کد خبر ۶۶۳۵۷ ۱۱۱ بازدید انتشار : ۱۹ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۵۲
به همت مدرسه اسلامی هنر؛

نشست تاریخ شفاهی در قم برگزار شد

نشست تخصصی تاریخ شفاهی با حضور حسین دهباشی و به همت مدرسه اسلامی هنر در سینما آیه قم برگزار شد.

نشست تاریخ شفاهی در قم برگزار شدبه گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛و به نقل از مرکز خبر حوزه،نشست تخصصی تاریخ شفاهی با حضور حسین دهباشی ،مستندساز و تهیه‌کننده پروژه تاریخ شفاهی پهلوی دوم و به همت مدرسه اسلامی هنر در سینما آیه قم برگزار شد.

دهباشی در این نشست با بیان این که ساعت ها روایت و مصاحبه شاید محصول آن تنها یک ساعت مستند باشد، اظهار داشت: یکی از ابعاد بسیار مهم در تاریخ شفاهی توجه به اصل مرگ آگاهی است که باعث آشناشدن با وجهی از حقیقت می شود که شاید ما را آن طور که باید و شاید از رسانه ندیده و یا نشنیده باشیم.

وی با اشاره به لزوم صداقت راوی و ثبت و بازخوانی درست مطالب افزود: گاهی اوقات جامعه دوست ندارد اصل حقیقت را بداند اما ما به عنوان تاریخ پژوه موظف هستیم که به سراغ واقعیت برویم هر چند شاید میل و خواست جامعه به مسیر دیگری باشد.

این فعال رسانه ای و فرهنگی همچنین گفت: نکته حایز اهمیت دیگر این که بدانیم در تاریخ شفاهی ما بازجو نیستیم و حتی این جا به منزله مصاحبه مطبوعاتی نیست بلکه باید کاری کنیم که طرف مقابل سر ذوق بیاید و بیشتر حرف بزند.

وی خاطرنشان کرد: اساساً تاریخ شفاهی مثل پیاز است و هر چه جلوتر می رویم لایه های دیگری می شود از آن برداشت و به مخاطب نشان داد و این مساله البته خاصیت علوم انسانی است و لذا با تلاش و تکاپوی بیشتر، مباحث کامل تر می شود

دهباشی بیان داشت: وقتی در گفتگو به لایه های درونی تر می رسیم با وجوهی از مباحث و مطالب روبرو می شویم که شاید تا پیشتر از آن چندان بهشان توجه نمی کردیم به خصوص مرگ آگاهی و نوع خاصی از نگاه افراد به مقوله مرگ که روایت آن در بستر تاریخ خودش جذابیت بسیار دارد.