کد خبر ۶۰۴۳۸ ۱۲۲ بازدید انتشار : ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۳۶

80درصد گندم قم از استانهای دیگر تامین می شود

گزارش ایرنا، بهزاد رادمنش روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: کیفیت گندم این سه استان به تایید معاونت نظارت بر غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اداره کل هماهنگی اقتصادی استانداری قم رسیده است.
وی دربخش دیگری از سخنان خود با رد شایعه های مطرح شده درخصوص ایجاد مشکلات پوستی برای کارگران نانوایی های قم به دلیل استفاده از آرد غیر بهداشتی گفت: حدود 2 یا 3 تن از این کارگران که دارای مشکلات پوستی غیر مرتبط با این موضوع بودند، این ادعا را بیان نمودند، اما این ادعا در هیچ مرکز رسمی کشور اعم از سازمان استاندارد و معاونت نظارت بر غذا و دارو ثابت نشد.
وی افزود: در همه کشورها با توجه به مصرف بالای نان به دلیل اقتصادی ترین ماده غذایی، بر اساس استانداردهای جهانی بهبود دهنده ها و تقویت کننده هایی را به آرد می افزایند.
درحال حاضر 900 نانوایی در سطح استان قم فعالیت می کنند که 603 نانوایی دولتی بوده و از آرد یارانه ای استفاده می کنند و بقیه نانوایی های آزاد پز هستند که تعداد کمی از آن ها بدون مجوز فعالیت دارند.
همچنین در هر ماه 9 هزار تن آرد توسط پنج کارخانه آردسازی در سطح استان توزیع می شود که هفت هزار تن آن به صورت یارانه ای در اختیار نانوایی های دولتی و 2 هزار تن آن به صورت غیر یارانه ای در اختیار نانوایی های آزاد پز قرار می گیرد.
رادمنش دربخش دیگری از سخنان خود با قطعی دانستن نرخ خرید دانه روغنی کلزای این استان گفت: هنوز تصمیمی برای افزایش نرخ گندم در سال جاری اعلام نشده است.
وی افزود: قیمت هر کیلو دانه روغنی کلزا 28 هزار و 665 ریال است که در مقایسه با قیمت 27 هزار و 830 ریال سال گذشته آن افزایش پیدا کرده است.
وی گفت: قیمت هر کیلو گندم معمولی با افت مفید 4 درصد و غیر مفید 2 درصد 13 هزار ریال و قیمت گندم از نوع درون که در استان نداریم، نیز 1300 ریال است.
رادمنش اظهار داشت: قیمت گندم به صورت علی الحساب است و هنوز تصمیمی در خصوص افرایش آن اتخاذ نشده است.
وی برآوردهای مقدماتی انجام شده از سوی جهاد کشاورزی برای خرید گندم و کلزا در سال جاری را به ترتیب بالغ بر 25 هزار و 5 هزار تن ذکر کرد و گفت: با توجه به شرایط آب و هوایی و وقوع بارندگی های بی موقع و بارش شدید تگرگ در اواخر سال گذشته و اوایل امسال، احتمال خرید این حجم گندم ضعیف است.
رادمنش گفت: سال گذشته 24 هزار و 700 تن گندم و 2 هزار 700 تن کلزا را خریداری کردیم.
وی با بیان اینکه سیلوی نگهداری گندم قم ،ظرفیت 108 هزار تن را دارد، افزود: سال گذشته خرید گندم از اوایل خرداد آغاز، و در سال جاری نیز از 10 اردیبهشت کلیه عوامل و امکانات آماده شدند، تا در صورت برداشت زودتر از موعد مقرر، کلیه تمهیدات لازم را اندیشیده باشیم.
7403/ 6133/
انتهای پیام