کد خبر ۵۶۷۵۵ ۸۶ بازدید انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۲۲
مدیر کل راه آهن استان قم:

ایستگاه قم سومین ایستگاه مسافری کشور است/عبور ۱۰ میلیون تن بار کشور از قم

مدیر کل راه آهن استان قم با اشاره به عبور ده میلیون تن بار کشور از قم، گفت: ایستگاه قم بعد از ایستگاه های مشهد و تهران سومین ایستگاه مسافری کشور می باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری برنا از قم، محسن اعتماد امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه رسالت راه آهن حمل مسافر و بار است، اظهار داشت:راه آهن به قدر مهم است که در سند ششم توسعه دو بند 24 و 25 به آن اختصاص داده شده است.

وی ادامه داد: طبق محاسبات کارشناسان هر نفر کیلومتر که از جاده به ریل منتقل شود 20 سی سی کاهش سوخت  و در انتقال هر تن بار از جاده به ریل 40 سی سی کاهش سوخت خواهیم داشت که این همان اقتصاد مقاومتی است.

مدیر کل راه آهن استان قم با اشاره به اینکه راه آهن حمل و نقل سبز می باشد، گفت: این مسئله به دلیل این می باشد که راه آهن یک بیستم جاده آلودگی ، یک بیستم جاده سانحه و یک هفتم جاده سوخت مصرف می کند.

وی افزود:این دولت همت بیشتری نسبت به دولت های قبل بر روی راه آهن دارد و یکی از اولویت های اصلی آن راه آهن می باشد و به بخش های  توسعه، نگهداری، بازسازی و از سویی کیفیت و کمیت اهمیت داده است.

اعتماد با اشاره به آمار ورود و خروج مسافر ، بیان داشت: در یازده ماه سال 95 یک میلیون چهارصد و دوازده هزار و 998 نفر با قطار به قم وارد و خارج شده اند و این آمار برای یازده ماه سال 96 به یک میلیون هفصد نود شش هزار و چهارده نفر افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد: در این بخش 27 درصد افزایش تعداد مسافر داشته ایم و طبق محاسبات در سال 95 بیش از 13هزار لیتر و در سال 96 بیش از 16 میلیون لیتر  صرفه جویی در سوخت شده است.

مدیر کل راه آهن استان قم با اشاره به اینکه در قطارهای مسیر مشهد 20درصد و قطار های حومه 40درصد صندلی ها خالی است، گفت: روزانه 4 رام قطار مسافربری رفت و برگشت به تهران که 2 رام برای صبح و 2 رام برای بعدظهر و همچنین روزانه سه رام قطار مسافربری رفت و برگشت به مشهد داریم.

وی افزود: اگر مردم از این قطارها استقبال کنند ما حاضر هستیم دو رام دیگر و اگر بخش گردشگری حضور پیدا کند در پیک های شلوغ رام دیگری هم اضافه کنیم.

اعتماد با اشاره به عبور متوسط روزانه 45 رام قطار از قم، ابراز داشت: در یازده ماه گذشته سال 96 حدود 15200 رام قطار که متوسط روزانه 45 رام قطار مسافری می شود از محور قم عبور کرده اند.

وی اضافه کرد: یک سوم بارهای کشور از ایستگاه گار قم عبور می کند ، ایستگاه قم بعد از ایستگاه های مشهد و تهران سومین ایستگاه مسافری کشور می باشد.