کد خبر ۶۷۳۹۵ ۵۹۹ بازدید انتشار : ۳۰ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۱۵:۴۰
در آئین تکریم و معارفه سرپرست حوزه هنری قم؛

قم از نظر هنر مظلوم است/ حوزه‌ هنری قم مأمور تدوین فقه هنر است

پس از انتصاب مجدالدین معلمی به عنوان معاون حوزه هنری کشور، سیدین نیا به عنوان سرپرست جدید حوزه هنری استان معرفی شد. ظهر امروز آئین تکریم و معارفه سرپرست حوزه هنری در قم با حضور برخی مسئولان حوزه هنری و جمعی از هنرمندان قم، برگزار شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، به دنبال انتصاب مجدالدین معلمی سرپرست سابق حوزه هنری استان قم به عنوان معاون حوزه هنری کشور، سید مهدی سیدین نیا به عنوان سرپرست جدید حوزه هنری استان قم معرفی شد.

ظهر امروز چهارشنبه 30 آبان ماه آئین تکریم و معارفه سرپرست حوزه هنری استان قم با حضور مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم و برخی از چهره‌های فرهنگ، هنر و رسانه استان در سال سوره حوزه هنری قم برگزار شد.

سرپرست سابق حوزه هنری استان قم گفت: استعدادهای بسیار خوبی در زمینه هنر در قم وجود دارد، البته قم از نظر هنر مظلوم است و این استان از لحاظ هنری شناخته شده نیست. 


قم از نظر هنر مظلوم است/ ظرفیت‌های هنری بسیاری در قم وجود دارد

مجدالدین معلمی در مراسم تکریم و معارفه سرپرست حوزه هنری استان قم که ظهر امروز در سالن سوره حوزه هنری برگزار شد، گفت: استان قم ویژگی‌های منحصر به فردی دارد و هرکس که می‌خواهد در این استان کار کند، باید به این مسائل توجه کند. 

وی افزود: استعدادهای بسیار خوبی در زمینه هنر در قم وجود دارد، هر جا که در این استان در زمینه هنر سرمایه‌گذاری شده، نتیجه داده است، البته قم از نظر هنر مظلوم است و این استان از لحاظ هنری شناخته شده نیست. 

سرپرست سابق حوزه هنری قم تصریح کرد: تلاش ما همواره بر این محور بوده که نسل جدیدی را وارد فضای هنری کنیم، در این راه طبیعتا باید یک سری مسائل را قربانی و از مسائلی چشم پوشی می‎‌کردیم تا بتوانیم تمرکز خود را بر روی آموزش، تربیت و پرورش بگذاریم. 

وی عنوان کرد: حوزه هنری به دنبال پرورش نیروی انسانی خوب و تازه بود تا بتوانند نسل آینده هنر قم باشند و فضای مدیریتی را هم به همین نظم و نسخ شکل دادیم؛ بعد از مدتی با همفکری دوستان به این نتیجه رسیدیم که بهترین کاری که می‌توان با امکانات و ظرفیت‌های موجود انجام داد، اجرای سیاست پرورش استعدادها است. 

معلمی ادامه داد: از کارهایی که در مدت مسئولیتم در حوزه هنری قم داشته‌ام راضی هستم هرچند که همه می‌دانیم ضعف‌ها و کمبودهایی وجود داشته است، با این همه معتقدم هنوز هم ظرفیت‌های بسیاری در قم وجود دارد که می‌توان از آنها استفاده و انتظارات از قم را برآورده کرد. 


باید هنر را به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح کنیم

در ادامه جلسه سیدمهدی سیدین نیا گفت: هنر نقش مهمی در تمدن و فرهنگ یک کشور دارد، ادعای ما بر این است که هنر مسیر پیشرفت و تمدن را مشخص می‌کند. 

سرپرست حوزه هنری قم اظهار کرد: نگاه کاربردی به هنر به خصوص در دورانی که هنر از زندگی مردم فاصله گرفته بسیار مسئله‌ای است که باید به آن پرداخته شود، در گذشته هنر جزئی از زندگی مردم بود اما کم کم هنر به حاشیه رفت؛ اگر بتوانیم هنر را به عنوان یک مطالبه عمومی مطرح کنیم، قطعا اتفاقات بسیار خوبی می‌افتد. 

وی تصریح کرد: مطالبه عمومی بسیار مهم است اما برای رسیدن به این مسئله ابتدا باید تقاضا ایجاد شودو این در صورتی حاصل می‌شود که نیاز به هنر احساس شود، چیزی که می‌تواند ما را در این مسیر قرار بدهد، ایجاد مرکز تولید و اندیشه است، برای این منظور زیرساخت‌ها باید فراهم باشد و اگر اینگونه نباشد ما زمینگیر می‌شویم؛ باز هم تاکید می‌کنم که برای همه این مسائل به تلاش مضاعف و مطالبه عمومی نیاز داریم. 

