کد خبر ۶۳۲۸۵ ۹۰ بازدید انتشار : ۲۶ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۵
اولین روز از همایش تعالی اساتید بسیجی حوزه‌ها؛

آیت الله نوری همدانی: اساتید بسیجی در صدر جبهه مبارزه علیه دشمن قرار دارند/ سردار غیب پرور: جمهوری اسلامی هیچ‌گونه مماشاتی با مفسدان اقتصادی ندارد

همایش تعالی اساتید بسیجی حوزه‌های علمیه خراسان رضوی، قم، تهران و اصفهان در مشهد برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، صبح امروز همایش تعالی اساتید بسیجی حوزه‌های علمیه خراسان رضوی، قم، تهران و اصفهان با حضور آیت الله نوری همدانی، آیت الله علم الهدی، سردار غیب پرور و رئیس دانشگاه جامع امام حسین(ع) در مجتمع فرهنگی آموزشی امامت مشهد شروع به کار کرد و این نخستین دوره مشترک تعالی اساتید و نخبگان بسیجی حوزه های علمیه تا 28 تیرماه در مشهد ادامه دارد.

پس از گذشت چهل سال، انقلاب در میانه راه است

 

در ابتدای این مراسم آیت‌الله علم الهدی اظهار کرد: این دوره توفیقی است که نصیب علمای ما شده است و امیدواریم در دوره تعالی اساتید بسیجی حوزه‌های علمیه بیش‌ترین کمال استفاده را ببرید.

 

وی افزود: اکنون که در محضر آیت‌الله نوری همدانی هستیم، این شخصیت بزرگوار یک راهبرنده و راهگشای حوزه علمیه قم در مقطع مهم انقلاب اسلامی هستند اما آنچه بر همه روشن است موضوعیت خاص رهنمودهای ارزشمند ایشان طی انقلاب است.

 

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با اشاره به شخصیت سازنده آیت‌الله نوری همدانی، گفت: منظر اول شخصیت مرجعیت و انقلابی وی در عصر حاضر دارای جنبه حجیت است و جهت دوم تجربه بسیار با عظمت و با اهمیتی که مخصوص ایشان است در طول انقلاب به‌عنوان استاد برجسته حوزه علمیه قم بودند.

وی ادامه داد: روزی که امام خمینی در تبعید و جدایی از حوزه علمیه قم بودند و انقلاب مسیر مبارزه‌اش را ادامه می‌داد، ایشان به‌عنوان استاد برجسته حوزه علمیه قم مورد رجوع طلاب بودند.

 

علم الهدی با اشاره به مسیر حرکت انقلاب اسلامی، بیان کرد: جریان انقلاب در ابتدا هم منحصر در مبارزه بود و هم‌محور انقلاب مبارزه بود، در طی این چهل‌ساله بعد از انقلاب اسلامی آنچه به آن رسیده‌ایم این است که در میانه راه هستیم.

وی با اشاره به فرمایش رهبر انقلاب در خصوص اینکه انقلاب به پایان راه نرسیده است، عنوان کرد: آنچه امروز باوجوداین جریانات و حوادث درک می‌شود مثل آن روزی از انقلاب است که علمایی مانند آیت‌الله نوری همدانی خط انقلاب را هدایت می‌کردند و امروز نیز باید تمام علما این مسیر را ادامه دهند.

اساتید بسیجی در صدر جبهه مبارزه علیه دشمن قرار دارند

 

آیت‌الله حسین نوری‌همدانی در ادامه این مراسم اظهار داشت: معارف فقهی اسلامی به 10 دسته تقسیم می‌شود، نخستین آن معارف اعتقادی و ایمانی بوده که باید با استدلال و دلیل ثابت شود.

وی افزود: در مورد دسته نخست افراد هر تردیدی داشته باشند باید با دلیل و برهان مجهز باشیم تا وی را به یقین برسانیم، پس از آن معارف عبادی حائز اهمیت هستند، به عبارتی عادت رابطه انسان با خداوند متعال را تحکیم می‌کند، سومین دسته مذکور نیز معارف فقهی اخلاقی است، مسئله اخلاق در هدایت و سازندگی انسان‌ها بسیار اثرگذار است.

آیت‌الله نوری‌همدانی ادامه داد: معارف اقتصادی در دسته بعدی قرار دارند، اقتصاد بسیار حائز اهمیت شمرده می‌شود و باید مدیریت صحیحی بر آن صورت گیرد تا فقر و ظلم از میان برود، در واقع باید در این امر تخصص و مهارت داشته باشیم، باید مسئله بانک‌ها برای شما فقها مهم باشد.

