کد خبر ۵۶۷۵۹ ۱۸۹ بازدید انتشار : ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۸
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم:

بیمارستان یکهزار تختخوابی تا سه سال آینده وارد چرخه بهداشت و درمان قم می شود

قم - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: بیمارستان یک هزار تختخوابی قم 12 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و پیش بینی می شود تا سه سال آینده وارد چرخه بهداشت و درمان این استان شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، ابوالفضل ایرانی خواه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: دانشگاه علوم پزشکی قم برای به نتیجه رسیدن این بیمارستان با مشکلات زیادی مواجه شد، ولی با همت همه مسئولان ساخت بیمارستان یک هزار تختخوابی با قوت ادامه دارد.
وی اضافه کرد: با اضافه شدن این بیمارستان به مراکز درمانی قم، مجموعه بهداشت و درمان این استان توسعه کمی و کیفی چشم گیری پیدا می کند و بخشی از کمبود تخت های بیمارستانی جبران می شود.
بیمارستان یک ‌هزار تختخوابی خاتم از مصوبه های دولت تدبیر و امید در قم است که در دهه فجر سال 94 با سرمایه گذاری 10 هزار میلیارد ریالی بانک ‌پاسارگاد کلنگ زنی شد؛ قرار است این بیمارستان در هفت طبقه و با مساحتی بالغ بر200 هزار مترمربع، در شهرک سلامت خاتم احداث شود.
وی در ادامه به طرح تحول نظام سلامت اشاره و بیان کرد: در حال حاضر اصلی ترین چالش این طرح، تامین و تثبیت منابع پایدار است که با وجود کمبود اعتبار طرح تحول با اجرای کامل کلیات آن ادامه می یابد و بسته جدیدی معرفی نمی شود.
ایرانی خواه با اشاره به ضرورت مدیریت هزینه ها در این طرح، افزود: از مسئولان ملی انتظار می رود در این زمینه اقدام های اساسی تر انجام دهند تا مشکلات اعتباری طرح برطرف شود.
وی ادامه داد: اگر در محدوده اعتبارات کمبودی نبود، کیفیت این طرح در حوزه خدمات ارتقا می یافت.
طرح تحول سلامت از اردیبهشت ماه سال 93 در کشور اجرایی شد و تاکنون در چهار مرحله اجرا شده است که شامل مراحل درمان، بهداشت، اصلاح تعرفه های پزشکی و اصلاح نظام آموزش پزشکی است.
وی گفت: از جمعیت حدود یک میلیون و 300 هزار تنی قم، 60 درصد مردم از مزایای طرح تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت بهره مند شده اند.
ایرانی خواه افزود: در این طرح 500 نیرو در رشته های مختلف پرستاری، مامایی، کارشناس تغذیه و پزشکی مشغول به خدمت رسانی هستند و انقلابی در حوزه بهداشت به وجود آمد.
در استان قم 41 مرکز سلامت جامعه و 136 پایگاه سلامت فعال است.
وی در ادامه گفت: متاسفانه به دلیل باور نادرست و اغراق آمیزی که مردم دارند، درخواست های غیرضروری برای انجام سونوگرافی و آزمایش بسیار زیاد است.
وی افزود: مردم باید آگاه باشند سونوگرافی در موارد حیاتی و اورژانسی انجام می شود و برای انجام آن به پزشک اصرار نداشته باشند.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم به کمبود سونوگرافیست زن اشاره و بیان کرد: نیازی به افزایش تعداد متخصصان سونوگرافیست زن نیست، بلکه تعداد تکنسین های خانم را در این زمینه افزایش می دهیم تا کمبودها برطرف شود.
وی گفت: تا سال 92، در استان قم یک هزار و 600 تخت بیمارستانی در بخش های خصوصی، خیریه و دولتی فعال که تقریبا صد درصد آن ها فرسوده بود و در چند سال گذشته با افزایش بیش از 40 درصدی، 800 تخت بیمارستانی مدرن با راه اندازی چند بیمارستان به مجموعه تخت های بیمارستانی قم افزوده شد.
وی افزود: تخت های استانی بر اساس سیاست سال 1404، به ازای هر یک هزار تن، 1.7 تخت پیش بینی شده است و با بیمارستان هایی که در سال آینده به بهره برداری می رسد، این تعداد بر اساس سیاست وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به 2.4 افزایش می یابد.
به گفته ایرانی خواه، بیمارستان 170 تختخوابی شهدا که قرار بود در منطقه نیروگاه به بهره برداری برسد، به دلیل مسائل اعتباری و نیازهای زیرساختی، افتتاح آن به نیمه نخست سال آینده موکول شد.
وی افزود: یک بیمارستان خصوصی قلب نیز توسط آیت الله سید علی سیستانی از مراجع تقلید عراق و با تولیت حجت الاسلام محمدجواد شهرستانی نماینده وی، قرار است در بلوار آیت الله بروجردی قم به بهره برداری برسد.
وی همچنین بیان کرد: استان قم دارای یک بخش سوختگی در بیمارستان فرقانی با 16 تخت می باشد که معمولا درصد اشغال تخت های آن 30 درصد است.
ایرانی خواه افزود: در صورتی که بیماری با درصد سوختگی بالا به این بیمارستان مراجعه کند، به مراکز درمانی تخصصی در استان های تهران و اصفهان اعزام می شود.
وی در ادامه تصریح کرد: شهروندان در صورت داشتن شکایت نسبت به تعرفه در مراکز درمانی می توانند مراتب را با سامانه 190 در میان بگذارند.
وی خاطرنشان کرد: در بخش های تابعه شهرستان قم که حدود90 هزار جمعیت دارند، خدماتی از جمله پزشک عمومی، امکانات دارویی، آزمایشگاهی و درمانی به میزان کافی ارائه می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم افزود: برخی انتظارهایی که مردم بخش های قم دارند با تکالیف قانونی و ابلاغی به دانشگاه علوم پزشکی همخوانی ندارد و مردم این بخش ها برای گرفتن خدمات پزشکان متخصص باید به مراکز درمانی شهر قم مراجعه کنند.
وی گفت: امسال دانشگاه علوم پزشکی قم به شکل منسجم تر و شایسته تری در تمام بخش ها خدمات مربوط به تعطیلات نوروز را به همشهریان و زائران ارائه خواهد داد.

* معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی قم نیز گفت: تمام 10 بیمارستان دولتی و خصوصی استان قم در ایام نوروز به مراجعه کنندگان خدمات ارائه خواهند داد.
محمود پرهام افزود: تعدادی از مراکز آزمایشگاهی و رادیولوژی نیز به صورت شیفتی و یا شبانه روزی در خدمت مردم هستند.
در استان قم 60 آزمایشگاه و 37 مرکز رادیولوژی وجود دارد.

* معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم نیز در ادامه این نشست خبری گفت: طرح تشدید نظارت و بازرسی کارشناسان بهداشت از مراکز توزیع مواد غذایی، هتل ها، رستوران ها، اغذیه فروشی ها و اماکن بین راهی قم از 15 اسفندماه امسال آغاز شده است و تا 15 فروردین ماه سال آینده ادامه دارد.
حسن ایزانلو افزود: در این طرح 55 تن از کارشناسان بهداشت محیط در قالب تیم های چند نفره در طول روز و شب از مراکز توزیع مواد غذایی بازدید می کنند.
به گفته وی، تاکنون از یک هزار و 81 مرکز بازدید به عمل آمده که طی آن 6 مرکز متخلف تعطیل، 72 اخطار صادر شده و 42 متخلف به مراجع قانونی معرفی شده اند.

* همچنین معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: هماهنگی های لازم با شرکت های پخش دارو و تجهیزات پزشکی صورت گرفته و نگرانی برای تامین اقلام مورد نیاز در تعطیلات عید نداریم.
سید محمد میلانی افزود: داروخانه های شبانه روزی در این ایام فعال هستند و سایر داروخانه های روزانه نیز بر اساس ضرورت به صورت کشیک فعالیت خواهند کرد.
به گفته وی، تیم های بازرسی از قسمت های مختلف واحدهای تولیدکننده، عرضه کننده و پخش کننده دارویی به صورت مرتب نظارت و بازدید می کنند و توصیه های غذایی و دارویی نیز در قالب بروشورهایی بین زائران توزیع خواهد شد.

* رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی قم نیز گفت: مرکز اورژانس 115 در طول طرح نوروزی به عنوان دبیرخانه ستاد سلامت نوروزی با کارشناسان رشته های مختلف در همه حیطه ها، آماده خدمت رسانی به زائران و همشهریان است.
محمد شهیدی افزود: پد بیمارستانی جدیدی نیز برای فرود بالگرد اورژانس 115 در بیمارستان امام رضا(ع) مطابق با آخرین استانداردها راه اندازی شده است.
وی اضافه کرد: در تمام بخش های استان که دارای نقاط صعب العبور هستند جایابی هایی صورت گرفته و نقاط عرضی و جغرافیایی مناسب برای فرود بالگرد اورژانس 115 شناسایی شده و هماهنگی های لازم برای این کار صورت گرفته است.
به گفته وی، در آخرین پنجشنبه سال تعدادی آمبولانس در آرامستان های شهر برای ارائه خدمات بیشتر به مردم مستقر می شود.
مرکز اورژانس 115 استان قم دارای 20 پایگاه جاده ای، 19 پایگاه شهری، یک پایگاه هوایی، 60 دستگاه آمبولانس، 10 دستگاه موتورلانس، یک دستگاه اتوبوس آمبولانس و یک فروند بالگرد است.

* معاون توسعه و منابع انسانی دانشگاه علوم پزشکی نیز گفت: این دانشگاه در سال گذشته و امسال بالغ بر 2 هزار نیرو به کار گرفته است که یک هزار تن پرستار بودند و از دستگاه های اشتغالزا محسوب می شویم.
علی اصغر اکرمی افزود: مجوز استخدام 150 نیروی پرستار دیگر را نیز گرفته ایم و امیدواریم با تامین بودجه لازم، در ماه اول سال آینده استخدام شوند.
وی گفت: 2 ساختمان کلینیک ویژه که هر کدام پنج هزار و 600 مترمربع مساحت دارد و جزو ساختمان های خوب کشوری محسوب می شود، در بیمارستان های شهید بهشتی و فرقانی در حال ساخت است.
وی اضافه کرد: این 2 کلینیک در سه ماه نخست سال آینده راه اندازی می شود و 35 پزشک متخصص در حوزه های مختلف به طور همزمان در این کلینیک ها به ارائه خدمت می پردازند.
اکرمی با اشاره به خصوصی سازی برخی خدمات بیمارستانی، بیان کرد: نخستین دستگاه سی تی اسکن و آزمایشگاه در بیمارستان فرقانی به بخش خصوصی واگذار شده است و بخش ام آر آی این بیمارستان نیز به زودی به بخش خصوصی واگذار می شود.
به گفته وی، ساخت 9 خانه بهداشت نیز در مراکز روستایی قم آغاز شده و در سه ماه نخست سال آینده به بهره برداری می رسد.
/2085/ 1175