کد خبر ۵۵۰۰۳ ۹۷ بازدید انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۵۷
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند خبر داد

اجرای طرح معنوی احسان ماندگار از 23 بهمن در قم

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: طرح معنوی احسان ماندگار برای جمع آوری اقلام مازاد شهروندان و تحویل به خانواده‌های نیازمند از 23 بهمن تا 22 اسفند با مشارکت سازمان مدیریت پسماند و سازمان بهزیستی در شهر قم اجرایی می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری برنا از قم، سیدعبدالله میرابراهیمی در نشست خبری تشریح اجرای طرح معنوی احسان ماندگار که در سالن جلسات شهرداری قم برگزار شد، با بیان اینکه سیاست کلان مجموعه مدیریت پسماند در دنیا این است که به سمت کاهش تولید زباله گام برداریم اظهار کرد: زباله چیزی نیست جز دورریزها و حاصل فعالیت‌های روزانه که به نوعی از نظر ما غیرمفید و غیرقابل استفاده تعریف می‌شود ومی‌توان با بهبود نگاه آنها را زباله قلمداد نکنیم.

وی با بیان اینکه قریب به 6 سال است که طرح ابتکاری را در حوزه مدیریت پسماند آغاز کرده‌ایم گفت: معمولا در پایان سال خانواده‌ها اقدام به خانه‌تکانی و تمیز کردن خانه‌ها می‌کنند و برخی اقلام مازاد غیرقابل استفاده در انباری‌ها باقی می‌ماند و تلاش کردیم در قالب طرحی این اقلام را جمع‌آوری کرده و بازسازی کنیم و به خانواده‌های نیازمند تحویل دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم جزئیات طرح معنوی احسان ماندگار را مورد توجه قرار داد و گفت: تفاهم‌نامه ای با سازمان بهزیستی داریم که به صورت مشارکتی اقلامی که مازاد نیاز خانواده‌ها است جمع‌آوری کرده و تحویل بهزیستی دهیم و همکاران بهزیستی بازسازی کرده و در اختیار اقشار زیرپوشش قرار دهند و تلاش داریم فاصله زمانی بهسازی و تحویل کوتاه باشد تا قبل از نوروز آنها را تحویل خانواده‌های نیازمند دهیم.

وی با بیان اینکه شهروندان باید لوازم مازاد را شناسایی کرده و با 137 تماس گرفته تا ظرف 24 ساعت کارشناسان ممیزی مراجعه کرده و کالا را بررسی کنند افزود: در صورتی که قابلیت استفاده مجدد کالا وجود داشته باشد ثبت سفارش صورت گرفته و ظرف 24 ساعت بعدی با هماهنگی صورت گرفته اکیپ جمع‌آوری مراجعه کرده و سه نسخه رسید تنظیم می‌شود که یک نسخه تحویل خانواده شده و یک نسخه نیز در سازمان مدیریت پسماند باقی مانده و یک نسخه هم با کالا به بهزیستی ارسال می‌شود.

میرابراهیمی با تاکید بر استقبال قابل توجه مردم از طرح احسان ماندگار بیان کرد: هر سال کیفیت اقلام تحویل شده به سازمان بهتر شده و این نشان می‌دهد که شهروندان پیش‌بینی برای تحویل این لوازم را دارند.

وی بیان کرد: از سال آینده تلاش داریم که پایان سال زمان مشخص نکنیم و جمعه پایانی ماه را برای این کار اختصاص دهیم و شهروندان در طول ماه با تماس با 137 ثبت سفارش می‌کنند و در پایان ماه جمع‌آوری انجام می‌گیرد تا در طول سال بتوانیم توزیع بین نیازمندان انجام دهیم.

میرابراهیمی به میزان استقبال مردم از طرح احسان ماندگار اشاره کرد و افزود: سال گذشته 213 پیام ثبتی از شهروندان داشتیم که 185 مراجعه انجام شد و 272 قلم کالا از شهروندان جمع‌آوری صورت گرفت؛ 16 درصد این اقلام لوازم منزل و برقی، 48 درصد لوازم چوبی منزل، 14 درصد لوازم صوتی و تصویری، 8 درصد اسباب خواب و 13.5 درصد سایر موارد چون فرش، موکت و... بوده است.

وی اضافه کرد: در سال 94 نیز 145 پیام ثبت شده بوده که امیدواریم این آمار رو به رشد را شاهد باشیم و امسال مشارکت شهروندان در این کار خیر بیشتر شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با بیان اینکه در این طرح حفظ کرامت خانواده‌های نیازمند را مورد تاکید داریم اظهار کرد: در صورتی که خانواده‌ها تلاش دارند لوازم و پوشاک را تحویل دهند تاکید داریم که اقلام نو و تمیز باشد.