وی خاطر نشان کرد: معارف فقهی مدنی نیز از اهمیت بالایی برخوردار است، رساله حقوق امام سجاد (ع) راه و کیفیت معاشرت را به ما نشان داده و حقوقی را معین کرده است، دسته بعدی، موارد فقهی سیاسی است، اسلام با سیاست توام است، سیاست یعنی مدیریت جامعه، قرآن جلوه سیاسی زیادی دارد.

آیت‌الله نوری‌همدانی با اشاره به معارف فرهنگی به عنوان معارف دسته هفتم اظهار داشت‌: آیت‌الله علامه طباطبایی در تفسیر المیزان می‌گوید در قرآن 300 آیه مردم را به رشد فرهنگی‌، سیاسی‌، اسلامی دعوت می‌کند. فرهنگ شیعه فرهنگی غنی و خاصی است ما نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه داریم. ما معتقدیم بدون ولایت هیچ عملی قبول نیست. 

وی با اشاره به معارف حکومتی عنوان کرد‌: حکومت گرداننده امور است و اسلام توجه ویژه‌ای به این امر دارد و می‌گوید حکومت باید حکومت صالح باشد و این حکومت دارای شرایطی است. مسئله ولایت‌فقیه از خصوصیات مهم و ویژه حکومت اسلامی است و از الفبای اسلام است.

مرجع عالقدر شیعه با اشاره به مسائل قضائی اسلامی  و معارف جهادی و امر به معروف و نهی از منکر افزود: جهاد سه شکل است نخستین شکل جهاد دعوت کفار به اسلام با شرایط خاص آن و جهاد به‌معنای دفاع و سوم، جهاد جلوگیری از فساد و قتال  است. آمریکا، اسرائیل و ایادی آنها تمام عزم خود را جزم کردند برای کوبیدن و نابودی اسلام، انقلاب اسلامی امروز که انعکاس اسلام صدر اسلام است دشمن‌های زیادی دارد. مقام معظم رهبری می‌فرمایند انقلابی باشید و انقلابی بمانید و این مهم در حوزه‌های ما دو چندان اهمیت دارد. امروز مسیر ما بسیار روشن و اساتید بسیجی ما، در صدر جبهه مبارزه علیه دشمن قرار دارند.

 

آمریکایی‌ها می‌خواهند مقاومت و ایستادگی را از ما بگیرند/ جمهوری اسلامی هیچ‌گونه مماشاتی با مفسدان اقتصادی ندارد

 

سردار غلامحسین غیب پرور ظهر امروز در همایش تعالی بسیج اساتید و طلاب  که در مجتمع فرهنگی ولایت مشهد برگزار شد با اشاره به نقش علمای دین در انقلاب اظهار کرد: علمای دینی همواره در خط مقدم انقلاب اسلامی بوده و باید دستاوردهای انقلاب را با مردم در میان بگذارند، وقتی می‌گوییم باید انقلابی عمل کنیم یک فقره از بیان حقانیت نظام است.

 

وی افزود: ترامپ دیروز اقرار کرده بود که ما از اغتشاشات داخل ایران حمایت می‌کنیم و این یعنی یک امپراتوری خبری تبلیغی بزرگ در دنیا علیه ایران ایجاد شده است.

فرمانده سازمان بسیج مستضعفین با تأکید بر اینکه افق آینده انقلاب اسلامی یک افق روشن و شفاف است زیرا این وعده الهی است، گفت: قرآن در ادامه می‌فرماید در این راه نباید ترس و واهمه به خود راه دهیم زیرا ما چهل سال است که در این مسیر در حال مبارزه‌ای با پیش‌قراولی علما هستیم.

وی ادامه داد: شرط مقابله با دشمن و موفقیت در این راه نیز ایمان به راهی است که در آن قدم گذاشته‌ایم، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس یک نمونه کوچکی از محرم 61 هجری قمری است و شهدای ما شاگردان حقیقی امام حسین(ع) بودند و اکنون وظیفه ما ادامه این راه است.

 

سردار غیب پرور با تأکید بر اینکه ما از برخی مسائل داخل نیز دلخور و ناراحت هستیم، بیان کرد: برخی از مشکلاتی که در داخل کشور برای ما مسئله ایجاد کرده است و مردم ناراضی‌اند باید حل شود؛ اینکه می‌گوییم تا پای جان پای انقلاب هستیم هم به معنی تائید همه سیاست‌های مدیران کشور نیست.

