کد خبر ۵۲۴۲۹ ۱۴۵ بازدید انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۸
میزان گزارش می دهد

دیده‌بان پیشگیری طرحی برای کاهش جرائم و آسیب‌های اجتماعی/ از ارسال گزارش‌های مردمی در حوزه تخلفات زیست محیطی تا اعلام جرم علیه جرایم عمومی

در حالی سیستم جامع اطلاعات مردمی (سامانه سجام) توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه به منظور سهولت دسترسی افراد برای ارسال اخبار و گزارش‌های تخلفات احتمالی راه‎اندازی شد که این سامانه خود نویدی بر کاهش آسیب‌های اجتماعی و راهکاری برای مقابله با جرائم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) برای ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم در نظر گرفته شده است تا اقدامات ستاد از طریق این سامانه انجام شود.

این ستاد که مسبوق به سابقه بوده و با عنوان «ستادهای پیشگیری و حفاظت اجتماعی» سابقا در دادگستری ها از سال ٨٣ فعالیت می کرد، مجددا باز تاسیس شد، ولی با توجه به رویکرد جدید، فعالیتش را از سال ٩٥ شروع کرد و آیین نامه و مسائل اجرایی آن ابلاغ شد.

سامانه سجام توسط معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و در راستای استفاده از ظرفیت عظیم مردم از امر پیشگیری از وقوع جرائم و آسیب های اجتماعی و شرکت دادن آنان در ارسال اخبار مختلف و همچنین بهره مندی از طرح ها، نظرات و پیشنهادات عالمانه آنان راه اندازی شده است استان فارس به عنوان یک استان پایلوت و نیز اولین استان کشوری در این سامانه ورود پیدا کرده است.


به گفته رحمانیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس در اواخر اسفند سال گذشته بیش از 50 گزارش مهم از تخلفات زیست محیطی در این سامانه وارد شده است که حسب مورد رسیدگی قضایی و یا رسیدگی توسط دستگاه ذیربط انجام خواهد شد.

هدف کلی در این امر، پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی در همه دستگاه ها، سازمان ها و نهادهایی است که به امر قانون موظف به همکاری با تشکیلات قضایی در راستای پیشگیری از وقوع جرم هستند.

یکی از مزیت های این طرح، رویکرد نوین آن در استفاده از فضای مجازی و سهولت دسترسی افراد برای ارسال اخبار و گزارش‌ها و پیگیری آن است.

چندی پیش علی اصغر رفاهی مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضائیه در اولین کارگاه آموزشی مربیان سامانه سجام اظهار کرد: سجام یعنی سیستم جامع اطلاعات مردمی؛ هدف سجام این است که افرادی را به عنوان دیده بان پیشگیری طبق دستور العمل جذب کند. در هر استان چند جرم اولویت دار داریم. ١٠ مورد اولویت دار در عناوین مجرمانه وجود دارد که تقریبا در همه استان‌ها مشترک هستند.


دیده‌بان پیشگیری باید وضعیتی که مشاهده می‌کند را اعلام کند و این اطلاع رسانی از طریق سیستم به دستگاه مربوطه ارجاع می‌شود. تلاش است که در مدت یک ماه پاسخ آن دریافت شود. پیشنهاد این است که در هر روستا یک نفر برای دیده‌بان پیشگیری مورد استفاده قرار گیرد که این افراد در مجموع تعداد قابل توجهی را تشکیل می‌دهند و تاثیر گذار خواهند بود.


همچنین وفق ماده ۶۶ قانون آئین دادرسی کیفری سازمان‌های مردم نهادی که اساسنامه آن‌ها درباره حمایت از اطفال و نوجوانان، زنان، اشخاص بیمار و ناتوان جسمی یا ذهنی، محیط زیست، منابع طبیعی، میراث فرهنگی، بهداشت عمومی و حمایت از حقوق شهروندی است، می‌توانند نسبت به جرائم ارتکابی در زمینه‌های فوق اعلام جرم کنند و در تمام مراحل دادرسی شرکت کنند.


