کد خبر ۶۰۵۴۶ ۸۳ بازدید انتشار : ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۳۸

قم| آیت‌الله حسینی بوشهری: تضمین اروپاییان در برجام باید منافع ملت ایران را تأمین کند

امام‌ جمعه قم با بیان غیرمنتظره نبودن خروج آمریکا از برجام گفت: از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای می‌خواهیم تضمین از اروپاییان را به‌گونه‌ای رقم بزنید که مانند آمریکایی‌ها نباشد که بدون کمترین هزینه‌ای از برجام خارج شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، آیت‌الله سید هاشم حسینی بوشهری ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته مصلی قدس قم با بیان روایتی از امام باقر(ع) در باب توصیه مردم به رعایت تقوای الهی اظهار داشت: امام باقر(ع) در این روایت می‌فرماید که خداوند کسانی را که دارای عمل پاک و شایسته هستند فردای قیامت نجات می‌دهد، این افراد را خداوند متعال مورد اکرام خود قرار داده و از کسانی هم که می‌ترسند آنان را حفظ کرده و نگه می‌دارد.

وی با بیان معیارهای امر به‌ معروف و نهی از منکر گفت: هر آنچه می‌تواند و سبب سلامت اجتماعی می‌شود به‌عنوان معروف شناخته‌ شده و هر آنچه تهدید کننده سلامت اجتماعی است به‌عنوان منکر شناخته می‌شود.

امام‌ جمعه قم بیان کرد: باید کاری کرد که باندهای سودجو در جامعه اسلامی رخت بربندد، تمام کسانی که در این مسیر خدمت می‌کنند، کار آنان مصداق بارز معروف بوده و تمام کسانی که زمینه‌سازی فساد در جامعه می‌کنندکه نتیجه این اقدامات زمینه‌ساز فساد در جامعه است آنان بزرگ‌ترین و بدترین کارها را در جامعه انجام می‌دهند.

حسینی بوشهری با تأکید بر سنگین بودن مسئولیت کارگزاران و مردم در سلامت جامعه خاطرنشان کرد: همه باید تلاش کنیم نه در جامعه فسادی رخ دهد و نه فسادی در جامعه تولید شود، برخی به دنبال از بین بردن زشتی و قبح گناه و فساد در جامعه هستند و هر جا که نگاه می‌کنیم جای پای آنان دیده می‌شود و برعکس عده‌ای جلوی ارزش‌های جامعه را می‌گیرند و وظیفه همگان برخورد با چنین کسانی است.

وی افزود: این دو دسته به دنبال گسترش زشتی و فساد در جامعه هستند، قرآن هم می‌فرماید شیطان کارهای زشت را در جامعه را زیبا نشان می‌دهند، برخی نیز اهل نماز، مسجد، عبادت و روزه نیستند، گاهی کار این افراد اوج می‌گیرد و اگر دین‌داری را می‌بینند که مشغول نماز است نماز را به سخریه می‌گیرند و مورد طعنه و اهانت قرار می‌دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه این گروه تعبیر امر به‌ معروف و نهی از منکر را زشت دانسته و عیب‌جویی می‌کنند، ابراز کرد: برخی می‌گویند در جامعه دینی نمی‌توان امر به‌ معروف و نهی از منکر کرد این ادبیات نگران‌کننده است و جامعه اسلامی نه‌تنها خوشنود نیست بلکه نگران این‌گونه مسائل در جامعه اسلامی است.

حسینی بوشهری با تأکید بر مبادرت انسان به تقوای الهی اظهار داشت: بر اساس روایتی از امام باقر(ع) قبل از اینکه مرگ سراغ انسان می‌آید باید تقوای الهی را رعایت کنند، باید برای روزی که مرگ خواهد آمد توشه برداشت.

وی ضمن تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان گفت: در باب این ماه در تعبیرات معصومین این‌گونه یادشده که ماه مبارک رمضان عید اولیای الهی است، در این‌ باره پیامبر اکرم(ص) فرمودند که درهای آسمان در نخستین شب ماه رمضان به روی بندگان باز شده و تا آخرین شب بسته نمی‌شود.

امام‌ جمعه قم با بیان ویژگی‌های ماه مبارک رمضان ابراز کرد: خداوند در این ماه به انسان فرصت زمانی برای آشتی با خودش را داده است، در این ماه تلاوت قرآن کریم بسیار ارجمند بوده و تلاوت یک آیه در این ماه با ختم قرآن در سایر ماه‌ها برابری می‌کند، بنابراین باید هر چه می‌توانیم در همه ماه‌ها به‌ویژه در این ماه باید قرآن بخوانیم.

حسینی بوشهری گفت: شیطان در قید و بند و زنجیر در این ماه بوده و خداوند زمینه آرامش و آسایش را در این ماه فراهم کرده است، در خطبه شعبانیه نیز بر تکریم بزرگ‌ترها و احترام به کوچک‌ترها و به یاد مردم نیازمند بودن تأکید فراوانی شده است.