وی اذعان کرد: سازمان مدیریت پسماند از باب اینکه می‌توان از لوازم استفاده مجدد کرد این طرح را راه‌اندازی کرده و تلاش دارد در قالب این فرهنگ‌سازی امر خیری نیز شکل بگیرد.

میرابراهیمی گفت: زمان اجرای طرح از 23 بهمن تا 22 اسفند است که کار اجرایی تا پایان اسفند زمان می‌برد چراکه شهروندان معمولا کار را به روزهای آخر موکول می‌کنند.

وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: اینکه کار را با استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد انجام دهیم بسیار مطلوب است و در این زمینه سعی داریم مشارکت بیشتری صورت گیرد و با سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه محیط زیست مشارکت در این زمینه داریم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: نگهداری لوازم منزل در طول یکسال به اعتقاد ما به نظر سخت است و شاید به همین خاطر است که آمار جمع‌آوری و تحویل اقلام پایین است و اگر این کار را به صورت ماهیانه انجام دهیم آمار به نسبت جمعیت شهر بسیار بالاتر برود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در سال‌های اخیر نگاه متفاوتی در حوزه مدیریت پسماند در شهر قم حاکم شده است گفت: یکی از مباحث حوزه مدیریت پسماند تفکیک از مبدا است؛ سیاست کلان ما در حوزه مدیریت پسماند پیشگیری از افزایش تولید زباله و کاهش آن است. از ابتدای تولید تا مصرف باید به دنبال نحوه ایجاد و مصرف کالایی باشیم که کمترین دورریز را داشته باشد.

میرابراهیمی با بیان اینکه وظیفه ما است که ظرفیت‌های آموزشی برای شهروندان داشته باشیم و اطلاع‌رسانی کنیم که چگونه می‌شود پسماند کمتری تولید کرد افزود: بحث دوم ما این است که اگر تولید زباله شد، زباله‌هایی با مخاطرات کمتر و ارزش افزوده بیشتر باشد؛ زمانی این ظرفیت به وجود خواهد آمد که پسماندها به درستی تفکیک و جمع‌آوری شود.

وی با تاکید بر اینکه در حوزه تفکیک از مبدا فروردین سال 95 جمع آوری پسماند خشک از سطح شهر ماهیانه حدود 19 تن و روزانه کمتر از 700 کیلوگرم بود که توسط 9 غرفه و 15 خودرو چرخشی انجام می‌شد خاطرنشان کرد: اما امروز روزانه 56 تن پسماند خشک از سطح شهر قم جمع‌آوری می‌شود که توسط 146 خودرو ویژه و 26 غرفه این کار صورت می‌پذیرد و امیدواریم غرفه‌ها را تا پایان سال به 46 مورد افزایش دهیم و دسترسی شهروندان برای تحویل پسماند خشک افزایش پیدا کند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با تایکد بر اینکه یکی از فرآیندهای جمع‌آوری به صورت تحویل به غرفه‌های بازیافت است گفت: در ازای این تحویل تلاش داریم هدیه‌هایی نیز به شهروندان ارائه شود و در پایان هر ماه یا هر سال در قالب کارت‌های امتیاز هم هدایای ویژه ارائه می‌شود.

وی گفت: حالت دوم این است که شهروندان پسماند خشک را در هفته جمع‌آوری کرده و هر هفته خودروهای ویژه در محلات حضور پیدا کرده و پسماند خشک را تحویل می‌گیرند؛ روش دیگر خودروهایی هستند که در سطح شهر حضور دارند و پسماند خشک را از صنوف و واحدهای تجاری جمع‌آوری می‌کنند.

میرابراهیمی ابراز کرد: خودروهایی نیز از ساعت 6 عصر به عنوان خودروهای پیشرو قبل از جمع‌آوری پسماند کل شهر در معابر گردش دارند تا پسماندهایی که احیانا مردم فرصت نکرده‌اند تحویل بدهند را جمع‌آوری کنند.

وی با بیان اینکه حدودا بالای 8 درصد پسماند شهر به صورت تفکیک شده جمع‌آوری می‌شود اظهار کرد: سیاست ما این است که آن را به 15 درصد برسانیم البته در برخی مناطق این آمار بالای 12 درصد است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم گفت: زمانی که 15 درصد پسماند خشک را از مبدا جمع‌آوری می‌کنیم 25 درصد ناوگان جمع‌آوری پسماند تر را کاهش داده‌ایم؛ در حال حاضر میانگین جمع‌آوری روزانه پسماند شهر 740 تن است که با 250 دستگاه خودرو صورت می‌گیرد و هزینه‌های زیادی بابت آن به شهر تحویل می‌شود.

