کد خبر ۶۶۳۳۰ ۱۸۴ بازدید انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۶:۳۰

تفاهم‌نامه آموزش گردشگری در کاشان امضا شد

نشست دبیرخانه توسعه گردشگری سه استان قم، اصفهان، مرکزی‌ با هدف امضای تفاهم‌نامه بین دانشگاه‌های مهد علم، فنی و حرفه‌ای و دفتر همکاری مشارکت اکو مبنی بر آموزش هدفمند در رشته گردشگری برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از خبر گزاری تسنیم از کاشان، علی اکبر مرتضایی ظهر امروز در آیین امضای تفاهم‌نامه آموزش گردشگری در خانه اکو کاشان اظهار داشت: اداره میراث فرهنگی  صنایع دستی و گردشگری باید مدیریت یکپارچه داشته باشد و  با قدرت در عرصه گردشگری عمل کند.

فرماندار ویژه کاشان افزود: وجود بستر قوی در میراث می‌تواند ظرفیت‌های بیشتری به این اداره ارائه کند تا در زمینه‌های کاری خود با برنامه های کلی در حوزه گردشگری عمل کند؛ برای برداشتن گامی به جلو باید از بستر گردشگری کاشان شروع کنیم.

همچنین در  این نشست علی ضیایی رئیس دبیرخانه گردشگری استان های اصفهان، قم و مرکزی با اشاره به اینکه یکی از چالش‌های اصلی کاشان آموزش در حوزه گردشگری است، گفت: از تاکسیران ها تا هتلداران و خانه‌های تاریخی به صورت تخصصی با گردشگر برخورد نمی‌شود.

وی افزود بر این اساس تفاهم نامه ای بین دانشگاه های فنی حرفه ای و مهد علم با استفاده از ظرفیت های اکو به امضا خواهد رسید تا بتوانیم با تبادل استادان و دانشجویان، برگزاری هفته های فرهنگی و آموزش صحیح، زیرساخت های جذب گردشگر را در این شهر فراهم کنیم.

به گفته وی فقدان آموزش صحیح گردشگری در کاشان دیده می شود‌، لذا با تفاهم بین دانشگاه فنی و حرفه‌ای، دفتر مشارکت های اکو شاهد پیشرفت گردشگری خواهیم بود.

فوژان صباحی مشاور رییس داشگاه فنی حرفه ای کشور در این آیین گفت: کاشان شهرت جهانی دارد و ظرفیت بکر گردشگری در این شهر بسیار یافت می شود اما تا افراد توانمند و ماهر تربیت نکنیم به هدف خود که جذب توریست است نمی رسیم چرا که زیر ساخت توسعه های اقتصادی نیروهای انسانی کار امد است.

نگین معزی رییس دانشگاه فنی حرفه ای کاشان  با بیان اینکه تا به حال این دانشگاه سه دوره فارغ التحصیلی هتلداری را گذرانده است گفت: جای خالی این رشته در کاشان حس می شد اما از چالش های موجود این است که دانشجویان این رشته بومی کاشان نیستند.
وی  علت بومی نبودن دانشحویان این رشته را نبود زیرساخت های لازم مانند عدم وجود رشته تحصیلی هتلداری در هنرستان‌های کاشان دانست.

مصطفی عباسی مقدم رییس دانشگاه مهد علم نیز عدم هماهنگی بین نهادها را موجب عدم موفقیت در مدیریت گردشگری برشمرد.

ناصر مشهدی زاده مسئول دبیر خانه گردشگری سه استان بر اهمیت آموزش صحیح تعمیمی تاکید کرد و گفت: آموزش محدود به متصدیان حوزه های گردشگری نمی شود بلکه تمام شهروندان یک شهر توریستی مثل کاشان باید نحوه صحیح برخورد با گردشگر را فرابگیرند.

وی افزود: تجهیز مقصد تمام دانش گردشگری دنیاست، مجموعه خدماتی که منجر به آمدن ماندن و معرفی مقصد توسط گدشگر به دیگر گردشگران می شود که شامل سه بخش پیش، حین و پس از سفر است.
مشهدی زاده گفت: کاشان جزو پیشروان گردشگری در ایران است اما به عنوان مقصد گردشگری هنوز هم تجهیز نیست.

مدیر مرکز آموزش های آزاد و مسئول دفتر نمایندگی های مشترک اکو حامد محسنی فاضل با اشاره به اینکه رشته گردشگری چندرشته ای، متغیر و فارق از معیارهای استحکام‌های بین المللی است، گفت: عدم استحکام و امنیت شغلی وعدم هماهنگی بین نهاد ها و عدم انطباق خروجی دانشگاه با نیاز کارفرما از آسیب های موجود در حوزه گردشگری است.

وی افزود: اعتماد بنگاه های و کارفرمایان به حوزه آموزش کمرنگ شده است و برای همین نمیتوانیم از الگوی کشورهای دیگر برای جذب سرمایه گذار مستقیم استفاده کنیم.
محسنی فاضل تاکید کرد:  ما باید شیوه جدیدی را برای تبدیل گردشگری به اقتصاد پایدار  ایجاد و با هم افزایی میان نهادها زمینه های آموزش را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها توانایی آموزش قدرتمند را دارند خواستار  ایجاب وظیفه برای همکاری هتل ها و مکان‌های ارایه خدمات گردشگری توسط نهادهای مسیول شد.

محسن حجازیان مشاور رییس دبیرخانه سه استان اظهار کرد: تنها نقطه امید هر گونه اتفاق شاخص در کاشان، در حوزه گردشگری است و توسعه پایدار، اقتصاد شهری، اقتصاد محلی در گرو گردشگری است.
وی با بیان اینکه اگر ما آموزش درست نبینیم در مواجهه با گردشگر داخلی و خارجی ناموفقیم، گفت: گردشگر می آید اما راهنمای ما فرهنگ گردشگر را نمی شناسد و برای همین توسعه گردشگری منقطع می شود.

وی خواستار مرکز بودنِ کاشان برای دبیرخانه شدن آموزش در حوزه گردشگری سه استان  شد.
در این آیین با حضور فرماندار کاشان، رییس میراث و مدیر گردشگری شهرداری کاشان تفاهم نامه آموزش هدف‌مند بین دانشگاه های مذکور و دفتر همکاری مشارکت اکو به امضا رسید.