وی با اشاره به سالگرد وفات حضرت ابوطالب(ع) گفت: این فرد شخصیت بزرگی است که از پیامبر اکرم(ص) در تمام صحنه‌ها حمایت می‌کند و این شخصیت مدافع پیامبر اکرم(ص) بود و با ایمان از دنیا رفت.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سالروز فتح خرمشهر اظهار داشت: خداوند با ما بود، امداد غیبی الهی به مدد ما شتافت و رزمندگان عزیز خرمشهر را فتح کردند و خدا بود که نصرت داده و عنایت کرد، در خرمشهر حدود 16 هزار نفر کشته شدند و بزرگ‌ترین عملیاتی بود که انجام گرفت.

حسینی بوشهری با اشاره به حوادث مختلفی که در منطقه و دنیای اسلام اتفاق افتاده نخستین مسئله را انتقال سفارت آمریکا به قدس بیان و ادامه داد: 70 سال قبل یک غده سرطانی را در بیت‌المقدس جای گذاری کردند و این روز را روز نکبت نام‌گذاری کردند، چند وقت پیش ترامپ دستور انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس را داد و چند روز پیش این کار را عملیاتی کردند.

وی بیان کرد: روزی که آمریکایی‌ها جشن و سرور برای انتقال سفارت راه انداخته بودند، رژیم صهیونیستی اقدام به کشتار مسلمانان کردند، و درنتیجه در کنار روز نکبت روز خون رخ داد، صهیونیست‌ها می‌خواستند با انتقال پایتخت اسرائیل به قدس یک حادثه تاریخی را رقم بزنند اما رسوا شدند و تنها کشوری که همراهی کرد کشور گواتمالا بود و حتی همدستان آمریکا نیز در این انتقال سفارت با آن‌ها همراهی نکردند و تظاهرات عظیمی در کشورهای مختلف علیه رژیم اشغالگر قدس به راه افتاد.

حسینی بوشهری با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: سالیانی است که آمریکا دشمنی خود را به شکل‌های مختلف ابراز داشته اما اوج دشمنی را از سخنان ترامپ می‌شنویم، اما رهبر فرزانه انقلاب در پاسخ به این اراجیف فرمودند من در پاسخ به این اراجیف به آقای ترامپ می‌گویم شما غلط می‌کنید.

 عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: سؤال این است علت دشمنی و دعوای آمریکا با ما بر سر چیست؟ دعوا بر سر تسلط آمریکا بر ایران اسلامی است، آنان دنبال سیطره مجدد بر ما هستند و همچنین آمریکایی‌ها با هویت انقلابی ما مشکل‌دارند، نظیر آنچه بر سر رضاخان آوردند و یک روز بردند و یا  مانند نامه‌نگاری‌های مخفیانه به مردم منطقه که رهبری انقلاب آن را افشا کردند بوده و می‌گویند آنچه را ما دستور می‌دهیم عمل کنید.

حسینی بوشهری با اشاره به جریان خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: این مسئله خیلی غیرمنتظره نبود، رهبر معظم انقلاب بارها فرمودند باید درباره برجام از اروپاییان و آمریکایی‌ها تضمین بگیرید، مسئولان تیم مذاکره‌کننده آنچه توان داشتند انجام دادند اما نتوانستند.

امام‌جمعه قم افزود: آمریکا با کمال وقاحت برجام را زیر پا گذاشت، مقام معظم رهبری بازهم فرمودند گر چه من به اروپاییان اعتماد ندارم اما باید تضمین محکمی بگیرید، در عین تقدیر و تشکر از زحماتی که تیم مذاکره‌کننده داشتند می‌خواهیم که این زحمات را به‌گونه‌ای رقم بزنید که مانند آمریکایی‌ها نباشد که بدون کمترین هزینه‌ای از برجام خارج شدند، از برجام خارج شوند، از تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای خواهان آنم که اروپاییان تضمین بدهند که منافع ملت ما را حفظ کنند، ما هم می‌خواهیم با دنیا تعامل داشته باشیم و این هم نمونه تعامل با دنیا است.

وی اقدامات جبهه مقاومت در برابر اسرائیل را مورداشاره قرارداد و گفت: این جبهه با شلیک موشک‌هایی اسرائیل را وادار به سکوت مرگ‌بار در منطقه کرد، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در عین دست‌پاچگی دست به دامان روس‌ها شد، و به آنان گفت که اقدامی انجام ندهند ما هم اقدامی نمی‌کنیم و این نشانه عظمت کشورمان است.

امام‌جمعه قم با اشاره به انتخابات پارلمانی عراق و لبنان گفت: انتخابات لبنان شگفتی آفرید، کسانی که دلار خرج کرده بودند تا زمینه برای رأی دادن به آن‌کسانی که می‌خواهند رأی بیاورند را فراهم کنند، دچار شکست سختی شدند، بیش از نیمی از کرسی‌های لبنان متعلق به حزب‌الله لبنان است و این عظمت و عزت گروهی را نشان می‌دهد که در راه خدا حرکت کرده است، در انتخابات عراق هم گر چه هیچ‌ کدام از احزاب نتوانست اکثریتی به دست بیاورد اما بیشترین رأی همسو با جبهه مقاومت خواهد شد.