 

وی تصریح کرد: هدف اصلی دشمن کوتاه آمدن و دست کشیدن مردم مسلمان ایران از دین است و آن‌ها نیز از باطل خود دست نخواهند برداشت، باطل کنونی آن‌ها نیز در حال حاضر حمله‌های اقتصادی است.

 

رئیس سازمان بسیج با اشاره به احتکار و ماجرای طلا و سکه و ارز، تأکید کرد: در برخورد با مفاسد اقتصادی باید چهره قدرتمند نظام نشان داده شود و مردم بدانند که جمهوری اسلامی هیچ‌گونه مماشاتی با مفسدین اقتصادی نداشته و نخواهد داشت.

 

وی با اشاره به اتفاقات اخیر که توسط منافقین در برخی از شهرهای کوچک اتفاق افتاد، بیان کرد: شهری مانند کازرون که 1000 شهید به انقلاب هدیه کرده است و پیش از انقلاب نیز جزو یازده شهر حکومت‌نظامی شاه بود منافقین به آن نفوذ کرده‌اند تا سو استفاده کرده و مردم ولایت مدار این خطه را تحریک کنند.

 

سردارغیب پرور در پایان دو مهم را جزو وظایف نیروهای انقلاب برشمرد و گفت: استقامت و توکل در راه آرمان‌های انقلاب شاه‌کلید پیروزی است و آمریکایی‌ها می‌خواهند مقاومت و ایستادگی را از ما بگیرند و ما باید روی این نکته اصرار کنیم تا پیروز شویم.

 

وظیفه حوزه و دانشگاه حرکت به سمت تحقق تمدن نوین اسلامی است

 

در ادامه این مراسم سردار محمدرضا حسنی آهنگر با اشاره به اهمیت نقش اساتید حوزه علمیه و دانشگاه، اظهار کرد: حضرت آقا همواره از حوزه و دانشگاه طلب ایجاد تمدن نوین اسلامی را داشته اند و دانشگاه امام حسین (ع) در راه انجام این مهم تلاش کرده است.

 

وی افزود: هدف انقلاب اسلامی از منظر امام خمینی (ره) عدم سکون انقلاب در ایران بوده و امام انقلاب را نقطه شروع ظهور حضرت ولی عصر (ع) می دانند و معتقدند این علم باید به ایشان برسد.

 

رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) با اشاره به اینکه هم اکنون مقام معظم رهبری نیز مسیر امام خمینی (ره) را در حال پیشروی هستند، گفت: رهبر انقلاب هدف انقلاب را ایجاد تمدن نوین اسلامی بیان می کنند و در این مسیر حوزه علمیه نقش اصلی را دارد و روحانیون و دانشگاهیان در میدان اصلی هستند.

 

وی افزود: رهبری بعد از علما این مطالبه را از دانشگاهیان و روسای دانشگاه ها مطالبه کردند و ایجاد یک مسیر مناسب برای تبیین معارف دینی را خواستار شدند تا در بستر این جامعه، اقتصاد، علم و دین پویا باشد.

 

حسنی آهنگر با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی در منطقه به عنوان یک الگو قلمداد می شود، بیان کرد: ما خواه و ناخواه باید برای کشورهای اسلامی الگوی مبارزه بدهیم زیرا کشورهای اسلامی از ما این مدل را می خواهند و این همان تمدن نوین اسلامی است.

 

وی تصریح کرد: رهبر انقلاب یک مسیر 20 ساله را برای برتری جمهوری اسلامی در نطقه ترسیم کرده اند که الحمدالله تا حدودی به آن رسیده ایم و یک مسیر 50 ساله نیز برای برای برتری جهانی پیش رو خواهیم داشت.

 

رئیس دانشگاه جامع امام حسین (ع) با اشاره به نیازهای تمدن نوین اسلامی، عنوان کرد: مدیران و فرماندهای انقلابی، فکرهای کارآمد برای علم و فناوری که خروجی های حوزه  دانشگاه هستند نیازهای امروز جامعه برای تحقق مراحل پنج گانه انقلاب هستند.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه حوزه و دانشگاه آن طور ک باید مطابق میل و خواسته رهبری عمل کند رفتار نکرده است اما اید تلاش کنیم تا دانشگاه و حوزه هایی مطابق خواسته رهبری تهیه کنیم.