26 مرداد ماه سال جاری اولین کارگاه آموزشی مربیان سامانه سجام در محل معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برگزار شد. از ٣١ استان برای شرکت در کارگاه‌ها آموزشی مربیان سامانه سجام دعوت شد، در گروه اول استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد، سمنان، تهران، قم، اصفهان، آذربایجان غربی و بوشهر حضور داشتند. در گروه دوم هرمزگان، ایلام، خوزستان، کرمانشاه، کردستان، البرز، قزوین و زنجان و در گروه سوم از استان های فارس، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خراسان رضوی، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان دعوت به عمل آمد و در نهایت در گروه چهارم از استان های گیلان، لرستان، مرکزی، گلستان، مازندران، همدان، اردبیل و آذربایجان شرقی در این کارگروه ها حضور داشتند.


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی: راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات مردمی سجام  در آذربایجان شرقی برای دریافت گزارش‌های مردمی/ ۶۰۰ نفر در این سامانه ثبت نام کردند

رضا مسعودی فر معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان،  بر مشارکت‌های مردمی در پیشگیری از وقوع جرم تأکید کرد و از راه اندازی سامانه جامع اطلاعات مردمی «سجام» برای دریافت گزارش‌های مردمی خبر داد.


وی گفت: در استان آذربایجان شرقی نزدیک به ۶۰۰ نفر در سامانه «سجام» ثبت نام کرده اند تا پس از آموزش و ساماندهی، در صورت مشاهده اقداماتی که منجر به وقوع جرم (جرایم عمومی) خواهد شد، به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان گزارش دهند؛ سازمان‌های مردم نهاد نیز می‌توانند برابر ماده ۶۶ آئین دادرسی کیفری، اعلام جرم کرده و پیگیر جرایم عمومی مثل جرایم علیه محیط زیست، علیه کودکان، علیه سالمندان و ... شوند.


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان آذربایجان شرقی همچنین بر ارتباط مؤثر معاونت پیشگیری و سازمان‌های مردم نهاد با یکدیگر و تشکیل شبکه ارتباطی و استفاده از نظرات مردم در جهت پیشگیری از جرایم عمومی تأکید کرد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم: برگزاری دوره‌های آموزشی نحوه عملکرد سامانه سجام در استان قم / لزوم توسعه دیده‌بان‌های مردمی در راستای پیشگیری از جرم

حجت‌الاسلام و المسلمین مجید یزدی معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری قم در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان از اقدامات این استان در فعال سازی سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مردمی) خبر داد.


حجت‌الاسلام یزدی با اشاره به الزامات قانونی ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه تصریح کرد: این ستاد در راستای اجرای بند یکم اصل سوم، بند پنجم اصل ۱۵۶ و بند اول اصل ۱۵۸ قانون اساسی و با توجه به بند‌های مشخصی از قانون برنامه پنجم توسعه کشور و قانون الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با فساد با رعایت و حفظ حدود قوانین جاری کشور از جمله قانون احترام به آزادی‌های مشروع، حفظ حقوق شهروندی و قانون امربه‌معروف و نهی از منکر تشکیل شده است.


وی گفت: ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه با قابلیت نقش‌آفرینی برای آحاد و اقشار جامعه در عرصه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و در راستای پیشگیری از وقوع جرم تأسیس شده است.


این مقام مسئول اظهار کرد: یکی از مزیت‌های این طرح، رویکرد آن در استفاده از فناوری‌های نوین و فضای مجازی و بالتبع سهولت دسترسی افراد برای ارسال اخبار و گزارش‌ها و پیگیری آن است.

