کد خبر ۶۲۶۷۴ ۴۳۳ بازدید انتشار : ۹ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۱۱
حواشی حضور معاون شهردار قم در جام جهانی روسیه؛

فرصت سوزی سازمان فرهنگی شهرداری در ایام جام جهانی/ رسیدگی به امور فرهنگی شهرداری قم از روسیه!

در حاليکه حداقل انتظار از سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری اين بود که حمله به يمن در سايه جام جهانی در بيلبوردهای شهری به تصوير درآيد، مديرعامل اين سازمان عليرغم تاکيد رهبرانقلاب بر پرهيز از سفرهای خارجی، به روسيه سفر کرد.

پایگاه اطلاع‌رسانی خبـــرقــم (قـم‌نـا)، حضور مديرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم در روسیه به همراه تنی چند از دوستان و همکاران سابق او در تهران، که البته با هزینه شخصی و بدون ماموریت سازمانی مجید رفیعی انجام پذیرفت، در شرایطی است که رهبر معظم انقلاب بر پرهيز از سفرهای خارجی غیر ضروری تاکید داشتند،

 حواشی سفر مجید رفیعی به روسیه برای تماشای مسابقات جام جهانی علاوه بر شبکه های اجتماعی، در رسانه های استانی انقاداتی را به مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم به دنبال داشت.

به همین بهانه خبرگزاری آریا مطلبی انتقادی را به قلم محمدرضا قربان زاده منتشر کرده که اصلی ترین بخش آن را می توان بی برنامگی سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم برای استفاده از ظرفيت جام جهانی دانست.

با توجه به اهمیت مقوله فرهنگ و ضرورت نقد منصفانه و غیرمغرضانه دستگاه‌ها و نهادهای فرهنگی و عملکرد مسئولان آنها، پایگاه اطلاع‌رسانی خبـــرقــم (قـم‌نـا)، بر خود وظیفه می‌داند ضمن حفظ حریم‌های اخلاقی و در عین تکریم از خدمات مثبت مسئولان و دستگاه های‌فرهنگی و اجرائی استان قم، بنا به خواست آحاد مردم و مطالبه رهبرانقلاب مسئولان و دستگاه های تحت امرشان را به بوته نقد بکشاند.

 

....

 

جام جهانی فوتبال شايد بزرگترين رويداد ورزشی جهان باشد که هر چهار سال يکبار برگزار می‌شود و امسال نيز با توجه به حضور تيم ملي فوتبال جمهوری اسلامی ايران در اين رقابت ها، شور و حال عجيبي در ميان مردم در اين خصوص شکل گرفته است.

در بسياری از شهرها تلاش شده است تا در اين روزها که تب و تاب جام جهانی همه جا را فرا گرفته با ابتكار جديد از اين ظرفيت برای فرهنگ سازی استفاده شود که از رسانه ای ترين اين فعاليت ها می‌توان به بيلبورد ميدان وليعصر(عج) و فعاليت گروه های نمايشی با پوشيدن لباس داوران فوتبال در متروهای تهران برای فرهنگ سازی استفاده صحيح از مترو اشاره کرد.



بی برنامگی برای استفاده از ظرفيت جام جهانی


در حاليکه حداقل انتظار اين بود که در بيلبوردهای شهری قم، حمله به مردم مظلوم يمن در سايه جام جهانی و سکوت کشورهای مدعی دفاع از حقوق بشر به تصوير کشيده شود اما براساس مشاهدات سطح شهر به نظر می رسد که شهرداری قم هيچ برنامه ای را براي استفاده از اين شور و حال ايجاد شده نداشته است. 

جالب اينکه "مجيد رفيعي" مديرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم در همين ايام به روسيه سفر کرده، اقدامی که اگرچه در سکوت کامل خبری و حتی با هزينه شخصی صورت گرفته باشد اما با توجه به کاستی در استفاده از ظرفيت جام جهانی براي اقدامات فرهنگی بسيار حائز اهميت است و برخی از هنرمندان استان را نيز نگران کرده است.

اقدامات اين مدير فرهنگی شهرداری قم در بهمن ماه سال گذشته نيز موجی از اعتراضات گسترده هنرمندان قمی را به راه انداخته بود و هنرمندان قمی در آن ايام با نوشتن طوماری معتقد بودند که رييس سازمان فرهنگی هنری شهرداری قم به جای حمايت از هنرمندان بومی، چتر حمايتی خود را با بودجه شهر قم بر سر دوستان و همشهريان خود باز کرده و عقد قرارداد با "تهرانی‌ها" تحت عنوان برگزاري پروژۀ "از خودمان شروع کنيم" آنقدر برايشان سنگين بود که آن را اقدامی "بسيار تاسف انگيز و قابل تامل" ناميده و در خصوص شکايت به "قوه قضاييه" هشدار داده بودند.


تبيين نگاه فرهنگی شهردار در ايام سفر به روسيه!

از ديگر نکات مهم در خصوص سفر "مديرعامل سازمان فرهنگي ورزشی شهرداری قم" اينکه در همين ايام، اخباری از وی بر روی پرتال شهرداری قم منتشر و در اختيار رسانه ها قرارداده شده است که در يکی از آن ها "رفيعی" به تبيين نگاه "شهردار قم" به فعاليت‌های فرهنگی و اجتماعی پرداخته است.

اين سفر همچنين در حالي صورت پذيرفته است که رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه‌اي (مد ظله العالي) در خطبه های نماز عيد سعيد فطر فرمودند: «کسانی که عادت کرده‌اند به سفرهای خارج بروند، اين عادت را رها کنند، ترک کنند. رفتن به سفرهای خارجيِ تفريحی، به کشورهای گوناگون -البتّه غير از سفرهايی زيارتی به عتبات يا به حج، اين مورد نظر نيست؛ آن اين‌قدر خرج و هزينه‌ای هم بر دوش کشور نمي‌گذارد، دارای برکاتی هم هست- سفرهای تفريحی، سفرهای زائد با بهانه‌های گوناگون را کنار بگذارند».


ضرورت پاسخگويی به مردم قم 

حال، با توجه به مطالب فوق اين سوال بوجود می آيد که انگيزه سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری قم از انتشار چنين اخباری از مدير عامل اين سازمان آنهم در ايامی که در کشور حضور نداشته چيست و آيا اين اخبار با هدف سرگرم کردن مردم و هنرمندان براي پنهان ماندن عدم حضور وی در محل کار صورت پذيرفته است؟ و سوال مهم تر اينکه با توجه به تاکيدات مقام معظم رهبری(مد ظله العالی) در خصوص پرهيز از سفرهای خارجی با هر بهانه ای، اين مدير فرهنگی و شهردار قم که او را منصوب کرده است و حتي شورای شهر قم چه پاسخی به مردم شهر ولايتمدار قم در ارتباط با اين سفر دارند؟

 

*حسن رضایی