کد خبر ۶۳۲۹۵ ۲۳۴ بازدید انتشار : ۲۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۵:۱۳
کدام شهر، کدام دانشگاه؟

سرریز دانشگاه‌های بزرگ تهران در دانشگاه صنعتی قم پذیرش می‌شوند/ دانشگاهی در حال توسعه با سه دانشکده و ۱۱ رشته تحصیلی

دانشگاه صنعتی قم با هدف تربیت و تامین بخشی از نیرو‌های متخصص مورد نیاز استان قم و کشور، در سال ۱۳۸۷ در دو رشته مهندسی صنایع و کامپیوتر تاسیس شد و اکنون دانشگاهی در حال توسعه با سه دانشکده و ۱۱ رشته تحصیلی است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو-کیانوش رضایی،* داوطلبان کنکوری که اکنون در فکر انتخاب شهر و رشته برای تحصیل در مقطعی جدیدتر از زندگی خود هستند، نباید و نمی‌توانند خود را از تحصیل در شهر‌های دیگر محروم کنند؛ اما حتما برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی زندگی در شهری جدید، باید دقت بیشتری در انتخاب داشته باشند. دانش آموزان دیروز و دانشجویان فردا برای کاهش این آسیب‌ها، نیازمند شناختی ولو اجمالی از دانشگاه‌های شهر‌های مختلف کشورمان هستند. خبرگزاری دانشجو در سلسله گزارش‌های کدام شهر، کدام دانشگاه بدنبال معرفی دانشگاه‌های مهم و برجسته کشورمان است.   دانشگاه صنعتی قم
دانشگاه صنعتی قم با تعداد ۱۷۹۱ دانشجو و با هدف تربیت و تامین بخشی از نیرو‌های متخصص مورد نیاز استان قم و کشور، در سال ۱۳۸۷ در دو رشته مهندسی صنایع و کامپیوتر به آدرس قم- بلوار شهید خداکرم (جاده قدیم تهران) تاسیس شد.
هم اینک این دانشگاه به عنوان دانشگاهی در حال توسعه با سه دانشکده فنی و مهندسی، برق و کامپیوتر و علوم پایه در ۱۱ رشته در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در حال فعالیت است.   ؟؟؟؟؟؟
دانشگاه صنعتی قم اهدافی را برای خود متصور شده که تربیت دانشجو در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، انجام تحقیقات بنیادی (Basic Research)، انجام تحقیقات امکان پذیری (Research Feasibility)، همکاری با پژوهشکده‌ها در تربیت دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی را می‌توان از جمله اهداف این دانشگاه برشمرد.
از جمله رشته‌های دانشکده‌های دانشگاه صنعتی قم می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:
دانشکده فنی و مهندسی: مهندسی مکانیک، مهندسی صنایع، مهندسی پلیمر و مهندسی عمران
دانشکده برق و کامپیوتر: مهندسی برق (قدرت، کنترل و مخابرات)، مهندسی کامپیوتر (سخت افزار و نرم افزار)
دانشکده علوم پایه: مهندسی انرژی، مهندسی فیزیک، ریاضی و دروس عمومی
معرفی دانشکده‌ها
دانشکده برق و کامپیوتر:
همزمان با تاسیس دانشگاه صنعتی قم در سال ۱۳۸۷، در رشته کارشناسی مهندسی کامپیوتر- نرم افزار دانشجو جذب گردید. در سال‌های ۱۳۸۸ و ۱۳۸۹ به ترتیب رشته‌های کارشناسی مهندسی برق -مخابرات و مهندسی برق- کنترل راه‌اندازی شد.
در سال ۱۳۹۰ همزمان با جذب دانشجو در رشته‌های کارشناسی مهندسی برق- قدرت و کارشناسی مهندسی کامپیوتر- سخت افزار، دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر تاسیس گردید و در حال حاضر دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر با ۱۵ عضو هیئت علمی و دارای بیش از ۹۰۰ دانشجو مشغول به فعالیت است.
گروه مهندسی قدرت دانشگاه صنعتی قم با هدف پژوهش و آموزش در زمینه‌های مختلف شروع به فعالیت نموده است و در حال حاضر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی سیستم‌های قدرت و کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک قدرت و ماشین‌های الکتریکی دانشجو می‌پذیرد.