 دادستان مشهد: مردم به عنوان دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم تخلفات احتمالی را از طریق سامانه سجام به آدرس sajam.adliran.ir به دستگاه قضایی منعکس نمایند

غلامعلی صادقی دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان  خراسان رضوی در این زمینه گفت: سعی شده است نارضایتی های مردم را در اسرع وقت پیگیری کنیم و چنانچه نیاز به بازدید محل و دادن تذکر و مطالبه عملکرد صحیح و قانونی دستگاه‌ها باشد بدون هیچ گونه تعارفی اقدام نماییم و امیدواریم مردم به عنوان دیده بانان پیشگیری از وقوع جرم تخلفات احتمالی را از طریق سامانه سجام به آدرس sajam.adliran.ir به دستگاه قضایی منعکس نمایند و از این طریق دستگاه قضایی را در برخورد با متخلفان یاری کنند.

 مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضاییه: نحوه ثبت نام در سامانه سجام/ تأسیس بزرگترین تشکل مردمی قوه قضاییه با قابلیت نقش آفرینی برای آحاد و اقشار جامعه


رفاهی مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضاییه با بیان اینکه مردم ایفاگر نقش اصلی در پیشگیری از جرائم و آسیب‌ها هستند گفت: تأسیس بزرگترین تشکل مردمی قوه قضاییه با قابلیت نقش آفرینی برای آحاد واقشار جامعه، در عرصه‌های مختلف در راستای پیشگیری از وقوع جرم، جلب مشارکت عامه مردم و انسجام بخشیدن به تلاش‌های مردمی و نهاد‌های مدنی برای اصلاح جامعه و تعمیق امنیت و تضمین سلامت اخلاقی، اجتماعی کشور است.


این مقام مسئول گفت: اعضاء ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم با در نظر گرفتن مقررات کلی مندرج دستورالعمل و لحاظ کردن موارد آتی، بدون دخالت و تفتیش در امور خصوصی افراد، با حساسیت و وظیفه‌شناسی در امور عمومی، نسبت به تهیه گزارش، اقدام و صرفاً از طریق سامانه نرم‌افزاری سجام ارسال کرده تا در اختیار مراجع ذیربط و ذینفع قرار گیرد.رفاهی افزود: ناگفته نماند که موضوع نظارت و تهیه گزارش، وظیفه و مسئولیتی برای همه شهروندان، حتی برای اعضاء و مسئولین ستاد مردمی پیشگیری از وقوع جرم خواهد بود.مدیرکل پیشگیری‌های مردمی معاونت اجتماعی قوه قضاییه بیان کرد: همچنین هسته‌های مردمی می‌توانند از طریق برگزاری جلسات هم‌اندیشی با مسئولان محلی، نخبگان و کارشناسان نسبت به شناسایی معضلات و بررسی راهکار‌های مناسب پیشگیرانه، اقدام کنند.


معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس: ثبت بیش از 50 گزارش زیست محیطی در سامانه سجام/ تلاش دستگاه قضا در راستای حفظ محیط زیست


احمد رحمانیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان فارس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به اقدامات انجام شده در راستای حفاظت از محیط زیست اشاره کرد و گفت: حفاظت و حراست از عرصه‌های محیط زیست به عنوان یک سرمایه عظیم و ملی وظیفه همه دستگاه‌های دولتی و غیر دولتی و نیازمند مشارکت همه افراد جامعه است که آن را برای نسل های آینده به خوبی حفاظت کنند.

 رحمانیان با اشاره به این که بیش از 50 گزارش زیست محیطی در سامانه سجام ثبت شده است گفت: دادگستری فارس هم در سال جاری و هم در سال گذشته اقدامات بسیار خوبی را در راستای جلوگیری از تخریب عرصه‌های محیطی و جلوگیری از شکار و صید غیرمجاز به عمل آورده است.

در پایان باید گفت پیشگیری مردمی الزاماً یک موضوع اجتماعی است و در تمامی مراحل علاوه بر مسئولیت آفرینی، واجد دو شاخصه اصلی مشارکت و تعامل است، این در حالی است که  نقش سامانه سجام در این میان نویدی بر کاهش جرائم و آسیب های اجتماعی و  در نهایت یکی از راهکار‌های مقابله با جرائم است.