کد خبر ۶۶۱۲۸ ۳۷۳ بازدید انتشار : ۱۲ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۱۵
مدیر حوزه های علمیه کشور در اجلاسیه اساتید حوزه علمیه قم:

شتابزدگی در پذیرش حوزه ها وجود ندارد/تعطیلات حوزه بیش از سایر مراکز علمی نیست

آیت الله اعرافی گفت:در پذیرش حوزه ها شتابزدگی وجود ندارد، مبنای پذیرش کیفیت و توانمندی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوانازقم؛آیت الله اعرافی،مدیر حوزه های علمیه کشور  امروز در بیستمین اجلاسیه اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که درسالن همایش پیامبر اعظم(ص) مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، اظهار کرد: در پذیرش حوزه های علمیه تلاش شده تا مبنای پذیرش کیفیت و توانمندی های روحی، فکری و شخصیتی باشد.

وی با بیان اینکه مدیریت، شتاب زدگی در پذیرش و افزایش کمی نداشته و نخواهد داشت گفت: در دو سال اخیر تلاش شده؛ ضریب پذیرش و نمره ها افزایش یابد؛ نباید نگران از کم شدن ورودی ها داشته باشیم بلکه باید نگران این باشیم در دنیایی که این همه نیاز وجود دارد و نیاز ها در سطحی بالاتر از گذشته است افراد ممتاز را تربیت کنیم.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: استقلال مالی حوزه های علمیه بسیار مهم است و باید تلاش کنیم در حوزه منابع پایدار ایجاد شود و تا جایی که امکان دارد منبع تغذیه ما این منابع باشند.

وی افزود: حوزه از اسناد کلان که لازمه حرکت است باید عبور کند و لذا طرح های متعددی در این زمینه ارائه شده بنابراین ما در مرحله عبور از این امر مهم هستیم.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه برنامه 5 ساله حوزه آماده شده و به زودی ارانه خواهد شد بیان کرد: در ادامه کار نیازمند هستیم از نظر اساتید و فضلا بهره مند شویم و اکنون این نیز انجام شده و نظرات جمع آوری و بررسی می شود.

وی همچنین افزود: در خصوص مطالبات مراجع عظام تقلید و مقام معظم رهبری اقداماتی شده است و در حال تکمیل هستند.

مدیر حوزه های علمیه مهمترین شاخصه حوزه انقلابی را دارا بودن نظام تخصصی و نقشه رشته ای برای پاسخگویی به دنیای جدید عنوان کرد و گفت: این، نیاز به زیر ساخت دارد و شورای گسترش و شورای عالی علاوه بر نظامات جامع در حوزه های مختلف نیز طرح هایی دارند که باید آرام آرام ان طرح ها را به جلو ببریم و یکی از آن ها همین نقشه نظام جامع رشته ای است؛ در این زمینه کار به صورت وسیع و کارشناسی و بهره گیری از اساتید انجام شده است.

وی با بیان اینکه حوزه ما زنده، پویا و فعال است خاطرنشان کرد: تعطیلات حوزه بیش از سایر مراکز علمی نیست و لذا مراقبت از اینکه تعطیلات زیادی در حوزه نداشته باشیم یک ضزرورت است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد:طرح پژوهش در سطوح عالی که منطبق بر سنت های حوزه است تصویب شد و در قم مدیریت سطوح عالی و مراکز تخصصی آن را دنبال خواهند کرد تا ظرفیت های خوبی برای افراد و پژوهشگران مستعد ایجاد شود.

وی ادامه داد: طرح جامع اخلاقی و تربیتی تهیه شده است و نکات و پیشنهاد های کمیسیون های اجلاسیه قبل نیز بررسی و پیگیری شده است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه مطرح کرد: در حوزه سنت عمیق و ژرفی داشتیم که استاد مشعل فروزان ومحور هدایت فرد است و همه ابعاد شخصیتی را توجه می کرده که امروز باید آن را تقویت کنیم و آنچه در باب هدایت علمی دنیال می شود را صیانت کنیم.

وی به آزادی انتخاب درس استاد اشاره کرد و افزود: معتقدم آزادی هدایت شده و هوشمند را هرچه بیشتر در نظام آموزشی عمق بخشیم در نتیجه خروجی آن انسان های بزرگ تری خواهند شد؛ این آزادی باید در سطوح پایین تر هم باشد و نباید فضای دروس عالی و خارج به سمت فضای کلاسیک و جدول شده برود.

آیت الله اعرافی گفت: طلبه ما در فضای بدون راهنما، نباید رها باشد و استادان ما نقش جامع تربیتی و هدایت گری خود را ایفا کنند؛ استاد در نظام حوزه هم معلم است هم مشاور و راهنمایی که به همه ابعاد شخصیتی شاگرد توجه دارد.

وی بیان کرد: نظام هدایت علمی خلأ هایی را تکمیل می کند به این صورت که امتحانات و مصاحبه ها را پایش می کند و تمرین، تحقیق و مقاله نویسی در فضای آن انجام می گیرد و مشاوره های تربیتی و اخلاقی و مهارت های کاربردی و تبلیغی نیز انجام می شود.

مدیر حوزه های علمیه بیان کرد: استاد باید فضای آسیب ها، مشکلات و چالش های شاگردان و حوزه را بشناسد و هوشمندانه و غیر مستقیم در صدد معالجه آن ها بر آید. استادی موفق است که از آسیب های اکنون حوزه و داش پژوهان آگاه باشد؛ چرا که عدم آشنایی به گسستگی فضای حوزه منجر می شود.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: احساس هویت حوزه ای در مواردی ضعف دارد و اینکه کسی به حوزه افتخار کند و خود را ریشه دار در اعماق تاریخ حوزه بداند، اگر کاهش یابد بسیار ضربه خواهیم خورد.

وی با بیان اینکه ما اگر حوزه بالنده، انقلابی و پاسخگو داشته باشیم در همه جهان اثر گذار هستیم گفت: در خط مقدم برای تحقق این امر اساتید قرار دارند.