 

 

حوزه هنری قم وظیفه مطالبه تدوین فقه هنر از حوزه را دارد

مجید مصلحی، مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری کشور، ظهر امروز در آیین تکریم و معارفه سرپرست حوزه هنری استان قم که در سالن سوره حوزه هنری قم برگزار شد، یکی از ظرفیت‌های قم را تدوین فقه هنر دانست و اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های حوزه‌های هنری قم تدوین فقه هنر به‌واسطه تغییرات فناوری و نسلی در کشور است.

وی با بیان اینکه فقه هنر می‌تواند پاسخگوی سؤالات باشد، ابراز کرد: حوزه هنری استان قم وظیفه مطالبه تدوین فقه هنر از مراکز پژوهشی و علمی استان دارد چراکه بی‌توجهی به تدوین آن ازجمله غفلت‌های بزرگ در حوزه‌های فرهنگی و هنری در کشور بوده است.

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری کشور با انتقاد از عدم تدوین فقه هنر و خلاصه شدن آن به برخی از مصادیق جزئی تصریح کرد: متأسفانه ضعف در شناخت پیام انقلاب اسلامی سبب شده تولیدات به آن انتظاری که از آن بوده نرسیده و به‌خوبی هم منتقل نشود.

وی انقلاب اسلامی را منشأ خدمات بسیار در کشور برشمرد و افزود: انقلاب اسلامی جریانی پویا و مستمر است که هنر وظیفه دارد خدمات آن را تبیین کند، چراکه القای غیرمستقیم پیام و ماندگاری آن از ویژگی‌های هنر است و باید از ظرفیت هنر در این زمینه استفاده شود.

مصلحی وضعیت کشور در مقابله با تهاجمات فرهنگی را نامناسب دانست و گفت: در دهه‌های گذشته همواره در برخورد با مشکلات و تهاجمات فرهنگی دفاعی و مقابله با آن‌ها کرده‌ایم، درحالی‌که با تغییر این رویه می‌توان از زبان هنر موفقیت‌های خود را به دنیا نشان دهیم.

وی با تأکید بر لزوم داشتن نظام تبلیغی مناسب برای معرفی ظرفیت‌های کشور یادآور شد: دشمنان عملیات سنگین رسانه‌ای علیه کشورمان به راه انداخته‌اند که می‌توانیم همان‌گونه که آن‌ها از زبان هنر برای پیام‌های علیه کشور استفاده کرده ما نیز در تولیدات خود از هنر استفاده کنیم.

مدیرکل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری کشور خاطرنشان کرد: کشور نیازمند زبان ارتباطی جدید با توجه به فناوری‌های نوین و شبکه‌های اجتماعی است چراکه این روش‌های نوین ارتباطی نسل‌های جدید را درگیر می‌کند و باید به‌منظور شناخت، تولید و ابلاغ پیام‌ها از این ظرفیت استفاده کرد.

مصلحی خاطرنشان کرد: حوزه هنری قم باید در زمینه‌های مختلف فرهنگی و هنری به مکانی برای مباحث علمی و کرسی‌های آزاداندیشی تبدیل شود.

 

 

همچنین در این مراسم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم در سخنانی، هم افزایی و همبستگی میان مراکز مختلف فرهنگی را مورد تاکید قرار داد و اظهار داشت: زمان های زیادی از دست داده ایم و امروز فرصت تکرار تجربه های گذشته را نداریم، به همین دلیل باید با همبستگی اقدام های لازم با توجه به شرایط کنونی را برنامه ریزی کرد.

سید موسی حسینی کاشانی با اشاره به تهاجم، شبیخون و ناتوی فرهنگی علیه کشورمان گفت: در این عرصه نیازمند اتحاد و همگرایی میان همه ظرفیت های فرهنگی استان هستیم.

دوران مسئولیت مجدالدین معلمی در حوزه هنری استان قم، یکی از درخشان‌ترین دوره‌های حوزه هنری قم بود که استان قم اتفاقات مهم و اثرگذاری را در عرصه هنر تجربه کرد.

در کارنامه موفق مجدالدین معلمی که هم اکنون در جایگاه معاونت هنری حوزه هنری مشغول به خدمت است، سرپرست حوزه هنری استان قم، معاونت توسعه کتابخانه‌ها و کتاب‌خوانی، مدیرکل امور فرهنگی نهاد کتابخانه‌ها، مدیرکل اجتماعی سازمان ملی جوانان، مدیرکل سازمان ملی جوانان و مشاور استاندار قم به چشم می‌خورد.


تحریریه پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، آرزوی توفیقات روزافزون برای جناب آقای مجدالدین معلمی مدیر جوان، انقلابی و پر تلاش در عرصه‌ خدمت به مردم را دارد.