کد خبر ۶۰۴۱۵ ۴۷۵ بازدید انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۴۹
معاون ميراث فرهنگي اداره‌كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قم:

مشكلات فراواني در بحث مرمت آثار تاریخی وجود دارد

معاون ميراث فرهنگي اداره‌كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قم گفت: مشكلات فراواني در بحث مرمت وجود دارد و اعتبار چندان جوابگو نيست.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛عمار کاووسی؛معاون ميراث فرهنگي اداره‌كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان قم امروز با بیان اینکه 355 اثر تاریخی معنوی، منقول و غیر منقول وجود دارد اظهار کرد: بناهای تاریخی که در معرض آسیب هستند درخواست مرمت آنها سالیانه ارائه می‌شود. اکنون مرمت آب انبار پاسنگان و خانه توکلی در حال انجام است.

وی با بیان اینکه مشکلات فراوانی در بحث مرمت وجود دارد و اعتبار چندان جوابگو نیست ادامه داد: فهرست بهای پایه برای مرمت وجود ندارد بنابراین در آیتم‌های شرح خدمات دچار مشکل می‌شویم. این فهرست بها باید از سوی مرکز تصویب و توسط سازمان مدیریت برنامه‌ریزی ابلاغ شود.

معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: رشته مرمت رشته خاصی است که قابل توجیه نیست بنابراین از آیتم‌های ستاره‌دار است که با توجه به قیمت محلی مشخص کردند.

کاووسی با اشاره به آثاری که در تملک اشخاص است برای کمک به هزینه مرمت باید در آثار ملی میراث فرهنگی ثبت شود گفت: تا میزان 50 درصد می‌توانیم برای مرمت این بناها کمک بلاعوض داشته باشیم بنابراین مردم از ثبت ملک هراس نداشته باشند و مالکیت آنها محفوظ است و کمک‌های مرمتی به آنها ارائه می‌شوند.

وی  به ثبت جهانی آثار تاریخی اشاره کرد و افزود: باید ستاد مرکزی این اقدام را پیگیری کند که بحث کاروانسراها در این حوزه مطرح است و احتمال زیاد کاروانسرای دیرگچین نیز در این مجموعه قرار گیرد.