مهندسی مخابرات یکی از گرایش‌های مهندسی برق است که وظیفه ارسال، دریافت و پردازش اطلاعات اعم از داده ها، تصاویر و صوت و ... را به عهده دارد. سابقه این رشته مهندسی به حدود ۱۵۰ سال قبل و اختراع تلگراف و تلفن بر می‌گردد. اما به صورت امروزی‌تر مخابرات مدرن با مطرح کردن نظریه اطلاعات و مفهوم ظرفیت یک کانال مخابراتی پا به عرصه وجود گذاشت.
در حال حاضر دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر با ۱۵ عضو هیئت علمی و دارای بیش از ۹۰۰ دانشجو مشغول به فعالیت می‌باشد
گروه مهندسی مخابرات دانشگاه صنعتی قم در حال حاضر در مقطع کارشناسی وکارشناسی ارشد مهندسی مخابرات سیستم و کارشناسی ارشد مهندسی مدار‌های مجتمع الکترونیک و کارشناسی ارشد مهندسی مخابرات میدان امواج دانشجو می‌پذیرد.

گروه مهندسی کنترل دانشگاه صنعتی قم با هدف پژوهش و آموزش در حال حاضر در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی کنترل دانشجو می‌پذیرد.

رشته مهندسی کامپیوتر در مقطع کارشناسی دارای دو گرایش سخت افزار و نرم افزار است و هدف از گرایش نرم افزار کامپیوتر، آموزش و پژوهش در زمینه زبان‌های مختلف برنامه نویسی، سیستم‌های عامل مختلف و طراحی انواع الگوریتم‌ها می‌باشد.

فارغ التحصیلان این مقطع، قابلیت‌ها و توانایی‌های زیادی دارند و چنانچه در مسیر مناسب هدایت شوند، قادر خواهند بود مشکلات زیادی را حل کنند.   ؟؟؟؟؟؟
دانشکده فنی و مهندسی:
دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه صنعتی قم در سال ۱۳۸۷ همزمان با تاسیس دانشگاه شروع به فعالیت کرده است. این دانشکده هم اکنون دربرگیرنده گروه‌های آموزشی مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک و مهندسی پلیمربوده و بیش از ۱۰۰۰ دانشجو و ۲۳ عضو هیات علمی تمام وقت در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دانشکده فنی و مهندسی مشغول به فعالیت هستند
حضور ۲۳ هیات علمی تمام وقت در دانشکده و تاسیس کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های آموزشی رشته‌های فنی و مهندسی موجود، این دانشکده را به یکی از مراکز پژوهش، نوآوری و تربیت نیروی متخصص تبدیل کرده است.  
گروه آموزشی مهندسی مکانیک:
گروه مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی قم فعالیت خود را از مهرماه سال ۱۳۸۹ با جذب ۵۹ دانشجو در مقطع کارشناسی آغاز نمود. در سال ۱۳۹۲ در سطح کارشناسی ارشد مکانیک- طراحی کاربردی اقدام به پذیرش دانشجو کرد.

این گروه رشد نسبتا بالایی در فعالیت‌های پژوهشی اساتید و افزایش چشمگیری در حجم قرارداد‌ها با صنایع و مراکز علمی و پژوهشی و همچنین تشکیل هسته‌ها و گروه‌های علمی- دانشجویی و حمایت علمی همایش‌های ملی و بین المللی را به دوش کشیده است طوریکه درحال حاضر به منظور ارتقاء کمی گروه، حدود ۳۰۰ دانشجو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد جذب و مشغول به تحصیل هستند.  
گروه آموزشی مهندسی صنایع:
این رشته بر پایه دانش تخصصی در علوم ریاضی، طبیعی، اجتماعی و نیز قوانین و روش های تجزیه و تحلیل مهندسی و طراحی بنا شده تا به کمک آن‌ها به ارزیابی نتایج حاصل از سیستم‌های یکپارچه بپردازد. گروه مهندسی صنایع دانشکده فنی و مهندسی در سال ۱۳۸۷ با جذب ۳۸ دانشجو کار خود را آغاز کرد.

