کد خبر ۵۵۶۳۴ ۴۲۹ بازدید انتشار : ۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۵:۰۴
معاون شهردار قم:

آئین‌نامه مهندسی پل در کشور نیاز به بازنگری دارد

معاون شهردار قم گفت: متأسفانه در حوزه آیین‌نامه مهندسی پل و حوزه لرزه‌ای پل اتفاقی در کشور رخ نداده و با آن‌که مشاوران از آئین‌نامه‌های خارجی استفاده می‌کنند ولی در حوزه داخلی اقداماتی در زمینهٔ آئین‌نامه‌ای اتفاقی رخ نداده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شهرنیوز علیرضا قاری قرآن صبح امروز در نخستین کنفرانس ملی تخصصی مهندسی پل با رویکرد مدیریت شهری که در سالن همایش‌های رضوان شهرداری قم برگزار شد، با اشاره به رویکردها و اهداف برگزاری این کنفرانس تخصصی، اظهار کرد: در حوزه مهندسی عمران برخی از سازه‌ها جزو سازه‌های ویژه هستند که پل‌ها نیز از آن جمله است و با توجه به اینکه طراحی این سازه‌ها را به صورت عموم پیگیری می‌کنیم به همین خاطر این پروژه‌ها، پروژه‌های خاصی در کشور هستند هم در طراحی، هم در اجرا.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم با اشاره به انواع سازه‌های ویژه و خاص در حوزه مهندسی، بیان کرد: در حوزه مهندسی پل نیازمند این هستیم که مثل باقی کشورها که دارای مجموعه‌های تخصصی هستند و آئین‌نامه‌های ویژه دارند چنین مجموعه‌ای را راه‌اندازی کنیم و علی رغم تمام اقدامات مجموعه‌ای منسجم در حوزه مهندسی پل در بخش طراحی و اجرا راه‌اندازی نکردیم و شاید متولی اصلی وزارت‌خانه‌ها باشند.
قاری قرآن با بیان اینکه در کشور و کلان‌شهرها طی سال‌های اخیر پل‌سازی رشد زیادی داشته است، افزود: احداث پروژه‌های پل‌سازی در کشور توسعه زیادی داشته اما مجموعه هماهنگی که بتواند انسجام طراحی و اجرایی را ایجاد کند راه‌اندازی نشده است.
وی با بیان اینکه در چندسال گذشته مجموعه دانشگاهی پیگیر راه‌اندازی انجمن مهندسی پل بودند، گفت: مصوبه راه‌اندازی این انجمن گرفته شد و دوره دوم هیات مدیره انجمن شکل گرفته و سعی شده در خلال این مجموعه نشست‌های تخصصی برگزار شود.
معاون فنی و عمرانی شهرداری قم تصریح کرد: بنابراین بوده که امسال همایشی ملی را برگزار کنیم که منجر به برگزاری این کنفرانس شد و به همین خاطر موجب شد که با این حوزه که خاص است خاص‌تر برخورد کنیم تا این نشست فتح بابی باشد تا بتوانیم در آینده اهداف مورد نظر انجمن مهندسی پل را دست پیدا کنیم.
قاری قرآن با تاکید بر اینکه شریعت مهندسی بر این است که از منابع بهینه استفاده شود، خاطرنشان کرد: امیدواریم روندی که رو به رشد بوده با قدرت بیشتری ادامه دهیم؛ در حوزه آئین‌نامه مهندسی پل در کشور اتفاقی نیفتاده است و در حوزه لرزه‌ای پل نیز همینطور؛ مشاوران از آئین‌نامه‌های روز دنیا استفاده می‌کنند اما در حوزه داخلی و بومی اقدامی درخور شکل نگرفته است.
عضو هیات مدیره انجمن علمی مهندسی پل ایران با اشاره به تجربیات گسترده کلان‌شهرها در حوزه پل‌سازی، بیان کرد: این تجربیات باید در کنار هم آمده و بتواند با بهره‌دهی بیشتر اقدامات را توسعه دهد.
قاری قرآن با اشاره به ارائه تجربیات روز کشور در حوزه مهندسی پل و اجرا در این نشست، اظهار کرد: سعی داریم نشست‌های تخصصی را ادامه دهیم و رویکرد دانشگاهی بیش از امروز باشد تا به صورت ویژه بتوانیم در این حوزه وارد شده و فعالیت‌های خود را به روز کنیم.
وی بیان کرد: در این نشست مروری خواهد شد که در مدیریت شهری با چه رویکردهایی بهتر است که جلو رفته و وقتی نقطه‌ای را برای پروژه‌ای انتخاب می‌کنیم چه معارضاتی برای آن وجود دارد و با چه نگاهی باید حرکت کنیم که در کمترین زمان و هزینه و بیشترین کیفیت بتوانیم پروژه‌ها را به سرانجام برسانیم.