وی با بیان اینکه در مرحله بعد تلاش داریم پسماندهایی که وارد سایت البرز می‌شود را مدیریت کرده و پردازش داشته باشیم، افزود: 70 تا 75 درصد پسماند ما در کشور پسماند تر و خانگی هستند و باقی پسماند خشک هستند، در کشورهای اروپایی 60 تا 70 درصد پسماند خشک است و باقی آن پسماند تر و ارگانیک است چراکه پسماند خشک ارزش اقتصادی دارد.

میرابراهیمی با تاکید بر اینکه فرآیند مدیریت پسماند پرهزینه است اما از این باب آن را طلای کثیف می‌دانیم که اگر مدیریت صحیح نشود آسیب‌های آن هزینه‌های زیادی را بر جوامع دنیا تحمیل خواهد کرد بیان داشت: ما تاکید داریم که ابتدای زنجیره مدیریت پسماند را باید کنترل کرد در عین اینکه تجهیزات و امکانات در باقی بخش‌های زنجیره نیز باید مدیریت شود.

وی با بیان اینکه تمام زنجیره‌های مدیریت پسماند در سطح شهرها بر عهده شهرداری‌ها است گفت: مدیریت اجرایی اگر بخواهد ساز و کار موثری داشته باشد که کار توجیه داشته باشد باید ضوابطی را در نظر داشته باشد؛ برخی می‌گویند که ما اجازه فعالیت بخش خصوصی و به عبارت دیگر گاری‌ها و خودروهای خودگردان برای جمع‌آوری پسماند خشک را نمی‌دهیم، اما باید در نظر داشت که این افراد این مواد را کجا می‌برند؛ بررسی که ما انجام داده‌ایم این افراد پسماند خشک را در کارگاه‌های زیرزمینی با هزینه‌ای نازل تحویل داده و این کارگاه‌ها برای شهر مشکلات متعددی به همراه دارد.

وی اضافه کرد: مسیر این کار از ابتدا تا انتها که تولید محصول است غیررسمی و غیرقانونی است و باید از آن جلوگیری شود.

میرابراهیمی گفت: در این زمینه شهرداری با استفاده از بخش خصوصی ظرفیتی را ایجاد کرده تا چرخه مدیریت پسماند را انجام دهند.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با تاکید بر اینکه خرید و فروش پسماند در شهرها جرم است اما تلاش ما بر این بوده که از این ظرفیت قانونی استفاده نکنیم اظهار کرد: تلاش کردیم افراد فعال در این بخش آموزش داده شوند و در مجموعه شرکت‌های مدیریت پسماند شروع به کار کنند.

وی افزود: تاکنون بیش از 270 نفر افرادی که جمع‌آوری پسماند غیرقانونی می‌کردند را جمع‌آوری کردیم و بیش از 70 نفر را در این زمینه مجدد در سیستم مدیریت پسماند به کار گرفته‌ایم.

میرابراهیمی با تاکید بر اینکه بالای 280 مجموعه غیرقانونی جمع‌آوری پسماند خشک در شهر داریم که عمدتا در محدوده منطقه دو و 6 شهر بوده و برای شهر حادثه‌ساز هستند گفت: بعضا این واحدها در مجاورت واحدهای مسکونی هستند که سعی داریم آنها را ساماندهی و بعضا حذف کنیم.

وی ضرورت آموزش در حوزه مدیریت پسماند را مورد توجه قرار داد و گفت: شرکت‌های مدیریت پسماند، دیگر مجموعه‌ صرف جمع آوری پسماند نیستند و امروز به سمت ارائه خدمات آموزشی نیز رفته‌اند؛ امسال بیش از 180 مدرسه در حوزه مدیریت پسماند آموزش داده شده‌اند؛ به 50 دستگاه و دانشگاه و مرکز آموزشی مراجعه کردیم و برای کارمندان و عوامل خدمات اجرایی مفاهیم مدیریت پسماند ارائه شده است. همچنین به 183 مسجد نیز مراجعه و ارائه مفاهیم آموزشی صورت گرفته است.

میرابراهیمی گفت: همچنین با مجموعه اداره کل تبلیغات اسلامی تفاهم نامه داشتیم برای ارائه آموزش‌ها به ائمه جماعات تا با نگاه شرعی و اسلامی مفاهیم مدیریت پسماند به مردم منتقل شود.

