کد خبر ۶۱۹۲۵ ۶۵۰ بازدید انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۹

پزشکیان: FATF ساختاری نظام مند برای مقابله با فساد مالی است

قم ـ ایرنا ـ نائب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: FATF ساختاری نظام مند برای مقابله با فساد مالی است که در آن حساب و کتاب شفاف می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از ایرنا، مسعود پزشکیان شامگاه سه شنبه در جلسه شورای هماهنگی اصلاح طلبان استان قم در خانه معلم شماره یک این استان افزود: اگر یک ساختار نظارتی پولی و مالی در کشورمان وجود داشت، بیش از 10 هزار میلیارد مفقود نمی شد که همه از آن اظهار بی اطلاعی می کنند و موسسات مالی و اعتباری این بلا را سر مردم نمی آوردند.
وی با بیان این که FATF بحث کاملا تخصصی است که باید کارشناسان متخصص در رابطه با آن سخن بگویند، اظهار داشت: متاسفانه برخی در کوچه و خیابان از مردم درباره FATF مصاحبه می کنند، حتی کسانی که در تلفظ آن مشکل دارند، درباره آن نظر می دهند، یک عده هم خیال می کنند که در همه زمینه ها می توانند نظر بدهند.
نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی با بیان این که FATF از زمان تولد پول تا خاک شدن آن را معلوم و مشخص می کند، خاطرنشان کرد: دولت های نهم و دهم بیش از 750میلیارد دلار از نفت و فرآورده های آن درآمد کسب کردند که با آن می شود همه چیز را در کشور دگرگون کرد، اما امروز نمی دانیم سرنوشت این همه پول چه شده است.
گروه اقدام مالی (Financial Action Task Force) یا همان FATF در سال 1989 میلادی از سوی کشورهای گروه 7 شکل گرفت و یک گروه بین دولتی است که هدف توسعه و پیشرفت واکنش بین المللی نسبت به پولشویی را دنبال می کند.
گروه بین المللی اقدام مالی (FATF) تیر ماه سال 95 و به دنبال اجرای برجام و نیز برخی اقدام های ایران در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم، نام ایران را از فهرست کشورهایی که لازم است علیه آنها اقدام های متقابل اتخاذ شود برای مدت یک سال تعلیق کرد.
وی با بیان این که برای گفتن حق و حقیقت باید همه زنجیرهای وابستگی به دنیا را پاره کنیم، مهمترین رسالت انبیاء را برپایی قسط و عدالت دانست و گفت: امروز در جامعه ما حق گویی کار ساده ای نیست و بسیاری از افراد نگران پست و جایگاه خود هستند و متاسفانه در کشورمان فاصله زیادی از عدالت گرفته ایم.
پزشکیان با تاکید بر این که امروز بیش از هر زمان دیگری به وحدت و انسجام در جامعه نیازمندیم تا در برابر زیاده خواهی و قلدری آمریکایی ها ایستادگی کنیم، گفت: باید روحیه و فرهنگ جهادی هشت سال دفاع مقدس در جامعه گسترش یابد، در جنگ تحمیلی رزمندگان و جهادگران برای گرفتن حقوق شرم داشتند، اما امروز 75 میلیون نفر در کشورمان اعلام می کنند که به 40 هزار تومان یارانه نیازمندند.
وی در پایان تصریح کرد: باید گره ها و عقده ها را از جامعه باز کرد تا بتوانیم در برابر مستکبران غربی ایستادگی کنیم و از هرآنچه موجب تفرقه و دو دستگی در کشورمان می شود به شدت پرهیز کنیم، حتی اگر مجبور باشیم در جایی کوتاه بیاییم.
8146 / 1200