کد خبر ۶۳۳۰۴ ۴۳۳ بازدید انتشار : ۲۷ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۴۸
کنفرانسی به بهانه پایتختی فرهنگی قم؛

باز کردن پای «یونسکو» به حرم اهل بیت!

کنفرانس پایتخت فرهنگی، می‌کوشد تا زمینه های ثبت قم به عنوان پایتخت فرهنگی توسط "یونسکو" را فراهم نماید! ترسیم چشم انداز فرهنگی و توسعه ای برای قم فراتر از حدود و سلایق افراد و موسسات خصوصی می‌باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی خبـرقم (قم‌نا)، سازمان ملل و سازمان های اقماری آن، که عملاً تحت سلطه قدرت های جهانی می باشند، با تعاریف خود از خرده فرهنگ ها و ضرورت ایجاد فرهنگ مسلط بر آنها ماموریت خود را تعریف کرده اند، به بهانه های گوناگون در صدد انحلال خرده فرهنگ های ملل جهان در فرهنگ مسلط غربی و مدرنیته می باشند.

از این رو طرح مسئله پایتخت فرهنگی و دیگر طرح های مشابه از سوی سازمان "یونسکو" و "آیسسکو" نیز از همین دسته اقدامات و طراحی ها فهم می شود. 


مؤسسه آموزش عالی "طلوع مهر" وابسته به علی بنایی (نماینده اسبق قم در مجلس) نشستی را تحت عنوان «اولین کنفرانس قم پایتخت فرهنگی جهان اسلام» برگزار کرد.


در این نشست که با ریاست و سخنرانی علی بنائی، و سخنرانی دکتر مجیدی (مدیرعامل انجمن ایرانی همکاری با یونسکو) و دکتر کریمی (دبیرکل کمیسیون ملی آیسسکو در ایران)، به مسائلی چون توسعه ظرفیت های گردشگری و فرهنگی قم، فرصت های پیش روی اقتصاد فرهنگی قم، چشم انداز توسعه همه جانبه استان قم، هویت بصری شهر قم و... پرداخته شد.


بر اساس اعلام مسئولان این برنامه، این کنفرانس می‌کوشد تا زمینه های ثبت قم به عنوان پایتخت فرهنگی توسط "یونسکو" و "آیسسکو"،  را فراهم می نماید!


بدیهی است که طراحی و برنامه‌ریزی سازمان هایی چون "یونسکو" و "آیسسکو" بر پایه شاخصه های غربی و سکولار می‌باشد.


این در حالی است که قم پایتخت فکری و معنوی جهان تشیع و مرکز حوزه‌های دینی با رویکرد دینی و مذهبی است و حساسیت‌های خاصی در خصوص توسعه فرهنگی-اقتصادی قم وجود دارد.


بر پایه اعلام مسئولان برگزاری این کنفرانس، تعداد موزه‌ها٬ پرده‌های سینما٬ سرانه فضای سبز٬ جشنواره‌ها و همچنین گردشگران خارجی از جمله شاخص‌هایی هستند که برای کسب عنوان پایتخت فرهنگی در نظر گرفته می‌شوند.


بدیهی است که ترسیم چشم اندازهای فرهنگی و توسعه ای برای شهر مقدس قم (حرم اهل بیت) فراتر از حدود و سلایق افراد و موسسات خصوصی می‌باشد.


ضروری است که این مهم، با دقت و حساسیت بیشتری توسط نهادهای دینی و حاکمیتی، به منظور صیانت از حرم اهل بیت(س) و مرکز فرهنگی و مذهبی اسلام و انقلاب، پیگیری شود تا از هرگونه اعمال سلایق و انحراف در ترسیم چشم انداز پیشرفت و تعالی شهر قم جلوگیری به عمل آید.


لازم به ذکر است که سند آموزشی ۲۰۳۰ و دیگر اسناد بین المللی، که در صدد استحاله فرهنگی کشورهای در حال توسعه و توسعه نیافته می‌باشد، از سوی سازمان بین المللی یونسکو ارائه می‌شود!