گروه آموزشی مهندسی پلیمر:
با توجه به اینکه کشور ما نیز از جمله کشور‌هایی است که در زمینه کشاورزی و منابع نفتی (صنایع شیمیایی) از استعداد بالقوه مناسبی برخوردار است و مواد پلیمری نیز در دو زمینه فوق نقش کلیدی دارند، از حدود ۲۵ سال پیش مهندسی پلیمر در ایران مورد توجه قرار گرفت. گروه صنایع پلیمر دانشگاه صنعتی قم فعالیت خود را از سال ۱۳۹۰ با جذب ۳۹ دانشجو در مقطع کارشناسی آغاز نموده است.

گروه آموزشی مهندسی عمران:
هدف از این رشته تربیت نیرو‌های متخصصی است که بتوانند در پروژه‌های مختلف عمرانی در زمینه‌های ساختمانی، راه‌سازی، پل‌سازی، سازه‌ها و بنا‌های آبی، جمع‌آوری و دفع فاضلاب و … مسئولیت طرح، محاسبه، اجرا و نظارت بر اجرا را بر عهده گیرند. گروه مهندسی عمران دانشگاه صنعتی قم در سال ۱۳۸۸ با پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی فعالیت خود را آغاز نموده است.  
دانشکده علوم پایه:
در سال ۱۳۸۷ همزمان با تاسیس دانشگاه، با هدف تربیت و تامین بخشی از نیرو‌های متخصص مورد نیاز استان و کشور در سطوح بالای علمی فعالیت خود را آغاز کرده است. دانشکده علوم پایه در حال حاضر دارای رشته‌های مهندسی انرژی، ریاضی کاربردی و فیزیک مهندسی است و بیش از ۲۵۰ دانشجو در آن مشغول به تحصیلند. این دانشکده با دارا بودن ۱۶ عضو هیأت علمی تمام وقت و همچنین با دارا بودن تجهیزات مناسب آزمایشگاهی نقش به سزایی در پژوهش و آموزش نیرو‌های متخصص استان و کشور دارد.   ؟؟؟؟؟؟
رشته مهندسی انرژی (Energy Engineering):
سیستم‌های انرژی:
در این زمینه پژوهشی، دانشجویان با فراگیری تکنیک‌های شبیه‌سازی سیستم‌های ترکیبی (چرخه تولید، توزیع و مصرف انرژی) مانند سیستم‌های ترکیبی تولید حرارت و قدرت یا تولید همزمان و ... با هدف ارزیابی جایگاه حامل‌های انرژی، گامی تخصصی در جهت بررسی سیستم‌ها از دیدگاه مهندسی انرژی برمی‌دارند.

فناوری‌های انرژی:
در این زمینه پژوهشی، روش‌های مختلف طراحی مفهومی سیستم‌های تبدیل انرژی پیشرفته، سیستم‌های تولید هم زمان برق و حرارت و برودت و همچنین قابلیت انواع سیستم‌های انرژی‌های تجدید پذیر با کمک ابزار‌های تحلیلی متفاوت نظیر مدل‌های برنامه ریزی ریاضی، مدل سازی دینامیک سیالات محاسباتی و انجام آزمایش‌های تجربی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

