندهی تکیه باغ پنبه تا خانه تاریخی "یزدان‌پناه" و ساماندهی خانه تاریخی "یزدان پناه" تا خیابان "باجک" واقع در باغ پنبه، ساماندهی گذر " لبچال" تا محور "آذر" و ساماندهی گذر " لبچال" تا " بیت النور" و ساماندهی " لبچال" تا خانه تاریخی "شاکری"  از پروژه‌های در دست اقدام در استان قم است.
مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به تملک بناهای با ارزش با هدف حفاظت از این بناها اظهار داشت: تملک خانه‌های تاریخی برای کارکردهایی از جمله موزه، دانشکده‌های تخصصی معماری و شهرسازی، خانه گفتمان شهر یا پاتوق اجتماعی در دستور کار قرار دارد.
صبوری با اشاره به اینکه طرح تفصیلی ۷ شهر در استان قم به اتمام رسیده و تعدادی تصویب و تعدادی نیز در مرحله ابلاغ است گفت: مطالعات طرح تفصیلی شهر قم از سال ۱۳۹۱ با همکاری چهار مشاور شروع شده و پس از تصویب مطالعات جمعیت پذیری مناطق هشت گانه قم، شبکه معابر و تراکم ساختمان مسکونی شهر قم در شورای عالی شهرسازی تصویب شده است. و بازنگری طرح جامع ناحیه‌ای قم با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی و شورای برنامه‌ریزی توسعه استان مصوب شده و در نوبت تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری قرار دارد.
همچنین طرح فاز اول پروژه‌های شهری خیابان‌های آذر و چهار مردان واقع در بافت تاریخی شهر قم نیز در مرحله فرایند انتخاب مشاور بوده و شرح خدمات پیشنهادی نیز تدوین شده است.