کد خبر ۵۵۶۶۵ ۴۱۳ بازدید انتشار : ۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۲۱:۳۱
سیار خواستار شد:

انتقاد فرماندار قم از ناهماهنگی بخش خصوصی در اسکان زائران نوروزی

فرماندار قم با اشاره به این که برای اسکان زائران نوروزی به ظرفیتی بالغ بر10 برابر تخت های اقامتی موجود در استان نیاز داریم، گفت: بخش خصوصی امسال نیز مانند سال های گذشته طرح مشخصی را برای اسکان زائران نوروزی ارائه نکرده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، رضا سیار عصر چهارشنبه درهفتمین جلسه شورای آموزش و پرورش استان قم در تالار امام جواد(ع) استانداری اظهار داشت: در ایام نوروز در برخی از روزها آمار اسکان زائران تا بیش از60 هزار تن افزایش پیدا می کند، در حالی که این آمار با احتساب جمعیتی که در مکان هایی مانند شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران اسکان پیدا می کند به بیش از یکصد هزار تن و حتی تا 150 هزار تن نیز برآورد می شود.
وی با بیان این که اقامت زائران در محل هایی مانند جمکران نباید جزو آمار رسمی اسکان محاسبه شود، افزود: در حال حاضر بین 10 تا 14 هزار تخت اقامت در استان وجود دارد ولی هتل داران و مدیران مراکز اقامتی تاکنون که کمتر از یک ماه تا آغاز تعطیلات نوروزی فرصت داریم، هیچ برنامه ای را برای پذیرش زائران به کارگروه اجرایی ستاد تسهیلات ارائه نکردند.
سیار با با اذعان به این که برای نوروز در پیش رو نیز کماکان باید از ظرفیت مدارس برای اسکان موقت استفاده کنیم، افزود: سال گذشته همکاری بخش خصوصی با ستاد تسهیلات بسیار ضعیف بود.
وی اضافه کرد: در خواست ما از بخش خصوصی این است که در ایام فعالیت ستادهای تسهیلات نوروزی نماینگان خود را در فرمانداری، آموزش و پرورش و مناطق هشت گانه شهرداری مستقر کند.

** مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قم نیز با بیان این که بخش خصوصی خواستار همکاری بیشتر دولت در زمینه اسکان زائران است، افزود: با توجه به اولویت داشتن هتل ها و مراکز اقامتی برای اسکان زائران، استفاده از مدارس مشکلات زیادی را برای بخش خصوصی ایجاد می کند.
عیسی رضایی با اشاره به این که برای اسکان زائران در مدارس باید مقرراتی وضع شود، افزود: پیشنهاد ما این است که زائران نوروزی فقط در روزها و زمان های خاصی که از سوی ستاد تسهیلات تعیین می شود، در مدارس اسکان یافته و در مواقع دیگر در هتل ها و مراکز اقامتی پذیرش شوند.
35 واحد هتل، 27 واحد هتل آپارتمان، 55 واحد مهمانپذیر، 170 خانه مسافر و 97 واحد مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت 10 هزار تخت اقامتی و پذیرایی در قم به مسافران و زائران کریمه اهل بیت (ع) خدمت رسانی می کنند.

** مدیرکل آموزش پرورش استان قم نیز با اشاره به این که کاربری مدارس جز آموزشی چیز دیگری نیست، افزود: بر اساس تجربه های به دست آمده خدمه و سرایداران مدارس برای اسکان حجم زیادی از زائر متحمل زحمات زیادی می شوند.
حمید رضا شیخ الاسلام افزود: آموزش و پرورش قم با امکاناتی که در اختیار دارد، به غیر از فرهنگیان و معلمان، توانایی خدمات دهی به دیگر زائران را ندارد.
*مدیریت تولید و توزیع لباس هماهنگ مدارس از دیگر دستورهای این جلسه بود که مدیرکل آموزش و پرورش قم با اشاره به مشکلات و چالش های بوجود آمده برای تولید لباس هماهنگ مدارس، افزود: با توجه به دستورالعمل استاندار مبنی بر استفاده از ظرفیت های بومی استان، در سال تحصیلی جاری بیش از 235 هزار لباس دانش آموزی در استان تولید شد، ولی با مشکلاتی همراه بود که توزیع آن تا اواخر آبان ماه به طول انجامید.
شیخ الاسلام ادامه داد: با توجه به این که دوخت لباس برای خانواده ها مساله ای مهم است به دلیل کیفیت پایین لباس های تولیدی دانش آموزی، اعتراض هایی را شاهد بودیم.
مدیرکل آموزش و پرورش قم گفت: استفاده از پارچه های نامرغوب چینی، دوخت نامناسب و نامتناسب با قد و وزن دانش آموزان از جمله علت های نارضایتی والدین از کیفیت لباس مدارس بوده و تولیدکنندگانی که تولید این لباس ها به آنها سفارش داده شده بود، به تعهد خود به خوبی عمل نکردند.
وی در ادامه از همه خانواده ها درخواست کرد تا در تهیه لباس هماهنگ مدارس موضوع کیفیت دوخت و قیمت را مورد توجه قرار داده و از خرید لباس های نا مناسب که بیشتر از نرخ تعیین شده عرضه می شود، پرهیز نمایند.
حدود 240 هزار دانش آموز قمی در 630 ساختمان آموزشی در سال تحصیلی جاری مشغول به تحصیل هستند.
فرماندار قم نیز استفاده از ‌پارچه های چینی در تولید لباس مدارس را مغایر با سیاست های دولت و همچنین اقتصاد مقاومتی دانست و خواستار ارتقاء کیفیت این محصول شد.
7403 / 1175