همچنین دانش آموختگان این گرایش می‌توانند با شناخت انواع فناوری‌های پیشرفته انرژی و قابلیت‌های منابع انرژی تجدید پذیر در کشور علاوه بر توسعه دانش فنی در این زمینه، تدوین برنامه‌های گسترش استفاده از فناوری‌های نوین (نقشه راه یا سند‌های راه بردی) در کشور را نیز بر عهده گیرند.
دانشکده علوم پایه ۱۶ عضو هیأت علمی تمام وقت و ۲۵۰ دانشجو را دارا می‌باشد
انرژی و محیط زیست:
در این زمینه نیز ارتباط متقابل انرژی و محیط زیست به کمک ابزار‌های تحلیلی نظیر معادلات دینامیک سیالات، معادلات انتقال جرم و حرارت با در نظر گرفتن تاثیر مسائل اقتصادی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت. دانشجویان می‌توانند با مطالعه و بررسی روش‌های بازیافت انرژی از ضایعات و پسماند‌ها با توجه به مسایل زیست محیطی در حفظ و حراست از محیط زیست و کاهش آلودگی‌های زیست محیطی نقش مهمی ایفا کنند.  
معرفی گروه ریاضی:
گروه ریاضی هم اکنون با دارا بودن ۵ عضو هیأت علمی در مقطع کارشناسی ارشد در رشته ریاضی کاربردی گرایش آنالیز عددی اقدام به پذیرش دانشجو می‌نماید.
رشته فیزیک مهندسی:
هدف از این رشته آماده سازی فارغ التحصیلانی است که علاوه بر دانستن فیزیک و مباحث پیشرفته آن با کاربرد‌های فیزیک نیز آشنا بوده و توانایی مهندسی و ارایه طرح‌های صنعتی در زمینه فیزیک جدید را داشته باشند. انتظار می‌رود فارغ التحصیلان این رشته ایده‌هایی برای ارایه یا اجرای طرح‌های صنعتی در زمینه‌های زیر را داشته باشند:سه گرایش حالت جامد، پلاسما، لیزر و اپتیک.     نرگس دلاوری، مدیر روابط عمومی دانشگاه صنعتی قم در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو در خصوص وضعیت خوابگاه این دانشگاه می گوید: دانشگاه صنعتی قم دارای مالکیت خوابگاهی نبوده و برای دانشجویان خود خوابگاه اجاره کرده که بخشی از هزینه آن را دانشجو و بخشی را دانشگاه پیرداخت می‌کند.   ؟؟؟؟؟؟   دلاوری با اشاره به تعداد دانشجویان خوابگاهی این دانشگاه اضافه می کند: حدود ۴۰۰ دانشجوی دختر و ۷۰۰ دانشجوی پسر از خوابگاه‌های استیجاری که در اختیار دانشگاه صنعتی قم است استفاده می‌کنند. خوابگاه پسران به نام شهید حججی در منطقه برجک وجود دارد که با وجود اینکه در مرکز شهر است ما سرویس ایاب و ذهاب برای آنان در نظر گرفته شده است.  
مدیر روابط عمومی دانشگاه صنعتی قم ادامه می دهد: دانشگاه دارای سالن ورزشی نیست، اما سالن وزشی هلال احمر که در جنب دانشگاه قرار دارد را در اختیار داریم که سانس‌های مختلف ورزشی اعم از فوتبال، فوتسال، استخر و... در اختیار دانشجویان قرار می‌گیرد.  
وی با بیان اینکه دانشگاه صنعتی قم دارای ۱۱ انجمن علمی است که در نیم سال تحصیلی گذشت بسیار فعالیت چشمگیری داشتند، می گوید: تهیه اتاق برای انجمن‌های علمی و در اختیار گذاشتن تجهیزات اداری از جمله اقداماتی است برای ارتقا این انجمن‌ها صورت گرفته است.  
دلاوری ادامه می دهد: بسیج دانشجویی، جامعه اسلامی دانشجویان، انجمن اسلامی دانشجویان و وجود یک کانون فرهنگی به نام کانون فرهنگی و هنری نسیم امید و همچنین وجود ۴ کانون ذیل نظر دفتر نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه از جمله فعالیت‌های تشکلی در دانشگاه صنعتی قم می‌باشد.     مدیر روابط عمومی دانشگاه صنعتی قم تاکید می کند: سرریز دانشگاه هایی چون امیرکبیر و صنعتی شریف که موفق به اخذ رتبه نشده‌اند و به علت نزدیکی به پایتخت دانشگاه صنعتی قم را انتخاب می‌کنند و ما نیز رتبه های خوب را در این دانشگاه پذیرش می کنیم.     وی در خصوص پذیرش رتبه‌های بالای ۳ هزار گفت: این دانشجویان در بخش شبانه پذیرش می‌شوند و بخش روزانه مختص رتبه‌های پایین است.