وی با بیان اینکه تفاهم‌نامه‌ای نیز با اداره کل بهزیستی داشتیم تا در مهدهای کودک نیز برنامه‌های آموزشی را اجرایی کنیم افزود: تفاهم‌نامه‌ای را هم با امضای شهردار با آموزش و پرورش خواهیم داشت تا در حوزه‌های شهروندی مدیریت پسماند، ایمنی، فضای سبز و... آموزش ارائه شود.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم با تاکید بر اینکه آموزش‌های درب منازل را پیگیری می‌کنیم و در مناطق، دو، سه، 6 کار تکمیل شده است اظهار کرد: ئر منطقه دو سال گذشته بیش از 20 هزار واحد آموزشی آموزش داده شد و در منطقه 6 بیش از 10 هزار واحد و امسال بیش از 11 هزار واحد آموزش دادیم.

وی در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه 95 درصد ناوگان جمع‌آوری پسماند تر سازمان مدیریت پسماند خودروهای مجهز پرس هستند گفت: با توجه به اینکه 220 سرویس انتقال پسماند داریم که با 120 خودرو صورت می‌گیرد در حوزه انتقال پسماند به سایت البرز نیز اقداماتی داریم. راه حل اصولی این است که خودروهای انتقال پسماند با خودروهای درب منازل متفاوت باشد و در این زمینه سه ایستگاه انتقال زباله پیش‌بینی شده که یکی از منطقه دو و مجاورت کوه دو برادران است، یک سکو هم برای منطقه سه ایجاد شده و سکوی دیگری نیز سال آینده احداث خواهیم کرد که در حریم جاده گازرون است.

میرابراهیمی با بیان اینکه در سایت البرز خط پردازش 300 تنی پسماند فعال است اظهار کرد: خط دوم 300 تنی را شهرداری مستقلا خریداری کرده و 20 میلیارد ریال هزینه شده که تا پایان اردیبهشت تکمیل خواهد شد.

وی بیان کرد: 50 درصد پسماندهای تر در این خط جداسازی شده که مواد ارگانیک بوده و قابلیت تبدیل به پودر را دارند.

میرابراهیمی بااشاره به راه‌اندازی سایت تخمیر پسماند در سایت البرز گفت: در گذشته هوادهی زباله با لودر انجام می‌شد و امسال یک دستگاه هوادهی به ارزش حدود 1.7 میلیارد تومان خریداری شد که کیفیت کود را افزایش خواهد داد.

وی اظهار کرد: تفاهم‌نامه‌ای را با شرکت بخش خصوصی امضا خواهیم کرد که استحصال متان و تولید برق از زباله داشته باشیم که در این زمینه تفاهم‌نامه امضا شده و در مرحله فنی و امضای قرارداد است.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم تجهیز امکانات سایت البرز و تقویت تجهیزات این مجموعه را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد: 7 دستگاه سیم تریلر به ارزش 1.1 میلیارد تومان برای سایت‌های انتقال مدیریت پسماند خریداری شده که باید به 11 دستگاه برسد.

وی با تاکید بر اینکه سال آینده 20 غرفه بازیافت احداث می‌شود افزود: در حوزه پسماند ساختمانی نیز سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم پیشتاز است؛ ما از محل تولید پسماند را مدیریت می‌کنیم و هر واحدی که شروع به کار می‌کند پس از دریافت پروانه باید برنامه ریزی برای مدیریت پسماند ساختمانی داشته باشد.

میرابراهیمی با تاکید بر اینکه همه پیمانکاران عمرانی برای پایان کار باید عدم خلافی سازمان مدیریت پسماند بگیرند اظهار کرد: پروژه‌های عمرانی سطح شهر نیز مشمول این طرح می‌شوند، یعنی با این کار ما کلیه پسماند عمرانی را در مبدا مدیریت می‌کنیم.

وی اضافه کرد: با اجرای این طرح به عنوان مثال اگر پروژه‌ای پیش‌بینی تولید 50 خودرو پسماند عمرانی دارد از مبدا تا مقصد با کنترل رادیویی مشخص می‌شود که کجا باید تخلیه صورت گیرد.

میرابراهیمی خاطرنشان کرد: پسماند جزء ساختمانی نیز با مشارکت بخش خصوصی با آژانس پسماند عمرانی جمع‌آوری می‌شود به این صورت که شهروندان با سامانه 137 تماس گرفته و باکس‌ها در مقابل منازل مستقر شده و در زمان مقرر جمع‌آوری انجام می‌شود که با این کار شهری پاکیزه‌تر خواهیم داشت.

وی با اشاره به گشت نیروهای سازمان مدیریت پسماند برای پیگیری تخلفات واحدهای ساختمانی که اقدام به تخلیه غیرمجاز نخاله ساختمانی کرده‌اند گفت: کلیه واحدهایی که اقدام به تولید نخاله و تخلیه انجام دهند نیروهای سازمان مراجعه کرده تا استقرار باکس و زیباسازی معبر را تذکر دهند.